Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-08, 23:28
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Vilken by på Sifnos?

Vi har beslutsångest när det gäller att bestämma i vilken by vi ska bo på när vi kommer till Sifnos . Valet står emellan Faros, Vathty och, ja just det nu tappa jag namnet på den tredje. Men om det är någon som har tips så är dom mycket välkomna.
Vågar vi chansa att inte förboka i mitten på juli?
Kan man ta sig lätt emellan byarna om man hyr moppe?
Någon som har sett om det finns någon snabbfärja på streckan Santorini-Sifnos? Jag har inte ens lyckats hitta någon färja som trafikerar denna strecka på lördagar, kan det verkligen vara så dåliga förbindelser?
Snälla skriv och kom med förslag. Rossa.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-08, 23:44
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Vi har beslutsångest när det gäller att bestämma i vilken by vi ska bo på när vi kommer till Sifnos.
Förstår att ni har beslutsångest när det gäller att välja by på Sifnos!
Första gången vi var på Sifnos bodde vi först i Apolonia, sen flyttade vi till Faros och till slut bodde vi i Vathy. Vi har bott fler gånger alla tre ställen och sist bodde vi också i Platy Gialos. Det är fint överallt och det är svårt att rekommendera, beror ju lite på vem man är och vad man vill, hur lugnt man vill ha det och om man har behov av omedelbar närhet till havet osv.!
Jag tror att det tredje stället du tänker på är Kamares - där har vi inte bott.
Jag skulle chansa och åka utan reservation i juli och sen bestämma mig på plats, men det är klart att vissa ställen är bokade. Men man får nog bestämma sig på förhand vilken by man vill satsa på förstås. Sen beror det ju lite på vilken tid man ankommer. Kommer man på kvällen kan det vara skönt att ha reserverat.
Det kan vara bra att hyra moppe på Sifnos, men det finns även väldigt bra bussförbindelser.
Vi åkte en snabbfärja Santorini-Sifnos för fem år sen, men jag vet inte om den går idag.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-08, 23:58
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

Tack för ditt svar, vi vill ha lugn och ro och nära till någon bra strand. Men det låter som de flesta byar som du nämnde har detta. Vilken by tyckte ni bäst om och varför?
Oh vad glad jag skulle bli om denna snabbfärja fortfarande är i bruk.
Rossa.

Senast redigerad av Kalimera den 2006-06-09 klockan 15:12. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-09, 15:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

Gillar ni lugn och ro och när till stränder passar Faros helt perfekt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-09, 18:14
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Vilken by tyckte ni bäst om och varför?
Vi har trivts otroligt bra på alla fyra orter.
I början tyckte vi nog mest om Vathy, men idag är Vathy mer utbyggt än för 12 år sen när vi var där första gången, och det känns lite jobbigt, men behöver inte upplevas så av andra.
I Faros har vi också trivts väldigt bra, men det gäller även här, att vi inte upplever samma idyll här som för 10-12 år sedan. (Som exempel kan nämnas mysighetsgraden på kafé The Rocks, där vi tyckte det var magiskt att sitta de första åren, och senast vi var där inte trivdes alls.) Dessutom lite fel musik vid den nya strandtavernan... ja, det är personliga åsikter. Det finns inte så många tavernor i Faros, men det räcker i och för sig. Dels åker man ju gärna runt till andra platser på ön och dels tycker vi fortfarande om fisktavernan i all sin enkelhet.
Vi trivdes i Apollonia också, man är "i stan", ja allt är ju smått på Sifnos, och det händer inte så där hemskt mycket, men det finns dock lite att titta på. Fördelen med att bo i Apollonia fram för t ex Kamares, det är att man bor "centralt" på ön och det är lätt att åka med bussen vart man än ska. Bor man på de andra orterna, ska man oftast upp till Apollonia för att byta buss. I Apollonia saknar jag dock havet.
Senast bodde vi några nätter i Platy Gialos. Där har de en väldigt fin sandstrand, men man kan ju sakna det genuina här. Torg och gamla gubbar, affärer och atmosfär kan man inte hitta här, men vi trivdes med vårt boende och njöt närheten till havet. Vi åt också gott.
Det finns inte så där enormt med tavernor på någon av orterna, men tillräckligt!
I Kamares är det nog livligast. Dels kommer färjorna in här, och det skapar liv, kan vara kul att följa livet och folket... Det finns lagom med tavernor och lite affärer att titta på... och stranden, den är faktiskt mycket bra, speciellt när man tänker på att det faktiskt är en hamnby, så blir man imponerad över hur fin den är i alla fall.
Sen kan man ju bo i Artemonas, Kastro och andra ställen, men personligen tror jag inte att jag skulle börja med dessa alternativ.

Jag vet inte om du blev klokare av detta, man får nog prova sig fram och många börjar just i Kamares, där det både finns många rum, tavernor och en bra strand.

Svårt att få ALLT!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-09, 19:35
Såof Såof är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Vasa / Finland
Inlägg: 8
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

Trevligt att läsa om era erfarenheter om byarna på Sifnos. Jag undrar om ni kan rekommendera något hotell i de "vanligaste" byarna!?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-12, 23:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

I Apollonia har vi bott på Anthoussa ett par gånger.
Hotell Anthoussa ligger precis där man går på bussen i Apollonia (mot Faros, Platy Gialos, Vathy osv.). Vi hade fin utsikt över ön här och ett utsökt läckert konditori med god frukost och underbart goda kakor! Men lite väl mycket oväsen från trafiken och långt från havet.

I Faros har vi bott på Aperanto ett par gånger. Fin utsikt över havet och nära till havet. Själva stranden tycker vi inte duger till att använda en hel dag (liten och skräpig) men den duger gott till ett morgon- eller kvällsdopp.
Vi har också bott ett annat ställe i Faros, men jag minns inte namnet (och det var inget att minnas heller), - men vi var tacksamma för att Giorgos i supermarkedet hjälpte oss med att hitta boende då allt var väldigt fullbokat i slutet på juli den gången.

I Vathy har vi bott hos Antonis (svärfar till Aperanto) några gånger. Ligger helt borta till höger när man står och tittar ut mot vattnet, lite uppe med fantastisk utsikt över hela bukten. Ganska små rum, men vi fick i alla fall plats till en extrasäng. Första gången vi bodde där hade vi bara en mycket smal stråle från duschen, så vi fick fylla en flaska med vatten när vi skulle skölja shampoo ur håret, men senast vi bodde där var badrummen renoverade och det var så fint.
Vi har också bott hos gamle Manolis, lite mer till vänster (han har också en sån här stor och vacker rund utomhusugn, som också står hos Antonis (men den använder han inte mer). Senast vi var i Vathy bodde vi i Areti Studios, nya studios lite in i en blomstrande trädgård bakom Manolis taverna.
Ett ställe vi gärna skulle bo på i Vathy är Studios Nikos, men det verkar helt omöjligt att få plats där. Ligger mitt i bukten, är nytt och ser väldigt fint och fräscht ut, men tydligen mycket populärt för det var fullspikat fram till höstkanten.

I Platy Gialos bodde vi på Ariadni, som även har en god taverna (eller estiatorio). Här fick vi ett bra rum med härlig utsikt over havet.

Rekommenderar gärna alla dessa boenden!

PS. Men tråden borde flyttas, Sifnos tilhör inte SMÅkykladerna, men Kykladerna.

Senast redigerad av Marianne den 2006-06-12 klockan 23:52.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-25, 16:56
Katarina Katarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 14
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

Vi reser onsdag till Aten och har ÄNTLIGEN bestämt oss. Vi siktar på Sifnos direkt. Båten ankommer 19.30 enl tidtabell. Hittar man boende då eller måste vi förboka ? Vad tror ni som är rutinerade??

/Katarina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-25, 18:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken by på Sifnos?

Utan att ha varit på Sifnos:

SÅ hemskt stora förändringar sker nog inte från söndag till onsdag. Så har ni inte bokat ännu är det nog knappast nån idé att börja jaga.

Om jag hade åkt nu hade jag inte förbokat.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT