Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-04-18, 18:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Om lyx-utvecklingen i Grekland

Spinoff till tråden Paros är det nya Mykonos.

Det här med lyx-utvecklingen i Grekland är inget nytt, så har det varit i alla tider. Jag minns när toaletten och duschen låg utomhus och det bara fanns kallt vatten, och inget som helst tryck i kranarna, och rummen kostade 15 kr.

Bilden nedan är från ett ”badrum” från ett hus på Ios där jag bodde för många år sedan. Här borstade jag tänderna, tvättade mig, duschade och tvättade mina kläder (fast inte samtidigt). Den i högsta grad omoderna ”toaletten” låg till höger om ”badrummet”.



Vad som var lyxigt förut och vad som idag krävs för att det ska kännas lyxigt finns det många exempel på. Förut fanns inga swimmingpooler, idag räcker det inte med en swimmingpool, idag ska man ha en egen swimmingpool, en så kallad swim-up.

Jag ska se om jag kan hitta bilder som symboliserar hur det var förr och hur vi hamnade där vi är idag, och sedan lägga ut här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-04-18, 19:20
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 192
Standard Sv: Om lyx-utvecklingen i Grekland

Toan var oftast heller ingen "stol" utan det var en stor porslinsplatta i golvet med två "fotavtryck". Det var bara att placera fötterna på "anvisat" ställe, huka sig och göra vad man behövde...... Fungerade den så kallade "spolningen" efteråt var man glad!

Och så har vi det där med AC, airconditioning. Förr vädrade man helt enkelt på natten, med havets friska vind blåsande genom rummet, med dörren olåst och öppen för att få genomdrag. Det skulle man nog inte tordas göra numer, tyvärr..... Visserligen fick man in lite mygg men det fick man helt enkelt stå ut med för att kunna sova gott. I dag skulle ett hotell utan AC helt enkelt inte bokas av turister.

Catlady, som ändå tyckte det fungerade helt ok......ljuva minnen.......

Senast redigerad av Catlady den 2024-04-18 klockan 19:44.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-04-19, 08:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Om lyx-utvecklingen i Grekland

Vi bokar aldrig AC när vi väljer boende.
Skulle det ingå i priset så tackar vi och tar emot Är dock något försiktiga med AC då mannen blivit förkyld ett par gånger. Känsligt släkte det där
Vid många resor har vi faktiskt packat med en bordsfläkt. Funkar kanon. Nån gång har det varit en takfläkt i rummet. Mycket uppskattat!
/ Kajja...som trivs med det enkla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-04-19, 10:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 689
Standard Sv: Om lyx-utvecklingen i Grekland

Vi söker oss numera helst till de "grekiska" öarna. Dvs, de öar som tidigare bara greker besökt. Där finns än det gamla Grekland kvar. Tyvärr är det dock så att grekerna själva inte längre själva har råd att resa ens till dem. Och vi är ju en del av det. När vi rika nordbor, börjar semestra på greköar. Priserna drivs upp hela TIDEN.

Och sen är det som Janne säger. Har man fått bo med pool vill man ha det sen. Har man hyrt eget fristående hus med egen pool, vill man ha det sen etc etc.
Sen vill man ju bo lite bekvämare, än man gjorde förr, på den enda veckan man besöker landet.

Jag vet inte var det ska sluta, men när nya flyglinjer lanseras varje år, både fr Kina och USA, så förstår man ju att det får konsekvenser.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-04-19, 10:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 689
Standard Sv: Om lyx-utvecklingen i Grekland

Läser i ett grekblad att förra året slogs alla tiders rekord för kryssningsresenärer, med över 7 miljoner besökare!

Troligen slås det 2024...

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-04-19, 10:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 689
Standard Sv: Om lyx-utvecklingen i Grekland

Den här prognosen om ekonomisk tillväxt är ju intressant. Här ligger Grekland med i toppskiktet och det talas nu om att den ekonomiska krisen är över. För första gången på 10 år är Grekland inte mest skuldsatt längre (det är Italien f ö). Så grekerna får det bättre och staten säljer lyxresor, så det slutar väl med att vi "fattiga" nordbor får skippa Grekland i fortsättningen. För ni ser väl vilket land som har den sämsta prognosen...



/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-04-19, 17:47
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Om lyx-utvecklingen i Grekland

För att citer en kamrat:

” DET VAR BÄTTRE FÖRR, NÄR DET VAR SÄMRE”

Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-04-20, 14:03
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Om lyx-utvecklingen i Grekland

Intressant att läsa om hur det var förr, Janne! När var du med om den badrumsupplevelsen? 80-talet eller tidigare?

Själva har min man o jag inte ens upplevt drachmer-tiden😔 Vår första resa var 2004. Ja, just det 20 år sedan😃
Vi använder aldrig AC. Orsak: Det drar och ger högre risk för förkylningar.
I övrigt instämmer jag med Tobbe😊 Tror jag, för det är ju risk för viss romantisering☺️ Men jag älskar och mår oftast bäst av enkelheten🪷

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
För att citer en kamrat:

” DET VAR BÄTTRE FÖRR, NÄR DET VAR SÄMRE”

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT