Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-08, 21:46
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Sådär, då var sommarens semester bokad! För första gången åker vi till Grekland för öluff i Kykladerna. Vi flyger till Aten och hem från Santorini 15 dagar senare. Vi som reser är jag, min man och våra barn 5 och 8 år gamla. Vi är resvana men just öluff i Grekland är nytt för oss så vi behöver alla tips vi kan få.

Vi avslutar som sagt med Santorini och tänkte bo där 3-4 nätter. Har fastnat för Fira och funderar på om vi ska boka boende där eller avvakta tills vi kommer dit. I Fira känns som att man vill ha ett boende med pool, någon som har något tips?

Öar som vi funderar på att besöka på vägen är Serifos, Sifnos, Paros, Naxos, Kofounissi, Milos... Ja inte alla såklart utan kanske 2-3 på väg till Santorini.

Vill så klart ha så mycket tips som möjligt om vilka öar vi ska välja, var man ska bo osv från rutinerade öhoppare.

Även om vi är en barnfamilj har vi inte behov av att hela tiden bo vid långgrunda stränder utan värdesätter lika mycket mysiga omgivningar med trevliga restauranger.

Som sagt, alla tips vi kan få mottages tacksamt!

/malmel
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-08, 23:48
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Om dere skal ha 3-4 netter på Santorini så tror jeg at jeg ville ha holdt meg til bare 2 øyer i tilegg.. (om ikke dere er av den helt rastløse typen...) Hadde tatt Koufounissi først deretter Naxos (siden Naxos har best kommunikasjon m Santorini av disse øyene, bortsett fra Paros) .. og så Santorini
Fira er en "travel" by for små barn, altså ikke veldig barnevennlig... Men finnes flere hotel med basseng som ikke har kalderautsikt... ønsker dere det i tillegg er Kaffieris blue Apartment et av de få hoteller med basseng som er sånn någenlunde barnevennlig. De har firemannsrom...bodde der to netter sist sommer i et femmannsrom.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-09, 09:07
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Hm, jag har själv fastnat för Serifos av nån anledning efter att ha läst lite och för att det är ganska "nära" Aten, får fundera lite. Bör tips att kolla upp vilka öar som har bra färjeförbindelser med varandra.

/malmel
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-09, 11:23
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Om dere skal ha 3-4 netter på Santorini så tror jeg at jeg ville ha holdt meg til bare 2 øyer i tilegg.. (om ikke dere er av den helt rastløse typen...) Hadde tatt Koufounissi først deretter Naxos (siden Naxos har best kommunikasjon m Santorini av disse øyene, bortsett fra Paros) .. og så Santorini
Fira er en "travel" by for små barn, altså ikke veldig barnevennlig... Men finnes flere hotel med basseng som ikke har kalderautsikt... ønsker dere det i tillegg er Kaffieris blue Apartment et av de få hoteller med basseng som er sånn någenlunde barnevennlig. De har firemannsrom...bodde der to netter sist sommer i et femmannsrom.
Vad tyckte ni förresten om Kaffieris blue Apartment? Ser ju väldigt trevligt ut på deras hemsida. Vad fick ni betala där? Hade ni bokat i förväg?

/malmel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-09, 12:05
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Hotellet var helt ok, rent, ok frokost som ble servert på balkongen, nydelig utsikt, stille og rolig, men samtidig kort vei til alle butikker og gode spisesteder. Parkeringsplass og busstopp like ved.
Trapper opp til veien, men personell bar koffertene våre ned og et esel bar dem opp. Perfekt beliggenhet etter min smak.
Ble hentet på kaien og kjørt til flyplassen.
Dessverre husker jeg ikke prisen, men vi fikk det mye billigere ved å kontakte dem direkte. Men man betaler altså mye for utsikten! Innbiller meg at det var ca. 220 euro pr. natt for 5 stk.
Rommene er litt mindre enn de ser ut for på bilde...ganske normalt


Jeg lette lenge... for oss var det viktig med EN boenhet utsikt, og gangavstand til sentrum. Dette var det rimeligste og beste alternativet.
(kunne fått noe litt rimeligere u. basseng, men det var ikke snakk om mange kronene)


Serifos funderer jeg på selv sommer... har dårlig båtforbindelse m. Santorini..og veldig dyr ! (bare få dager i uken) en mellomlanding" f.eks.på Ios, Folegandros, Milos kan gjøre det lettere å få det i hop (og kanskje rimeligere). Hadde evt. selv valgt Serifos og Sifnos og derfra til Santorini. For mange øyer og overnattinger/pakking føes stressende for ungene ...og en selv tenker jeg... er jo ferie

Senast redigerad av Ia den 2014-04-09 klockan 12:59.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-09, 13:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av malmel Visa inlägg
Vi avslutar som sagt med Santorini och tänkte bo där 3-4 nätter. Har fastnat för Fira och funderar på om vi ska boka boende där eller avvakta tills vi kommer dit.
Håller med Ia om att Fira inte är så barnvänligt. Dessutom är det grymt mycket folk i Fira. Alltid. Om jag vore er skulle jag stanna färre nätter i Fira, och lagt mer tid på andra öar som är mer barnvänliga.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-09, 19:10
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Håller med Ia om att Fira inte är så barnvänligt. Dessutom är det grymt mycket folk i Fira. Alltid. Om jag vore er skulle jag stanna färre nätter i Fira, och lagt mer tid på andra öar som är mer barnvänliga.
Kanske får bli max tre nätter på Santorini, bör man boka boende i förväg där i mitten av juli eller chansa på att hitta något när man kommer dit?

Att börja med Serifos och sedan kanske Paros eller Naxos kanske kan vara ett alternativ... Tur att det är några månader kvar att fundera på
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-09, 20:13
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

JA ! du bør booke på forhånd på Santorini i Juli, spesielt forde dere reiser med to mindre barn og gjerne vil bo i Fira eller Firestofani og det at dere trenger et rom for 4.
Tre netter i Fira med en 5 og 8 åring synes jeg uansett høres slitsomt ut.. men barn er jo forskjellige så er dem vant med mye folk og å ikke kunne bevege seg på egenhånd.. (for da går de seg rask bort i folkemengden) så funker det sikkert...
Men personlig hadde jeg valgt å bo i Kamari, Perissa eller en av de andre stedene med strandnærhet, og heller opplevd Santorini på utflukter derifra.

Serifos og Naxos/Paros er vanskelig å kombinere og må planlegges nøye pga. få båtavganger. ...så vitt jeg vet.
Enten bør dere holde dere til Serifos,Sifnos, Milos, Kimolos eller så dropper dere Serifos/Sifnos og velger et par øyer ut fra Naxos,Paros,Antiparos og småkykladene..

Evt. Serifos, Milos og så Naxos...da det er litt flere avganger fra Milos til Naxos enn fra Serifos.. og så droppet de dagene på Santorin..

Alt er mulig, men laaange og maaange båtturer med barn kan være mere slitsomt enn det høres ut som
Men her er sikkert mange meninger...hehe.. var bare en tanke..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-09, 20:17
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Jag skull föreslår att ni bor på andra sidan ön i t ex Perissa. Där har ni stort utbud av restauranger samt stränder. Här kan ni hitta bra boende och god mat till halva priset mot vad ni får betala i Fira. Till Fira och Oia går det en buss flera gånger dagligen så det är lätt att ta sig dit dagtid och njuta av den skönhet som de byarna bjuder på.

Anki
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-10, 06:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
Jag skull föreslår att ni bor på andra sidan ön i t ex Perissa. Där har ni stort utbud av restauranger samt stränder. Här kan ni hitta bra boende och god mat till halva priset mot vad ni får betala i Fira. Till Fira och Oia går det en buss flera gånger dagligen så det är lätt att ta sig dit dagtid och njuta av den skönhet som de byarna bjuder på.

Anki
Håller med Anki.
Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-10, 10:00
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Jag håller med om att inte bo i Fira i Juli, speciellt inte med barn. Det kommer att vara packat med folk i sommar!

Perissa kommer också vara fullt men om ni väljer Perivolos istället (ändå nära till Perissa som är samma strand, bara mer söderut), det tar ca 15-20 min att gå från mitten av Perivolos till mitten av Perissa strand. Det går bussar nästan varje kvart från Perissa i Juli och lite mindre ofta till Perivolos. Budget hotell som Hotel Sea Side Perivolos, Roberto Villas och studios Apartments Perivolos ligger runt 50-55 euros natten för 4 bäddsrum.

I Perissa finns mer att välja på i samma prisklass: Athanasia Apt, Villa Dimitris, Katerina&John, Studio Maria, Sunrise Studios (nära stranden och mkt billig, 40 euros, men enkel) Det finns många fler om ni vill lägga till lite mer euros.

Boka snabbt för hotellen kommer snart bokas upp, Santorini och de andra öarna kommer att bli mkt fulla i år. Det väntas 20 % fler turister i år och de flesta har redan bokat. Det var en diskussion här på Kalimera om att kontakta hotellen själva för booking.com tar så hög provision. Prova det ni också, ni kanske kan få jättebra priser på hotellen!

Ingela
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-10, 10:12
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Tack för alla svar!

Får fundera på om vi ska hoppa över att bo i Fira...

Har läst nu på flera ställen att det kommer vara fullt i sommar, tror man det gäller alla öar eller främst de mest populära?

Vår plan har varit att när vi kommer till Aten (7 juli) ta en båt till Serifos, Sifnos, Paros eller Naxos och fixa boende när vi kommer dit (har ju läst om att det finns massor av uthyrare som väntar på kajen). Och sedan stanna så länge vi känner innan vi drar vidare.

Är detta en dum plan, kommer det vara fullt överallt i sommar och svårt att hitta boende tror ni?

Vi har som sagt tänkt att boka de sista nätterna på Santorini med lite finare boende med pool på slutet så att man vet vad man har där iaf.

Som sagt, lite villrådig nu om man ska satsa på en riktigt öluff och bestämma allt eftersom eller boka upp rutten i förväg...

/malmel
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-10, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av malmel Visa inlägg
Vår plan har varit att när vi kommer till Aten (7 juli) ta en båt till Serifos, Sifnos, Paros eller Naxos och fixa boende när vi kommer dit (har ju läst om att det finns massor av uthyrare som väntar på kajen). Och sedan stanna så länge vi känner innan vi drar vidare.
Ni kan ju boka i förväg på första ön, och sedan ordna resten på plats. På Paros och Naxos är utbudet gigantiskt, så även om det kommer mycket turister till Grekland i år lär ni inte stå utan rum där. Att komma obokad till Santorini är inte roligt. Det kryllar med folk i hamnen och där brukar vara ganska kaotiskt. Vilken gör en stressad och det är svårt att ta till sig det som rumsuthyrarna erbjuder. Jag skulle boka på första ön, och på Santorini, och sedan ta dagarna däremellan med ro.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-10, 21:01
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ni kan ju boka i förväg på första ön, och sedan ordna resten på plats. På Paros och Naxos är utbudet gigantiskt, så även om det kommer mycket turister till Grekland i år lär ni inte stå utan rum där. Att komma obokad till Santorini är inte roligt. Det kryllar med folk i hamnen och där brukar vara ganska kaotiskt. Vilken gör en stressad och det är svårt att ta till sig det som rumsuthyrarna erbjuder. Jag skulle boka på första ön, och på Santorini, och sedan ta dagarna däremellan med ro.
Tack!
Då återstår bara att fundera ut var vi ska börja har ju förstått att kombinera Serifos och Naxos inte är så smidigt så måste bestämma oss för antingen Serifos och nån mer ö där eller Naxos och någon ö i småkykladerna kanske. Tar fortfarande gärna emot tips för att ta det beslutet!
/malmel
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-10, 21:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Varför inte kombinera Serifos med Sifnos? Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-11, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av malmel Visa inlägg
Tar fortfarande gärna emot tips för att ta det beslutet!
Personligen tycker jag att Sifnos är mycket trevligare än Serifos, så där skulle jag börja, om jag vore er.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-11, 14:59
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Personligen tycker jag att Sifnos är mycket trevligare än Serifos, så där skulle jag börja, om jag vore er.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-04-11, 16:04
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av malmel Visa inlägg
Tack för alla svar!

Vår plan har varit att när vi kommer till Aten (7 juli) ta en båt till Serifos, Sifnos, Paros eller Naxos och fixa boende när vi kommer dit (har ju läst om att det finns massor av uthyrare som väntar på kajen). Och sedan stanna så länge vi känner innan vi drar vidare.

/malmel
Ännu bättre är att ta båten direkt från Aten till Santorini för ju längre in i Juli ni kommer desto mer turister blir det på Santorini! Mellan Santorini och Sifnos går det färjor och High speeds varje dag och även mellan Sifnos och Serifos. Från Serifos går det en färja varje tisdag och söndag till Paros! Exempelvis tisdagen den 15 Juli. Då har ni ju god tid att se Naxos också innan ni flyger hem. Eller om ni gillar Sifnos/Serifos supermycket, ta färjan till Paros den 20:e och tillbaka till Aten direkt efteråt..

Ingela
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-11, 16:14
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Personligen tycker jag att Sifnos är mycket trevligare än Serifos, så där skulle jag börja, om jag vore er.
Jag blir nyfiken på varför du tycker att Sifnos är trevligare än Serifos? Jag sneglar på Serifos inför min septemberresa (bl a efter en dröm jag hade )

Helena
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-11, 16:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Personligen skulle jag helt välja bort Santorini i juli. Stränderna där är inte alls barnvänliga som på Sifnos och den svarta vulkansanden blir väldigt het.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT