Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-26, 20:46
Mikaela16s avatar
Mikaela16 Mikaela16 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Kungälv
Inlägg: 3
Standard Avstånd Pythagorion

Hur är det med avstånden och cykelvänligheten i och kring Pythagorion?
Vi kommer att bo på strandpromenaden (längst till höger om du har näsan mot havet) och gissar att det är Potokakistranden som gäller?
Går det att cykla dit eller är det bil som gäller?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-26, 23:38
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

Ni kan gå till potokaki. Det tar ca 15-20 minuter och vi går inte speciellt fort. Det går ju så klart bra att cykla också. Det finns en liten badbar strand precis utanför där ni ska bo som duger för ett morgon/kvällsdopp. Det finns också en strand precis bortom strandpromenaden åt andra hållet , alltså till vänster då, där e trevligare.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-27, 08:05
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

Som evamaggan skriver så har ni väldigt nära till stenstranden, men där krävs badskor och den är väl inte så jättetrevlig. Däremot är stranden på andra sidan en helt ok sandstrand och det är bara ett par hundra meter dit. Kolla Google Earth för avstånd samt bilder!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-27, 19:26
Mikaela16s avatar
Mikaela16 Mikaela16 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Kungälv
Inlägg: 3
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

Tack snälla ni för info, nu har jag bättre kläm på avstånden
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-28, 16:29
Zoega Zoega är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 11
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

Annars har ni våran favoritstrand i Pythagorio, Paradise beach.
En trevlig promenad genom hela hamnpromenaden och sen sista stället innan grusvägen mot marinan.
Skönt ställe med mysig familj som driver det. Enkel god mat och kalla drycker. Lite underhållning av båtar som försöker ankra utanför.

På hemvägen blir det naturligtvis ett stopp på Iliad bar för en afterbeachdrink eller milkshake...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-28, 17:03
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Zoega Visa inlägg
Annars har ni våran favoritstrand i Pythagorio, Paradise beach.
En trevlig promenad genom hela hamnpromenaden och sen sista stället innan grusvägen mot marinan.
Skönt ställe med mysig familj som driver det. Enkel god mat och kalla drycker. Lite underhållning av båtar som försöker ankra utanför.

På hemvägen blir det naturligtvis ett stopp på Iliad bar för en afterbeachdrink eller milkshake...
En förskönande beskrivning av en promenad genom turistbältet till en strand som befinner sig längst in i hamnbassängen med nästan obefintlig vattenväxling och resultatet är en solkrämsoljig vattenyta.
Gå i ställlet åt andra hållet.



ånga år har jag besökt Pythagorio.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-29, 00:11
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

jag tycker det är härligt vid den stranden Men brukar inte gå fullt så lång utan stanna vid Remataki-stranden strax före. har inte haft olja på mitt vatten
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-01, 01:22
leffenyberg leffenyberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Sverige och Grekland
Inlägg: 4
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

hej. Jag är halv Grek och halv Svensk. Jag föddes och uppväxt på Samos(Pythagorio) men nu bor jag i Gävle. jag åker till Samos(Pythagorio) den 9 augusti och kommer att vara där för 2 veckor. om ni vill och är på Samos då kan vi träffa och visa runt. Min bäst kompis är också halv Grek and och halv Svensk och hon är från örebro men bor på Samos nu
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-01, 08:03
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

Hei.

Vi har aldri vært på stranda i byen, men gått til Potokaki. Det er etter min mening ikke noe feil på den stranda, men vil man gå på fin sand et det kanskje vanskelig. Men omgivelsene er jo så fine og man kan trekk inn i skyggen når det er for varmt.
Dette er sikkert tilfeldigheter for mange. Vi bodde på Ilios første gang vi var på Samos og dermed var det ikke aktuelt å gå inn til byen for å sole og bade.
Nå tror jeg vi må tilbake neste år.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-20, 15:23
Mikaela16s avatar
Mikaela16 Mikaela16 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Kungälv
Inlägg: 3
Standard Sv: Avstånd Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av leffenyberg Visa inlägg
hej. Jag är halv Grek och halv Svensk. Jag föddes och uppväxt på Samos(Pythagorio) men nu bor jag i Gävle. jag åker till Samos(Pythagorio) den 9 augusti och kommer att vara där för 2 veckor. om ni vill och är på Samos då kan vi träffa och visa runt. Min bäst kompis är också halv Grek and och halv Svensk och hon är från örebro men bor på Samos nu
Men klantiga jag missade att prenumerera på min egen tråd och missade ditt fina erbjudande
Nu hade vi trots den missen en fantastisk vecka och det är säkert inte sista gången vi besöker Samos.

Efter 2-års "otrohet" med Turkiet kändes det ljuvligt att komma hem till Grekland igen. Maten, atmosfären, mentaliteten <3

Vi fastnade för den strand som jag tror kallas Pythagorion beach. I princip samma strand som Potokaki, men den med kantinan närmast byn. Lugnt och skönt med trevlig värdfamilj. Pappa chefade över stolarna och mamma över maten På kvällen stängde de kantinen och åkte in till Pythagorion och sonens bar, där de körde vidare till 01 på natten. (Vem sa att grekerna inte jobbar mycket? )

Bodde gjorde vi på Zephyros (som sagt längst till höger på hamnpromenaden). Ett underbart litet lägenhetshotell med trevlig personal och fantastiskt läge. Är rädd att Fritidsresor bokat upp hela hotellet, så jag är osäker om det går att boka på egen hand.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT