Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-08-14, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Trångt på Agios Prokopios beach

Den senaste tiden har det pågått protester på exploaterade stränder på Naxos, Paros och Mykonos. Det handlar om illegalt utplacerade solstolar. Det är lokalbefolkningen som skapat FB-grupper med namn som Save Naxos beaches. Grekiska myndigheter gjorde flera razzior och då försvann solstolarna som inte hade licens. Tre dagar senare var alla tillbaka igen.



Så här ser det ut på Agios Prokopios nuförtiden. Tretton rader med solstolar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-08-14, 11:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Men så här underbar kan också Agios Prokopios stranden se ut när det inte är högsäsong i juli-augusti:




Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-08-14, 11:17
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Åh det var skönt Birgitta att få se din bild oxå!
Jag blev alldeles förskräckt o ledsen med 13 rader solstolar!

Jag har bara varit på Naxos en gång för 5 år sedan o det var två underbara veckor på Plaka! Jag har längtat tillbaka sen dess men har blivit lite orolig när jag läst i år om alla rader med solstolar o dess priser.

Det är nog viktigt att tänka ut när och vart på Naxos man åker nästa gång…

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-08-14, 16:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Herregud så hemskt! Finns det kalimerianer, som gillar detta?
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-08-14, 17:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Herregud så hemskt! Finns det kalimerianer, som gillar detta?
/ Jannis
Jo det tror jag säkert att det finns.

Man kan ju ha en annan syn på saken åxå.
De som hyr alla dessa solsängar bidrar ju ekonomiskt både till uthyrare och närliggande tavernor.
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-08-14, 17:52
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Kajja, jag skiljer ju på kalimerianer och övriga turister. Jag har aldrig under mina år som Medelhavsturistande sedan 1964 lagt mig på en sådan strand. Så jag inbillade mig, att det var skillnad på "oss" och övriga.
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-08-14, 18:57
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jo det tror jag säkert att det finns.

Man kan ju ha en annan syn på saken åxå.
De som hyr alla dessa solsängar bidrar ju ekonomiskt både till uthyrare och närliggande tavernor.
/ Kajja

Jag håller med dig Kajja. Det är ju bra om vi hjälper till med det ekonomiska i Grekland.
Sen är ju klart att bilden från Naxos naturligtvis känns lite väl mycket, gällande sängarna.
Detta med stränder är ju ett kapitel för sig. Vissa delar av stränder är bara till för det intilliggande hotellets gäster, vissa stränder har olika priser beroende på var man ligger i förhållande till "seafront" etc etc.
Men det är ju ganska bekvämt att betala för en solsäng med parasoll, om man nu kan resa iväg efter att ha arbetat ett helt år med pendling osv. Jag har även varit med om att det på en del mindre/smalare stränder inte ens funnits yta att lägga sig med egen filt & parasoll.
Jag var i Votsalakia på Samos i 3 veckor nyligen. Där var sängarna gratis, om man åt lunch eller beställde nåt att dricka. Det var ju en bra lösning, iom att man ändå måste äta lunch. (Endast 2 tavernor tog betalt, - 6Euro)

Så "illa" som det var på Ibiza 1985, på jättestränderna därstädes (club 33) har jag dock aldrig upplevt i Grekland. Det var stora "hav" med stolsrader....

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-08-14, 19:04
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Jannis: inte vi heller! Var och en efter eget tycke och smak men jag måste säga att ligga som i en "sardinburk" hopföst med "Gud vet vem" och dessutom betala dyra pengar för det... Nej tack!!
Visst, det kan ge pengar till ön (om det är öbor som driver det hela vilket är osäkert) men det har svämmat över alla bredder. Uthyrarna håller sig inte till de tillstånd de fått utan tar ofta upp minst dubbelt så mycket plats som de har rätt till. De hindrar också ofta badare som bara vill ha sin handduk på stranden, helt enkelt kör iväg folk som vägrar betala för solstol/parasoll. Grekisk lag stipulerar dessutom att Greklands stränder ska vara tillgängliga för folket och det är de inte längre!
Heja, Beach Towel Movement!!!
Catlady, som visserligen gillat solsäng vid enstaka tillfällen men definitivt aldrig "sardinburk".......

Senast redigerad av Catlady den 2023-08-14 klockan 19:35.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-08-15, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Problemet är ju de olagliga solstolarna, inte de som har licens. Tyvärr kan väl turisterna inte vet vem som är laglig eller inte. Och ja, många bryr sig väl inte heller bara de får en bekväm säng att ligga i. Jag har aldrig betalat för en solstol eftersom jag inte skulle kunna ligga där någon längre tid. Men en kortare tid kan jag tänka mig om det räcker med att jag beställer en öl t.ex. Men oftast blir det nog så att man i stället hittar mig på strandtavernan. Om det nu är varmt väder överhuvudtaget.

Läste att de olagliga solstolshyrarna på Naxos, som kom tillbaka efter att inspektörerna hade gått, hade blivit anhållna sen. Men vad som hände efter det vet jag inte.

Bra att lokalfolket har reagerat på detta, det är ju deras ö och strand!

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-08-16, 09:04
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Om man nu skulle lägga sig i en solstol där mitt i alltihop (vilken jag aldrig skulle göra) , kan man lämna sina saker där på stolen och lita på att allt är kvar när man har badat färdigt ?

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-08-16, 22:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Om man nu skulle lägga sig i en solstol där mitt i alltihop (vilken jag aldrig skulle göra) , kan man lämna sina saker där på stolen och lita på att allt är kvar när man har badat färdigt ?

Riitta
Tror att det enda du kan lita på är att det blir jättesvårt att hitta tillbaka till samma solstol i myrstacken!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-08-18, 11:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Trångt på Agios Prokopios beach

Usch, så hemskt att se. Sist när jag var på Agia Anna i augusti ett år, så var det knökat ner till vattnet. Det fanns en smal spång utanför tavernorna, där man kunde gå (men inte mötas). Inte min kopp te direkt.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT