Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-30, 11:34
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Hur långt?

Snart dax för Grekland med 1 v i Ammoudia (premiär) och 1 v i Parga (återbesök, första gången 2011). Har ställt lite frågor i FB-forumet men bara delvis fått svar. Testar därför även här. Dels undrar jag om det fortfarande går badbåt till Sarakiniko i andra halvan av september och hur lång (tid) den båtturen i så fall är. Dels är det vandringen till Lichnos, jag har fått svar på ungefär hur lång tid det tar (från Valtos) men undrar fortfarande hur lång (ca i km) den är. Vi ska bo "inne i" Parga, inte vid Valtos. Är det någon som vet och kanske då också kan svara på om det är mycket brant under vandringen. Jag har läst i Jannes e-guide om vandringen och tänkte testa (åtminstone i ena riktningen) istället för båt som vi åkte 2011. Har även en fråga om Ammoudia, vill ha tips på bra båttur uppför floden som kan bokas i Ammoudia, inte i Parga. Vi är nog lite för försiktiga för att ge oss på att vandra i floden men vill gärna se den ändå.
Tacksam för svar och tips!
/Karin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-30, 13:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hur långt?

Vi har gått från Krioneri beach i Parga till Lichnos beach. Det har tagit ungefär en timme att gå enkel väg, men då går vi ganska sakta och njuter av naturen. Vi har åkt badbåt åt andra hållet.

Hur länge badbåten till Sarakiniko går vet jag tyvärr inte. När det gäller Styx så är det inga problem att gå i floden, det är lite strömt, men inte farligt, det enda är att det är kallt till en början. Badskor eller bra sandaler är bra att ha.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-30, 14:44
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Hur långt?

Hej Karin,

Angående vandringen till Lichnos från Parga finns det tom små skyltar som visar riktningen. Om man går bort från centrum mot BP-macken och svänger ner höger efter den, och höger igen så kommer man strax fram till en liten "korsning".Där på muren/stängslet sitter den första skylten.
Hur länge badbåten går till Sarakiniko vet inte jag heller. De kör iaf med speed boat dit, då det tar för lång tid med de vanliga skutorna. Men 15-20min? Vi åkte ej taxibåt dit.
När det gäller båtresorna på floden från Ammoudia, så är det nog bara att åka dit och köpa biljett på plats. Det är enkelt att hitta till kajen. Det är bara att köra fram till den södra sidan av stranden, vid piren. Där ligger ett antal båtar som är redo att ta med sig resehungriga turister i den fantastiska miljön. Det var ingen större rusning där mitt i juli, så jag är mycket tveksam till att man måste boka in sig i förväg. Jag såg tom flera som betalade direkt till kaptenen på båten.

Om man bara är vid den delen så missar man ändå mycket.... Man måste nästan ta sig iväg de få kilometrarna det handlar om till "vandringsplatsens" start. sen avgör man ju själv om man vill gå i eller ej. Hela miljön är ju fantastisk! Jag kan rekommendera att stanna vid "Panorama" för lunch. Det var nästan som att sitta i ett vackert vykort.

God tur!
Conny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-30, 17:09
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Hur långt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har gått från Krioneri beach i Parga till Lichnos beach. Det har tagit ungefär en timme att gå enkel väg, men då går vi ganska sakta och njuter av naturen. Vi har åkt badbåt åt andra hållet.
Tack för svaret, men vet du på ett ungefär hur långt det är? Och är det brant (bergsklättring) någon del av sträckan?

Senast redigerad av Karin S den 2019-08-30 klockan 17:32.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-30, 17:16
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Hur långt?

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
När det gäller båtresorna på floden från Ammoudia, så är det nog bara att åka dit och köpa biljett på plats. Det är enkelt att hitta till kajen. Det är bara att köra fram till den södra sidan av stranden, vid piren. Där ligger ett antal båtar som är redo att ta med sig resehungriga turister i den fantastiska miljön. Det var ingen större rusning där mitt i juli, så jag är mycket tveksam till att man måste boka in sig i förväg. Jag såg tom flera som betalade direkt till kaptenen på båten.

Om man bara är vid den delen så missar man ändå mycket.... Man måste nästan ta sig iväg de få kilometrarna det handlar om till "vandringsplatsens" start. sen avgör man ju själv om man vill gå i eller ej. Hela miljön är ju fantastisk! Jag kan rekommendera att stanna vid "Panorama" för lunch. Det var nästan som att sitta i ett vackert vykort.
Tack för svaret! Vi kommer förmodligen inte att ha bil men jag hoppas i så fall att det går att ta sig till "vandringsplatsens start" på annat sätt. Om vi sedan går i vattnet får bli ett senare beslut. Mannen är höftopererad i båda sidor (inte nyligen men ändå) och jag tror inte han vill riskera att halka på ev. hala stenar. Vi kan ju alltid njuta av naturen och äta lunch.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-30, 19:35
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Hur långt?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Tack för svaret! Vi kommer förmodligen inte att ha bil men jag hoppas i så fall att det går att ta sig till "vandringsplatsens start" på annat sätt. Om vi sedan går i vattnet får bli ett senare beslut. Mannen är höftopererad i båda sidor (inte nyligen men ändå) och jag tror inte han vill riskera att halka på ev. hala stenar. Vi kan ju alltid njuta av naturen och äta lunch.
Hej,

Ja, då får ni ta det lugnt. Att bara njuta av omgivningarna är gott nog .
Någon form av badskor är ett måste att ha om man skall gå i floden.
Att ta sig fram till båtarna som går på floden blir ej något problem. Om ni åker taxi eller dyl så kan de köra ända intill piren där båtarna ligger.

//Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-30, 22:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hur långt?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Tack för svaret, men vet du på ett ungefär hur långt det är? Och är det brant (bergsklättring) någon del av sträckan?
Det är nu tio år sedan vi besökte Parga. Då vandrade vi från Parga by till Lichnos. Eftersom det är ganska länge sedan så kan minnet vara lite luddigt, men jag instämmer med Jannes bedömning på ungefär en timmas promenad i behaglig takt. Ska man översätta det i km så är det ju så att i hyfsat rask takt så uppskattas det att man går c:a 1 km på tio minuter. Men i lagom behaglig takt skulle jag gissa att avståndet är c:a 4-5 km. En del uppförsbacke är det på några ställen, men inget som kan liknas vid bergsklättring.

Jag är nu tio år äldre och givetvis inte spänstigare, men en sak vet jag säkert. Om jag återvände till Parga idag så skulle jag absolut ta promenaden genom den vackra olivskogen till Lichnos igen. Kanhända skulle det nu ta 1,5 timma, men so what, det är bara att ta det lugnt och njuta!!!

Tillbaka från Lichnos till Parga tog vi taxi eftersom det inte fanns någon taxibåt tillgänglig när vi var där.

Ha det så trevligt!
Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT