Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-09-03, 12:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Tåg till Grekland

Här är en som tagit tåget från Finland till Grekland:

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...n-blev-66-euro

Han säger att det blev 66 € billigare än med flyg, men enligt vad jag förstår är inte priset för övernattningen i Köpenhamn med (eller så sov han hos en bekant) och även t.ex mat under tågresan saknas? Men hur som helst, intressant läsning även om det nog inte skulle vara min grej. Men om man är en social typ så kan det ju vara roligt. Jag skulle vara dödstrött när jag kommit fram. Men visst har tågresandet blivit mycket populärare och kommer säkert att öka hela tiden. Och i princip skulle jag kunna tänka mig ta tåget till Grekland om jag hade en längre tid på mig.

Säkert många som känner igen tavernan på bilden från Naxos.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-09-03, 14:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tåg till Grekland

Jag tror inte att det blir billigare. Det finns ju ibland väldigt billiga flygbiljetter. I söndags kostade en tur och retur Kalmar-Rhodos 299 kr. Svårt att slå ett sådant pris.

Jag tågluffade fem gånger under 1980-talet. En gång hela vägen till Grekland. Mycket trevligt. Jag älskar att åka tåg (när det fungerar) och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka tåg till Grekland. Då skulle jag se tågåkandet som en del av resan, inte som en transport, som flyg är.

DN har i sommar chartrat ett tåg som gick direkt från Stockholm till Venedig. Allt fungerade klockrent. Läs om det här. Om det gick att åka tåg till direkt till exempelvis Brindisi så skulle jag gärna göra det, och sedan färjan över till Korfu.

Jo, jag kände igen bilden från tavernan på Naxos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-09-03, 15:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Tåg till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror inte att det blir billigare. Det finns ju ibland väldigt billiga flygbiljetter. I söndags kostade en tur och retur Kalmar-Rhodos 299 kr. Svårt att slå ett sådant pris.

Jag tågluffade fem gånger under 1980-talet. En gång hela vägen till Grekland. Mycket trevligt. Jag älskar att åka tåg (när det fungerar) och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka tåg till Grekland. Då skulle jag se tågåkandet som en del av resan, inte som en transport, som flyg är.

DN har i sommar chartrat ett tåg som gick direkt från Stockholm till Venedig. Allt fungerade klockrent. Läs om det här. Om det gick att åka tåg till direkt till exempelvis Brindisi så skulle jag gärna göra det, och sedan färjan över till Korfu.

Jo, jag kände igen bilden från tavernan på Naxos.
Men Janne,jag tycker det ser ut som Fotis. Din bild är väl den till vänster om Gorgona?



Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-09-03, 15:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tåg till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men Janne,jag tycker det ser ut som Fotis. Din bild är väl den till vänster om Gorgona?
Du har så rätt Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-09-04, 10:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Tåg till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror inte att det blir billigare. Det finns ju ibland väldigt billiga flygbiljetter. I söndags kostade en tur och retur Kalmar-Rhodos 299 kr. Svårt att slå ett sådant pris.
Det var frågan om en flygbiljett till Aten den 25.8 och en tre dagars interrailbiljett. Och då var det den flygbiljetten han jämför med. Men visst kan man hitta billigare flygbiljetter om man köper i god tid, eller så kan ett sista minutens pris också bli billigare. Tror inte att meningen med detta var så allvarligt. Stämmer Janne att det kan vara trevligt att resa med tåg. Själv gör jag det här i hemlandet. Tror att tågresandet mellan olika länder kommer att bli enklare och flexiblare i framtiden. Och det skulle ju vara bra det.

Och visst var bilden från taverna Fotis, precis som Birgittta påpekade.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-09-04, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tåg till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Stämmer Janne att det kan vara trevligt att resa med tåg. Själv gör jag det här i hemlandet. Tror att tågresandet mellan olika länder kommer att bli enklare och flexiblare i framtiden. Och det skulle ju vara bra det.
Hoppas jag också, får då skulle jag åka tåg oftare.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-09-05, 12:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Tåg till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
DN har i sommar chartrat ett tåg som gick direkt från Stockholm till Venedig. Allt fungerade klockrent. Läs om det här. Om det gick att åka tåg till direkt till exempelvis Brindisi så skulle jag gärna göra det, och sedan färjan över till Korfu.
Det var tydligen populärt, men tyvärr kunde jag inte läsa artikeln eftersom den är låst. Men Janne, tydligen går det färja mellan Venedig och Korfu, Venedig-Korfu-Igoumenitsa-Patra, skulle du inte kunna ta den?

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-09-05, 13:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tåg till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det var tydligen populärt, men tyvärr kunde jag inte läsa artikeln eftersom den är låst. Men Janne, tydligen går det färja mellan Venedig och Korfu, Venedig-Korfu-Igoumenitsa-Patra, skulle du inte kunna ta den?
DN hade tidigare skrivit mycket om hur svårt det är att åka tåg direkt från Stockholm och ut i Europa. Något som inte var svårt ”förr i tiden”. Det var därför de anordnade denna resa. Det blev två tågresor ner till Venedig, 16 vagnar och 350 passagerare per resa. De stannade på flera ställen på vägen ner, och det var mer som en gruppresa än en vanlig reguljär tågresa. Men nu är det bevisat att det går, och det är bara att hoppas att det blir reguljära resor ner, och då ligger Venedig-Korfu-Igoumenitsa-Patra bra till.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT