Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-31, 19:31
trocadero trocadero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Mat?

Jag ska till Rethymno till min fästman snart och för första gången ska jag laga mat själv där samt ordna alla inköp. Jag är inte alls insatt i skillnader på svenska och grekiska produkter. Ska man ha kött till exempel är det väl slaktaren man får gå till...det finns ju knappt någon köttdisk vad jag vet. Några enkla recept får någon gärna tipsa om. Mat som det är lätt att hitta ingredienser till. Jisses ...inte förtjust i att laga mat överhuvud taget så hemskt tacksam för många tips. Gärna produkter som man är van vid här hemma.

Huva ..... nervös
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-31, 23:21
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Mat?

Citat:
Ursprungligen postat av trocadero Visa inlägg
Ska man ha kött till exempel är det väl slaktaren man får gå till...det finns ju knappt någon köttdisk vad jag vet.
I en vanlig större "Supermarket" finns det oftast en köttdisk.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2011-03-31 klockan 23:34.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-04-01, 08:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Mat?

Ibland tror man att slakteributiken inte har så stort sortiment, det kan se tomt ut. Man förvarar nämligen helst köttet i kylrum för hygienens skull. Fråga helt enkelt efter det du vill ha. Köttfärs mals på begäran av en bit man själv väljer. Blandfärs heter "anámiktå", griskött heter "chirinå´", nötkött heter " bodinå´" och sen kan du peka och måtta så att du får den bit du vill ha.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-04-01, 08:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat?

Under rubriken på Kalimera Om Grekland finns det en del matrecept där du kan få några tips. Skriv gärna om du har konkreta frågor. Om du inte har lagat mycket mat rekommenderar jag dig att köpa kokboken Vår Kokbok och ta med den. Det är en kokbok som förklarar väldigt bra kring mat. Recepten är detaljerade med beskrivning och även jag som har lagat mycket mat i mitt liv använderd den ofta. Du har måttabeller etc. Jag köpte den till min systerdotter när hon fyllde 18 år och hon blev väldigt glad och sa att den kommer att vara till stor hjälp när jag flyttar hemifrån.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-04-02, 19:32
trocadero trocadero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Sv: Mat?

Tack för det Ska kolla in lite annat som har skrivits också, men tack så mycket.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT