Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-03-25, 15:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Grattis Grekland

Idag firar Grekland en av sina två nationaldagar. Stort grattis kära Grekland!




På bilden ser nu världens största grekiska flagga. Den bor utanför en restaurang i Keri på Zakynthos. Flaggan har måtten 18,1 x 36,9 meter och är med i Guinness rekordbok. Även flaggstången är gigantisk och den går inte att fotografera utan ett mycket kraftigt vidvinkelobjektiv.

Fler bilder från Keri och världens största flagga finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-03-25, 16:17
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Grattis Grekland

Ja, Grattis Grattis Grekland! 🇬🇷🇬🇷🇬🇷

Maria
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-03-25, 19:49
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Grattis Grekland

Χρόνια πολλά Ελλάδα! 🇬🇷
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-03-25, 19:54
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Grattis Grekland

Grattis Grekland!
Firat med Akratos 2020, Retsina, Grekisk sallad, tzatziki och vitlöksbröd under dagen.
Nyss middag, inte så grekisk men touch av. Älgskav med timjan och mynta, lite annat gott i och god sallad till. Kir-Yianni Ramnista, Xinomavro 2018, gott rött.
Grekisk musik hela dagen, bl.a. Bouzouki Kings.
Sover nog gott på det
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-03-26, 06:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Grattis Grekland

Har sökt en del på Systemets hemsida efter något riktigt gott grekiskt rödvin, utan att bli övertygad. Gott rödvin är väl tyvärr inte vårt kära Greklands starkaste gren tycker jag. Det som du nämner Hasse finns inte nu. Någon som har ett bra tips?

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-03-26, 12:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Grattis Grekland

I Grekland är jag skitnöjd över att få in ett lätt kylt rödtjut i plåtkrus. Det vinet är inget jag skulle dricka här hemma, men på plats njuter man av allt.

När vi var på Santorini härförleden, så köpte vi dock med oss en pava som vi tyckte var god. Jag bävar för att öppna den, då man antagligen kommer att jämföra det med de franska dito som vi normalt inmundigar.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-03-26, 12:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Grattis Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I Grekland är jag skitnöjd över att få in ett lätt kylt rödtjut i plåtkrus. Det vinet är inget jag skulle dricka här hemma, men på plats njuter man av allt.

/Netwolf
Exakt så känner jag också! På plats därnere smakar "husets röda" i karaff oftast utmärkt. Samma vin skulle troligen smaka förskräckligt här hemma. Men vid några tillfällen när vi ätit grekiskt hemma så har jag på kul försökt att hitta något grekiskt på Systemet. Dock utan att lyckas hittills. Eftersom sannolikheten att lyckas inte känns särskilt stor så har jag dock inte varit villig att gå över 150 i pris. För de pengarna får man ju många bra viner från andra håll. Men det vore ju kul med en hyfsad grekflaska nån gång.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-03-26, 18:54
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Grattis Grekland

Det finns på hylla i Luleå, Delfingatan. Men lite svårt att hitta smaken på maten mot vinet.
Jo, grekiska viner är inte helt lätt. Men överlag så ska det vara mat till. Få som är "mysviner". Jag ska försöka träna upp mig på viner, har kunnat hyfsat bra men kommit av mig. Retsinan är beställningssortiment, men riktigt god, jämfört med Kourtaki.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-03-26, 19:00
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Grattis Grekland

På Kreta har jag hittat många bra. Med hjälp av Kalamakis taverna i Kalamaki, som visste vad jag tycker om. Bl.a. Ett från Kissamos. Brukade handla av dem, lite dyrare men deras hjälp var guld värd.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-03-27, 13:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Grattis Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Det finns på hylla i Luleå, Delfingatan. Men lite svårt att hitta smaken på maten mot vinet.
Japp, nu hittade jag det. Tänkte testa det till lamm tillsammans med några vänner. Hoppas att det funkar.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-03-27, 16:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Grattis Grekland

Såg att det fanns på bolaget i grannstaden min. Jag får nog testa det jag med
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-03-27, 19:34
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Grattis Grekland

Fick en tanke då det var lite svårt att hitta smak mot detta vin. Använder du kanel till lammet? Om inte och du har potatis i någon form, till. Segt ibland men nyss kom det i huvudet och provade en kall kokt med lite sälta i, potatis med lite kanel på till vinet och ja, det funkar. Det gifte sig. Bästa moussakan i mitt tycke, kräver kanel. Provat i olika potatis rätter, mos, gratäng m.m.

Senast redigerad av MetaxaHasse den 2023-03-27 klockan 19:43. Anledning: tankevurpa
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-04-10, 09:29
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Grattis Grekland

"På bilden ser nu världens största grekiska flagga. Den bor utanför en restaurang i Keri på Zakynthos. Flaggan har måtten 18,1 x 36,9 meter och är med i Guinness rekordbok. Även flaggstången är gigantisk och den går inte att fotografera utan ett mycket kraftigt vidvinkelobjektiv."

Ja, GRATTIS till Grekland från mig också förstås

Men nu till VINTIPSET!
Kir-Yianni Ramnista var min mans och mitt favorit. Tills vi hittade...
...Mega Spileo III Achaia, Mavrodafne, Cabernet Sauvignon, Agiorgitiko.
Det dricker helst vi på vår favvo-restaurang Dionysos i Stockholm. Men vi har också beställt och njutit av den kostsamma varianten på Systemet en gång. Mega Spileo III Cuvée Red, Grekland, Peloponnesos, Achaia. Så kan och vill man lägga en större summa pengar på en flaska vin så kan jag verkligen rekommendera det.

"Älgskav med timjan och mynta, lite annat gott i och god sallad till." Mums, vad gott det låter Kan man få receptet?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-04-11, 18:32
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Grattis Grekland

Jag ska prova Mega Spielo, nyfiken som jag är :-) Mavrodafne är gott.
Älgskav, som det mesta i mat, gör jag alltid på en höft och vad jag känner för just då. Med förkärlek till grekiska örterna, åsså vitlök förstås.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT