Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-16, 21:23
minda minda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 54
Standard Proviantera i Pireus

Var bunkrar man bäst upp proviant som familj i Pireus inför den långa båtresan Aten-Amorgos. Vore skönt att slippa handla tråkig mat ombord.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-16, 21:50
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Precis mittemot kajen där Blue star-båtarna till Cykladerna ligger, på andra sidan stora gatan, ligger ett kanonställe där du kan köpa alla möjliga sorters pajer o smörgåsar. Intill finns det oxå en kiosk.
Stället heter Everest och är svårt att missa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-17, 09:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av minda Visa inlägg
Var bunkrar man bäst upp proviant som familj i Pireus inför den långa båtresan Aten-Amorgos. Vore skönt att slippa handla tråkig mat ombord.
Det finns en liten taverna nära Blue Star Ferries, där kan ni handla mat och ta med er, de har bland annat väldigt goda gyros. Jag minns inte vad stället heter just nu, lägger därför ut en bild som jag använt tidigare.




Tavernan ligger (om jag minns rätt) i huset där det står ANEK LINES.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-17, 09:09
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Åhh, tack för bilden. Jag passar på att meddela att Everest ligger i huset till höger om "T-bana", på hörnet mot kajen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-17, 14:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Den lilla lilla tavernan där vi brukar handla gyros ligger i huset närmast rulltrappan/ T-Banan, man sitter mitt i avgaserna och äter, men gyrosen är väldigt goda
Går du in på gatorna bakom de husen som syns i fronten så hittar du en liten "mini saluhall", fin frukt och bröd finns det där.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-17, 18:09
minda minda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 54
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Verkligen kanon med detta forum, att få så snabba och initierade svar. Tackar så mycket!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-18, 11:07
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Hej!

Pilen där flygbussen ska stanna funderar jag på. När vi för flera år sedan åkte buss till Pireus så var kajen slutstation för bussen och "alla" klev av på samma ställe. Men förra sommaren när vi åkte så for inte bussen ut på kajen utan den åkte bara förbi ute på vägen och många var vi som inte visste detta och vi fick gå rätt så långt med all packning. Chauffören tog inte hänsyn till att vi skulle av med all packning och drog i väg med ett av våra bagage.

Vet inte om det är så med alla bussar från flyget men det var inte lätt att veta när man skulle gå av.

/Ofelia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-18, 13:53
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Ofelia;
samma sak hände mig förra året. Man är van att den kör in till höger på bilden och stannar vid kajen. Nu fortsatte den rakt fram och stannade på en hållplats på stora gatan framför kajen vi ser på bilden. Jag såg att många "ryggsäckar" gick av så jag gjorde likadant...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-18, 14:20
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Det er klart det er bra å proviantere litt til en så lang tur

- men når det sies "tråkig mat" må jeg bare fortelle at vi ble positivt overrasket over kafeterian ombord i BLUE STAR , da vi reiste Pireus - Astypalea!

Det var mye og velge i og maten smakte som på en helt ok taverna
- bak disken sto 2 kokker i "full mundur"
Om dette er vanlig Blue Star" standard vet jeg ikke, oftest har vi tatt fhv korte turer og sittet ute på overfarten
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-18, 18:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Dessutom har det funnits en Goodys på alla Blue Star jag åkt med. Det är en Grekisk hamburgerkedja som har helt OK hamburgare. Smakar som hemma.

Man behöver inte svälta när man åker mad Blue Star! Samtidigt är det säkert billigare att bunkra på land.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-19, 08:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Jag kan bara instämma. Maten på BS-båtarna är numera riktigt god. Åker man däremot med någon mindre och äldre båt, som t ex Nisse Kalymnos, så är det ingen större kulinarisk hit.
Åker jag med BS-båtarna, så brukar jag ha med lite dricka och nån frukt. Övrigt köper jag ombord.

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-20, 09:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Går du in på gatorna bakom de husen som syns i fronten så hittar du en liten "mini saluhall", fin frukt och bröd finns det där.
// Helén
Om man går igenom denna saluhall kommer man ut till ett torg, på andra sidan detta torg finns en lite större Supermarket som vi brukar använda då vi ska åka båt från Pireus.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-03-20, 09:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej!

Pilen där flygbussen ska stanna funderar jag på. När vi för flera år sedan åkte buss till Pireus så var kajen slutstation för bussen och "alla" klev av på samma ställe. Men förra sommaren när vi åkte så for inte bussen ut på kajen utan den åkte bara förbi ute på vägen och många var vi som inte visste detta och vi fick gå rätt så långt med all packning. Chauffören tog inte hänsyn till att vi skulle av med all packning och drog i väg med ett av våra bagage.

Vet inte om det är så med alla bussar från flyget men det var inte lätt att veta när man skulle gå av.

/Ofelia
Som jag förstått det så går alla bussar numera vidare förbi BS-kajen och vidare bort till båtarna som går mot Kreta.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-03-20, 15:41
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Bara jag som förordar Everest?
Alltså en frappe, alla sorters feta-, spenat- osv-pajer, baguetter med grekiska delikatesser, dessutom till kanonpriser. everest är en grekisk fastfoodkedja. Ofta har jag bunkrat för mycket bara för att det ligger upplagt som en fröjd för ögat och priset är så bra.
Det blir en kanonkvällsmat när man väl kommit fram alldeles för sent för att uppsöka en taverna...
Klart trevligare än en burgare och/eller pommes ombord. Och betydligt mer prisvärt. Några Mythos i kiosken bredvid brukar slinka ner i matsäcken
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-03-20, 19:59
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Jag tänker att man köper med sig vatten och frukt i Pireus. Med en lång båtresa framför sig (Pireus-Amorgos i vårt fall) kan det vara skönt med ett avbrott för "middag" på båten.

Aina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-03-20, 21:48
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
kan det vara skönt med ett avbrott för "middag" på båten.
Aina
oooch vari finnes problemet i att man har denna middag med sig i en plastpåse från Pireus till en mycket billigare och smakligare penning?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-03-20, 22:55
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Inget problem alls om man ska äta omgående. Jag tror vi funderar vidare över detta om ca 90 dagar!
Aina
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-03-21, 06:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nisse Kalymnos, så är det ingen större kulinarisk hit.
En två dagar gammal ostpaj och en ljummen öl... Been there, done that... Fast det är min absoluta favvefärja! Salongen med de oranga plaststolarna... Underbart! Att färjan, om den skulle möta en våg högre än två meter skulle gå under, bekymmrar mig föga...

Och "barman sleep..."

Första gången jag åkte med Nisse var från Rhodos mot Nissyros. Har jag för mig. Den går inte den vägen längre tror jag. Men strax efter att vi avgått menade färdkamraten att hon ville ha något i magen! Ivrig att vara till lags rusade jag ner till baren. Och där satt en man som såg duglig ut. Men när jag försökte beställa så fick bara "barman sleep" till svar. Och mycket riktigt låg det ett 20-årigt vrak och sov på en soffa... Efter första hamnen, det lär väl ha varit Symi, vaknade liket till liv och faktiskt började fungera som människa. Att han stank minst två dagars gammal Ouzo har jag försökt förtränga...

Kassan var en plastmugg på disken.... Och min första beställning kunde han inte betala tillbaka på... Han kunde inte betala tillbaka på 10 €...! Så med det vanliga Grekiska förtroendet sade han: Kom tillbaka senare... Vilket jag naturligtvis gjorde. Resan tog minst två timmar längre än vad som var sagt så det behövdes någon öl till...

Är ni i norra Doddarna, försök ta en tur med Nisse! Det är hon värd.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-05-03, 21:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Jag har ingen fråga om proviantering men jag lånar tråden eftersom Jannes bild passar bra till min fråga.

Jag har aldrig åkt buss till Pireus, bara taxi och det är länge sedan.

Nån som vet var Aegean speedlines catamaran Speedrunner lägger till?

Eller rättare sagt - var busshållplatsen ligger i förhållande till den kajen.


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-04, 09:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Proviantera i Pireus

Jannes bild är tagen rakt mot E5,E6.
Det finns en skiss på aegeanspeedlines hemsida också, som ser ut så här:

http://www.aegeanspeedlines.gr/Content/gates_gr.htm

En liten bit till höger i bild, kommer deras båtar in

// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT