Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-09-06, 06:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Bokat!

Ja, då slog vi till med en vecka på Santorini. Vi har varit där flertalet ggr, men bara för en natt eller två. Och nästan alltid i hög- och mellansäsong. NU ska vi se ön på riktigt och förhoppningsvis är det inte så knökat.

Så give me your best shot! Vad finns det att se och göra? Vad bör vi inte missa? Bra hotell och andra boenden, mysiga byar, speciell mat, viner etc. Yo name it!

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-09-06, 10:41
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Bokat!

Wow. Litt misunnelig...God reise!

Har ikke mye erfaring fra Santorini. Elsket en guided tur til Akrotiri. Hatet taubanen. Drakk hvitvin i solnedgangen på calderaen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-09-06, 12:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Bokat!

Har bara varit på Santorini en gång och då utan övernattning. Bara flyg dit och transfer till Naxos. Så jag har självklart inga tips att ge, men ser fram emot att få veta lite mera om ön från dina rapporter.

Trevlig resa!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-06, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bokat!

Grattis!

Hyr en bil, skaffa en karta och beta av ön. Det finns oerhört mycket att se och göra. Den tiden på året kan ni se i stort sett allt utan att trängas. Några av våra måsten av Amoudia med sitt klippbad under Oia, se solnedgången tillsammans med en vinbricka på Santowines, besöka byarna Pyrgos och Castelli (ovanför i Emborion), och en massa annat. Det finns ett gäng stränder, varav några är mindre kända. Här är tolv av dem.

Massor med bilder och info om ön finns här på Kalimera.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-06, 17:37
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis!

Hyr en bil, skaffa en karta och beta av ön. Det finns oerhört mycket att se och göra. Den tiden på året kan ni se i stort sett allt utan att trängas. Några av våra måsten av Amoudia med sitt klippbad under Oia, se solnedgången tillsammans med en vinbricka på Santowines, besöka byarna Pyrgos och Castelli (ovanför i Emborion), och en massa annat. Det finns ett gäng stränder, varav några är mindre kända. Här är tolv av dem.

Massor med bilder och info om ön finns här på Kalimera.
...och så Honeymoon Beach Studios i Perivolos!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-09-06, 21:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Bokat!

Jag vill bara säga grattis till bokningen!!
Santorini är för oss en obesökt ö. Mest som det ultimata vykortet.. Är det inte rätt dyrt där?
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-09-06, 21:25
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Bokat!

Santorini är i sig väldigt speciellt men problemet på senare år har varit "turist"trycket. Det är svårt att komma fram, helt enkelt! Vi gillade faktiskt Kamari, fin svart sand och klart vatten och ett bra hotell Antinea. Dock, det finns något man bör se upp med, en del försöker "sno dina pengar " på det ena eller andra sättet. Inte så konstigt med tanke på trycket, inte alla tänker sig för och det blir "an easy buck in your pocket" för somliga.
Vad gäller vin: Santorini Assyrtiko alla dar i veckan! Så gott, torrt med fin mineraltouch! Tyvärr rätt dyrt men värt priset!
Hoppas ni får en härlig vecka!
Catlady, som tycker om Santorini ändå......
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-09-06, 21:31
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Bokat!

UNDVIK strandpromenaden i Kamari !!! Där får man inte vara ifred många centimeter. "Alla" försöker övertyga med diverse argument om hur fantastisk maten är hos just DEM, t.o.m deras mamma står inne i köket och lagar mat.........JO TJÄNA !! Påstridiga, närgångna, de tar nästan i en, mitt absolut sista besök på Santorini 2016 blev jag riktigt FÖRBANNAD över detta totalt överdrivna lockelsespel och jag inbillar mig att det inte har upphört.



/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2022-09-06 klockan 22:10.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-09-06, 22:21
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Bokat!

Du har säkert rätt, Hasse! Det var bland annat det jag menade med "easy buck"! Men, bakom allt det finns ändå själva Santorini kvar! Det var längesedan vi var där och tyvärr har de mindre trevliga fenomenen, som inkastare, en förmåga att sprida sig.... Hoppas dock att pandemi-åren dämpat det värsta!
Catlady, som nog ändå skulle vilja uppleva ön igen......men under lågsäsong!

Senast redigerad av Catlady den 2022-09-06 klockan 22:26.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-09-07, 05:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Bokat!

När skall ni resa Netwolf? Vill också gärna sen veta hur ni upplevt Santorini. Vi var där år 2004 och bodde i Kamari. Jo, inkastare fanns då också, men de var rätt så lugna. Vi trivdes riktigt bra. Inga tips har jag eftersom det är så länge sen vi var där.

Trevlig resa!

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-09-07, 08:05
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Bokat!

Gillar man historia så tycker jag Ancient Thira är värt ett besök,
Häftig utsikt över Perissa och Kamari får man på köpet.

/Mange
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-09-07, 10:24
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 697
Standard Sv: Bokat!

Hej! Vi var också på Santorini 2004! Betr boende skulle jag vilja tipsa om Akrotiri, som då var en liten mysig by. Vi lyckades hitta ett fantastiskt boende,Thira´s Dolphin, med pool och en underbar havsutsikt. (Finns på Booking, men nu totalrenoverat)
Trevlig resa!!
/Ulla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-09-07, 14:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Är det inte rätt dyrt där?
Det beror på var du bor och var du äter.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-09-07, 14:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
...och så Honeymoon Beach Studios i Perivolos!
Jag är inte säker på att de har öppet så.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-10-09, 11:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Bokat!

Ja, då var vi hemma igen. Santorini överraskade oss rejält. Våra förutfattade meningar om att hela ön är förstörd av turister kom på skam. Det finns pärlor även här. Okej, priserna på tavernor här och var tenderar att ligga lite högre, men å andra sidan kan maten vara snäppet vassare. Vi har då iaf ätit väldigt gott hela veckan och faktiskt inte noterat ett enda bottennapp, vilket inte brukar kunna undvikas.

Ett litet collage över vad vi glufsat i oss



/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-10-09, 12:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, då var vi hemma igen. Santorini överraskade oss rejält. Våra förutfattade meningar om att hela ön är förstörd av turister kom på skam. Det finns pärlor även här.
Sååå roligt att ni gillade Santorini! Och vilken god mat i fick i er! Jag kan tänka mig att årstiden spelade roll. För inte var det så mycket folk nu?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-10-09, 12:12
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Bokat!

Roligt att läsa om hur bra ni haft det. Våren 2011 reste jag själv 1 vecka till Santorini för att upptäcka ön och då inte bara Fira, Oia, Kamari där jag varit förut och det var en positiv upplevelse med besök i flera mindre byar Ett år vandrade vi från Fira till Oia och då passerade vi Finikas så nu blir jag sugen på att bo där några nätter
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-10-09, 12:59
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Bokat!

Roligt att läsa om hur bra ni haft det. Våren 2011 reste jag själv 1 vecka till Santorini för att upptäcka ön och då inte bara Fira, Oia, Kamari där jag varit förut och det var en positiv upplevelse med besök i flera mindre byar Ett år vandrade vi från Fira till Oia och då passerade vi Finikas så nu blir jag sugen på att bo där några nätter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-10-09, 14:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
Ett år vandrade vi från Fira till Oia och då passerade vi Finikas så nu blir jag sugen på att bo där några nätter
Gör det. Otroligt trevlig by

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-10-09, 14:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Sååå roligt att ni gillade Santorini! Och vilken god mat i fick i er! Jag kan tänka mig att årstiden spelade roll. För inte var det så mycket folk nu?
Tja, vad ska man säga. Visst var det mindre folk, fast i Oia Det var trängsel längs promenaden. Mycket jänkare. Vi såg en hel del kryssningsbåtar, så jag antar att de kom därifrån. Många "Marvelous!" "Look at that!" "OMG!" etc hördes hela tiden.

Väldigt många japaner och kineser med. De liknar ju inte varandra på ngt sätt, men man kan särskilja dem på att japaner var vinterklädda med dunjackor (det var 25-26 gr varje dag!), och täckta från topp till tå. En del hade paraply till skydd mot solen.
Kineserna var många med. En hel grupp med kineser stod t ex framför kyrkan och ville ta en gruppbild och de bad en fransman att plåta dem. Längst bakom dem ställde jag mig, utan att de märkte nåt. De måste ju undra vem snubben med miltärkepa och v-tecken var

Fira var det marginellt mindre folk i, men så mkt krims-krams. Imerovigli var klart bäst. Lika vacker utsikt och lite folk.

Trafiken är stundtals hemsk, men så finns det ju inte så många vägar, så alla hamnar på samma väg förr eller senare. Högsäsong måste ju vara fruktansvärd. Vi åkte runt på hela ön och vi körde ca 40 mil under veckan.

Vi gillade Akrotiri-halvön mycket och var där flera ggr under veckan.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT