Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-06, 17:31
sarah&filips avatar
sarah&filip sarah&filip är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 38
Standard Vilka öar i kykladerna?

hej,

Vi ska tillbaks till Kykladerna i september & jag undrar vilka öar som INTE har blivit förstörda av all turism & tagits över av charterbolagen?
Vilka öar har fortfarande kvar sin charm som Milos? Vi vill bort från alla inkastare & parasoller med texten: Apollo !!!!!!

Sarah
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-06, 17:56
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Då vi klev av i Kimolos backade färjan till mot kajen ingen förtöjning gjordes Jag, min fru, en zigenare och en Fransk Guideboksförfattare klev av. Besättningen var orolig för oss att vi klev av vid fel ö, Garanterat inga charterturister. En annan är Anfi, men det går aven att prova större öar som Syros om man bara åker till byar som inte har charter, ex fantastika Kini
Hälsningar Glenn och Berit
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-06, 21:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Amorgos och Tinos är mina favoriter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-06, 21:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Amorgos, Folegandros och Sifnos är mina.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-06, 23:43
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Har inte varit på sifnos. Men de övriga håller jag med om. Så jag tror inte det spelas så stor roll vad du väljer. undvik bara charterområden så hittar du säkert vad du letar efter
Glenn och Berit
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-07, 13:54
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Sifnos, Syros och Andros kan jag rekomendera.

Abi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-07, 15:44
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Sifnos och Syros rekommenderar jag gärna!
Sifnos är en av mina absoluta favoritöar!
Sikinos har jag inte besökt men den ön sägs vara väldigt lite påverkad av
turism.
Vill ni vara nära nog ensamma som turister och vill bli behandlade som vem som helst(alltså inte få speciell uppmärksamhet för att ni är turister)-Åk till Kea! En fantastisk ö med varierad och vacker natur, mysiga byar och fina bad!

//Stina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-07, 17:30
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Har samma erfarenhet som glenn_f av färjan till och från Kimolos - kul att få en stor färja att lägga till bara för ens egen skull. Enligt en uppgift som jag har glömt var jag fick den ifrån finns det bara 70 turistbäddar på ön. Klart värt ett besök.

Anafi är riktigt bra, men vissa år kan det vara knepigt att ta sig dit beroende på hur båttidtabellerna ligger.

Skulle även vilja slå ett slag för Schinoussa. Visst finns det en del turister, och eftersom det är en liten ö märks de, men det finns många små vikar så man kan vara ifred. Och garanterat inga Apolloparasoller.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-07, 20:57
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

På denna fråga kan du säkert få hur många svar som helst, själv skulle jag rekommendera Schinoussa som absolut nr 1. På min lista skulle även Donoussa, Iraklia och Serifos finnas med.

//Matte
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-07, 21:03
sarah&filips avatar
sarah&filip sarah&filip är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 38
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Tack för alla svar
Det är många som har tipsat om Sifnos, Armogos & Folegandros. Vi har lagt med dessa 3 i vår reseplan Men vi vill bara dubbelkolla att dessa inte är mini-öar som man gör på 1 dag? Vi vill inte komma till charterbolagens-öar, men ändå inte heller hamna på en ö utan någon aktivitet. Schinoussa verkar vara en mysig ö, men är den väldigt liten?

Sarah
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-07, 22:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Schinoussa är liten - bra mycket mindre än Sifnos, Amorgos och Folegandros.

Bland de minsta öarna i Kykladerna finns småkykladerna: Schinoussa, Koufonissi, Iraklia och Donoussa.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-08, 11:47
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Citat:
Ursprungligen postat av sarah&filip Visa inlägg
Det är många som har tipsat om Sifnos, Armogos & Folegandros. Vi har lagt med dessa 3 i vår reseplan Men vi vill bara dubbelkolla att dessa inte är mini-öar som man gör på 1 dag? Schinoussa verkar vara en mysig ö, men är den väldigt liten?
Schinoussa är som sagt en väldigt liten ö, tillhör ju "Småkykladerna". Men på Sifnos skulle jag gott kunna vara på en hel vecka, finns många spännande platser att upptäcka, hamnstaden Kamares, huvudorten Apollonia, den vackra byn Kastro och mysiga Faros. Amorgos är min personliga favorit och att hinna besöka Agia Anna, Mouros beach, klostret Chozoviotissa, den fantastiska Choran och de mysiga orterna Katapola och Egiali "kräver" sina dagar. Skulle kunna spendera hela semestern där.
Folegandros har mindre sevärdigheter, men har en speciell stämning, särskilt Chora, som gör att man bara mår bra! :-)

När vi stack ut på vår första ö-luff köpte vi Vagabonds guidebok och lusläste om öarna och gjorde sen en prelimär rutt. Den ändrades så klart på plats, men några av våra "måste-öar" kom med och så tillkom några nya - bland annat Folegandros - som tur var!
Lycka till i valet av öar!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-08, 12:02
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Ja Sifnos, Folegandros och Amorgos... men även Folegandros och Ios skulle jag kunna tipsa er om.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-08, 12:05
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
Amorgos är min personliga favorit och att hinna besöka Agia Anna, Mouros beach, klostret Chozoviotissa, den fantastiska Choran och

Måste bara höra, Cecilia. "den fantastiska choran, vi letade och letade, men de affärer och så folk pratat om där, var finns de? Choran på Ios är väl mer fantastisk, men antar jag missade ngt där på Amorgos! Vi klev av bussen vid torget, vart skulle vi gått, för att kommit rätt?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-08, 12:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Vilka affärer tänker du på, Ioslina? Chora är inte så stort, virrar man runt där ett tag har man snart sett det mesta.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-08, 12:14
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Ja, en del har sagt det finns lite exklusiva speciella affärer.. vi gick runt i det som vi tyckte var choran, lite gränder, prång och små torg. Kl var inte så jättemkt, kanske senare eftermiddag... Men inte några speciella restauranger eller så. Men jag kanske missuppfattat, det kanske fanns ngt av det i Egiali
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-08, 12:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Där är ju flera tavernor och kaféer - och en del affärer. Kanske var det mesta stängt när ni var där, man observerar ju inte alltid det som ser igenbommat ut.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-05-08, 12:20
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Nej, det var nog så, vi var för tidiga den dagen.... Nu får tråden återgå till ursprungliga frågan!!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-08, 12:23
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

För mig låg det fantastiska mer i själva stämningen, tystnaden och stillheten att strosa i de trånga och svindlande gränderna. Att helt plötsligt kliva rakt in i en taverna, eller ett "stojigt" kafé för att i nästa stund kliva åt vänster eller höger och sen vara tillbaka i tystnaden igen.

Att sitta vid det lilla "torget" och dricka en frappe och bara njuta. Och butiker finns det ju, men de är pyttesmå och missas lätt. Chora är ju som en labyrint med alla sina gränder.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-10, 20:29
sarah&filips avatar
sarah&filip sarah&filip är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 38
Standard Sv: Vilka öar i kykladerna?

Tack igen för toppen svar!!

Cecilia, vi har bestämt att åka till 2 av de öarna du skrev om. ( Sifnos & Amorgos) Vi hoppas hinna med Folegandros oxå.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT