Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-05-01, 13:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Vackra och mysiga Pythagorion

Pythagorion är mitt tycke den trevligaste (och största) turistorten på Samos. Även om turismen dominerar finns här även ett tydligt grekiskt vardagsliv. Pythagorion erbjuder en härlig blandning mellan gammalt och nytt, här finns många historiska minnesmärken, och antika pelare och kolloner ligger lite varstans.



Men nu är det kanske inte grekiskt vardagsliv och sevärdheter som drar turister till Pythagorion, troligen är det den mysiga hamnpromenaden som går längs hela den hästskoliknade bukten som lockar. Personligen är jag barnsligt förtjust i hamnpromenader, jag kan sitta i timmar över en kopp kaffe eller en öl och studera folklivet.

Fler bilder från fina Pythagorion finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-05-02, 18:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Tack för fina Samos-bilder!

Själv har jag haft lite blandade känslor för Samos. Har tillbringat en vecka där jämte några transfernätter. Gillar hamnpromenader men har känt lite tingeltangelkänsla i Pythagorion. Men jag tror att det är en lite förhastad känsla. Och har förstått att Samos har mera att glädja mig med. Och allt jag läst här på Kalimera om Samos lockar.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-05-02, 20:51
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Kära lilla "Pyttan"!
Visst är det lite tingeltangel men så hjärtevarmt och mysigt! Dessutom finns så mycket fint inom räckhåll, Ieraion tex....
Catlady, som saknar.......
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-06-03, 11:13
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Kom hem i lördags efter en vecka i fina ,mysiga och trevliga Pythagorion . Vädret hade bara några dagar tidigare slagit om till typ augustivärme, 30-35 gr i skuggan alltså. Dessutom nästan vindstilla hela veckan.. men nästan allt sej likt för övrigt utom rest Elia, tyvärr. Vi beställde lammgryta men både kött och potatis var så salt att det inte gick att äta. Fick annan mat (pasta som smakade ”sådär”) men pinsamt ändå att klaga. Kanske ny kock /ägare, vet ej..?..? Grannen på hotellet hade också samma smakupplevelse och dom hade också ätit förr hos Elia.
//Eva,Vbg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-06-03, 15:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Synd på taverna Elia, dom är ju kända för sin goda mat.

Synd är också att taverna Pythagorion upphörde för ett par år sedan. Ägaren gick i pension. Han hade i övertagit tavernan från sina föräldrar och den hade funnits sedan 1969 på hamnpromenaden. Lite av Pythagorions charm försvann för mig då.

Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-06-03, 15:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Jag har besökt Elia en gg och det räckte. Inte för att det var ngt fel på maten.

Felet var väl att det var turistanspassat. Köttbit med sås? Sånt kan man äta på Canaris. När jag är i Grekland, vill jag ha äkta grekisk husmanskost.

Men det är ju jag det

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-06-03, 18:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Ha ha ha! Jag skrattar och tänker på ett minne från Pythagorion som har med tingetangel att göra.

Jag hade fått bud från sonen att köpa en badhandduk med Barcelona FC på. Och i en av byns "tingeltangel-butiker" nära hamnpromenaden hittade jag den efterfrågade handduken. Det förväntade köpslåendet blev kort. När jag framförde mitt öppningsbud för handduken så skrynklade ägaren ihop ansiktet och pekade ut över vattnet och röt .... "Där borta ligger Turkiet! Där kan du köpa din handduk!".

Det var inte läge att fortsätta det samtalet.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-06-03, 21:59
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Nej, så tråkigt! Taverna Pythagorion var vårt favoritställe.... Nå, inget varar för evigt tyvärr.
Catlady, som gillar fina lilla "Pyttan"......
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-06-04, 05:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
När jag framförde mitt öppningsbud för handduken så skrynklade ägaren ihop ansiktet och pekade ut över vattnet och röt .... "Där borta ligger Turkiet! Där kan du köpa din handduk!".

Det var inte läge att fortsätta det samtalet.

Masse
Haha! Där fick du, Masse!

/ Anne
som tyvärr aldrig har varit på Samos
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-06-04, 10:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
"Där borta ligger Turkiet! Där kan du köpa din handduk!".

Det var inte läge att fortsätta det samtalet.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-06-04, 11:07
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

De va ord och inga visor!
Skicka han inte med dig
nån turbåtslista😉
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-06-05, 08:53
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Pythagorion är en trevlig liten hamnstad men visst kan den också kännas väl ”turistig” under högsäsong. Jag vill tipsa om att besöka nån av de närliggande byarna. Vi chansade på en tur till Mytilinoi en kväll under vårt senaste Samosbesök. En miljö med grekiskt vardagsliv bara några km bort. Den middagen på bytorget blev en av resans absoluta höjdpunkter. Rekommenderas!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-06-05, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
men nästan allt sej likt för övrigt utom rest Elia, tyvärr. Vi beställde lammgryta men både kött och potatis var så salt att det inte gick att äta. Fick annan mat (pasta som smakade ”sådär”) men pinsamt ändå att klaga. Kanske ny kock /ägare, vet ej..?..? Grannen på hotellet hade också samma smakupplevelse och dom hade också ätit förr hos Elia.
Det var tråkigt att höra. Michalis kanske har slutat?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-06-05, 15:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vackra och mysiga Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Pythagorion är en trevlig liten hamnstad men visst kan den också kännas väl ”turistig” under högsäsong. Jag vill tipsa om att besöka nån av de närliggande byarna. Vi chansade på en tur till Mytilinoi en kväll under vårt senaste Samosbesök. En miljö med grekiskt vardagsliv bara några km bort. Den middagen på bytorget blev en av resans absoluta höjdpunkter. Rekommenderas!
Håller med. Mycket trevlig by. Även Chora nära Pythagorion är mer grekisk, och där finns också bra tavernor.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT