Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-18, 18:20
tezz840 tezz840 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Inlägg: 3
Standard Hanioti eller Pyfkochori?

Vi planerar att göra våran första resa till grekland nästa sommar. Har kollat runt lite och har fastnat för Halkidiki som verkar vara så fint.
Men jag vet inte vart vi ska åka.. det e svårt för oss som aldrig varit i grekland förut.
Vi är 2 vuxna och våran son som kommer vara 2,5 år.
Vi kommer ta en charterresa.
Vad skulle ni rekommendera?
Vi vill sola och bada på fina sandstränder, på promenadavstånd. Lite shopping, men inte dyra butiker utan mer marknader... Fin natur och fina vita hus.. =)
Inget party utan en vanlig lugn och mysig familje semester..
Vad har ni för tips?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-24, 21:48
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Hanioti eller Pyfkochori?

Hej.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i Hanioti och brukade åka dit varje helg från maj till september när jag bodde i Thessaloniki men jag blev väldigt besviken sist jag var där. Havet som alltid var klarblått var grumligt och den lokala befolkningen sa att det var på grund av bränderna och att det fanns aska på havsbotten som gjorde att det var grumligt. Resterande dagar spenderade jag i Pefkohori som var hade det blågröna vackra havet som jag alltid älskade att bada i. När det gäller första "benet" på Halkidiki så är min rekommendation Pefkohori. Orkar man ta sig till det andra "benet" så gillar jag Marmaras. Där finns ett stort lyxhotell som heter Porto Karra och man kan promenera dit för att använda deras solstolar för en billig peng. Då slipper man trängas med alla andra om man skulle råka åka under högsäsongen.
Har du några frågor så får du gärna höra av dig.
Med vänlig hälsning / Katerina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-28, 22:39
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Hanioti eller Pyfkochori?

Hanioti vil jeg ikke anbefale til en familie med små barn, ikke veldig hyggelig sted, lite sjarm, masse folk og myyye trafikk.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-13, 15:51
Izabella Izabella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Sverige-Kenya-Halkidiki
Inlägg: 11
Standard Sv: Hanioti eller Pyfkochori?

Hej!

Pefkohori är att föredra om man vill ha genuina Grekland med turism blandat. Det finns en gammal del av byn och allt ligger nära. Inget oväsen på kvällarna utan lugn, strosa-runt-längs-med-stranpromenaden -karaktär. Hanioti ligger bara några km ifrån, så ni kan fortfarande ta en taxi eller promenera dit (ca 30 min), då ni önskar folkträngsel och turistortskänsla. När ni väl är där, kan ni ta gratisbuss mellan orterna. Det finns 50 mil stränder att välja på!

Välkomna!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT