Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-12, 22:45
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard 8 dagar vilka öar

Hallå alla Greklandsexperter!
Hoppas ni kan hjälpa oss välja..... Vi är två mammor med barn på 8 och13 år som landar i Athen 31/5 14:30. Vi har blivit lite "insnöade" på Naxos av vänner, läsning,bilder osv ... Nu undrar vi är det värt att åka hela vägen när vi bara har åtta dagar på oss?... Vi vill bada, sola, äta gott men det får inte vara för "dött" då barnen( och ja, ja mammorna ) vill ha lite att strosa runt i på kvällarna....Har hört från vänner att det är så fantastiska stränder där...........Nu blir det ju en ganska lång resa på en dag Landvetter 07:00- Naxos 23:35........Eller ska vi satsa på kanske Andros några dagar för att sedan ta oss vidare.............Eller stanna på Andros eller någon annan ö i närheten......Tacksam för alla tips-----
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-13, 00:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Själva resdagen kan bli lite tuff eftersom den är lång. Men peppa barnen att det är ett äventyr så löser det sig nog... Och man kan sova lite på planet osv...

Naxos låter tämligen perfekt för er. Bra stränder, en trevlig stad som man kan strosa omkring i, oftast bra mat och trevliga människor... Och vadå hela vägen? Naxos är nära! Det är bara ett par timmars skillnad. Och har ni tur kan ni kanske hitta en färja som är framme före 23.35.

Andros låter inte som ett riktigt bra alternativ för er! Det är ingen bra barnö och det kan blåsa rätt rejält där. Visst finns det stränder, god mat och trevliga människor där också. Men nog inte den typ av strosande och nattliv som jag tror ni vill ha. Naxos hamnpromenad på kvällen är rätt rolig!

Naxos BLIR bra för er. Och där kan barnen säkert hitta lekkamrater på de fina sandstränderna medan mammorna ligger i sina solstolar med en kall COLA i handen och håller koll på dem...

Lita på era vänner. I alla fall i det här fallet. Det ni måste fundera över är om ni ska bo i Naxos stad eller i Prokopios / Agia Anna där de bästa stränderna är. Det är inte långt dit och det går bussar rätt ofta. Jag har för mig bussen tar drygt 10 min dit...

Åk. Njut. Naxos blir perfekt för er.

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-13, 00:29
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Tack Peter! Vi har velat så fram o tebax att vi nästan blivit tokiga
Nästa fråga är då ......Om planet lyfter vid sjutiden på kvällen från Athen när vi ska hem.......då vågar väl man ta morgonbåten från Naxos och landa i Pireus vid15 - tiden .....man vill ju utnyttja varje stund .... heller hur...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-13, 02:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Grattis till mig. Jag vann just en flaska gott vin av mig själv! Jag slog vad med mig själv om att den frågan skulle komma om jag svarade... Jag busar bara... Men jag vann...

Men den frågan har lika många svar som det finns medlemmar på Forumet... Du ska få mitt:

Det första är att det gäller att hålla koll på vädret dagarna innan ni ska in till fastlandet. Finns det minsta risk att det enligt prognosen ska blåsa rejält när ni ska in, åk då en dag, eller två, innan ni ska flyga hem. Shit happens, men bättre det än att missa flyget... Se till att ni har bra försäkringar om ni ändå skulle bli inblåsta...! Sådant kan hända, även om det är ovanligt.

Det andra är att välj om möjligt Blue Stars förbindelser. Stora moderna stabila fartyg som går tills myndigheternas begränsningar säger stopp. Barnen kommer att gilla Hamburgerbaren i aktern...

Det tredje är att inte ta den sista färjan till Pireus. Eller Rafina för den delen. Ta en tidigare om det finns, även om den går 06.00. Då kanske ni kan ha en reserv efter om något skulle gå fel... Eller kolla om det går en förbindelse med byte på Paros. Eller Myconos, Tinos, Andros eller Syros. Det finns många olika vägar in till fastlandet. Undvik att ta den sista färjan... Sikta på den näst sista. Det är alltid bra att ha en reserv...

Att komma in till Pireus vid 15- och flyga vid 19-tiden... Då hinner ni förhoppningsvis med 15.30 bussen mot flygplatsen. Räkna med att den tar 1.5 tim. Då är klockan 17.00 när ni är på flygplatsen... Så det är ju perfekt.

OM BÅTDJÄVELN KOMMER IN I TID JA!!! Något ni inte ska räkna med! De är ofta 15 - 30 min sena in i Pireus. (Vilket är i tid för en Grek... ) Och då kan det helt plötsligt bli trångt med tid! För er!

Håll koll på båttiderna på GTP. Jag tror säkert ni kan hitta någon förbindelse från Naxos som kommer in till Pireus vid 14-tiden. Det ger er en timme extra för transfern. Precis den lilla extra säkerhetsmarginal jag skulle rekommendera.

Jag har själv en gång åkt med 4 timmars marginal från ankomst till hamnen tills dess flyget skulle gå...! Men det var en kort färjetur. Det är inget jag vill rekommendera och jag kommer aldrig göra om det... Det fungerade den gången även om det var lätt svettigt... Men samtidigt hade jag bara ansvar för mig själv.

Beslutet när man ska åka in till fastlandet ligger alltid på respektive resenär. Oavsett vad vi andra här säger.

Peter U.P.A.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-13, 03:40
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Jösses sover du inte...... Gött att du kan läsa av oss ovana som en bok tackar för all hjälp och kommer du på något mera tveka inte......
åhh vi kommer få en grym resa .....längtar....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-13, 04:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av virvla Visa inlägg
Jösses sover du inte....
Frågar hon som skrev 03.40... Du vet det där med glashus...? Det är väldigt olämpligt att kasta sten där...

Peter - Absolut U.P.A. Alltid...!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-13, 05:16
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

jag jobbar ju..... kanske du med......??? Me nu är det strax dags att få hoppa i säng ....Men jag tycker att det är bra att du varit vaken har ju fått bra tips att ta med mig.....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-13, 06:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Sov gott och dröm om Naxos. Ni kommer att få det bra där.

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-13, 06:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av virvla Visa inlägg
...och kommer du på något mera tveka inte.
Du kan ju börja med att läsa igenom de senaste två - tre årens inlägg om Naxos här på Forumet... Där har du mängder med tips på ställen att äta, ställen du bör undvika, boende, stränder, utflykter osv... Du hittar nog några pärlor där...

Så har du att göra ett tag. Så får jag också lite lugn och ro och kan gå och lägga mig. Och nej. Jag är inte på jobbet...

Peter - Insomniak...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-13, 13:07
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Hej!

Med bara åtta dagar till förfogande skulle jag ta inrikesflyget till eller från Naxos (eller båda). Vi har gjort det ett par gånger sedan vi fick barn. Det är så skönt att åka direkt från Atens flygplats till en ö utan att passera flygbuss och Pireus. Dessutom sparar man en halv till en dags restid.

Lycka till!

Ofelia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-13, 17:24
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Med bara åtta dagar till förfogande skulle jag ta inrikesflyget till eller från Naxos (eller båda).
Njae... Dom landar 14.30 och nästa flyg till Naxos går 16.50 dagen efter...

/kimmen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-13, 17:58
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Njae... Dom landar 14.30 och nästa flyg till Naxos går 16.50 dagen efter...

/kimmen
Ja precis Har ni några andra förslag på öar eller går det inte ta bort Naxos ur huvudet nu
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-13, 17:59
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej!

Med bara åtta dagar till förfogande skulle jag ta inrikesflyget till eller från Naxos (eller båda). Vi har gjort det ett par gånger sedan vi fick barn. Det är så skönt att åka direkt från Atens flygplats till en ö utan att passera flygbuss och Pireus. Dessutom sparar man en halv till en dags restid.

Lycka till!

Ofelia
Ja vi skulle väl det men det finns inget flyg när vi kommer, isåfall måste vi vara i Athen en natt......
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-13, 18:00
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Du kan ju börja med att läsa igenom de senaste två - tre årens inlägg om Naxos här på Forumet... Där har du mängder med tips på ställen att äta, ställen du bör undvika, boende, stränder, utflykter osv... Du hittar nog några pärlor där...

Så har du att göra ett tag. Så får jag också lite lugn och ro och kan gå och lägga mig. Och nej. Jag är inte på jobbet...

Peter - Insomniak...
får väl sitta uppe i ett par dygn då.....
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-13, 18:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Jag håller med Peter om att Naxos nog är en bra ö för er med barn i den åldern.... Båtresan kan visst bli mysig, det händer lite på vägen med stopp i hamnar på vägen osv.

...( och notera nu alla andra att inte ett ord är sagt om Tinos)


Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-13, 19:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av virvla Visa inlägg
får väl sitta uppe i ett par dygn då.....
Ja! Varför ska du få sova om inte jag kan? Då får väl visa lite solidaritet!

Flyga till naxos 4 pers = dyrt... Och dessutom verkar det ju inte finnas någon förbindelse som passar. Så ni är nog hänvisade till färja.

Och efter en snabb blick på GTP finns det ju bara färjan 17.30 från Pireus just nu... Men är ungarna lite resvana och lätta så bör det inte vara något problem. De kan sova lite på flyget och de kan sova på färjan ut till Naxos. Vägrar de sova kan du alltid hota med att Peter kommer med den stora träklubban... Jag söver de flesta... JAG BARA SKOJAR.... Det är sådana dumma skämt jag är uppvuxen med...

Det är Blue Star Naxos. Stor modern stabil färja. Med Hamburgerbar, Goodys, i aktern. Hyfsade hamburgare och god Pomme. Helt klart mut- eller utpressningsmaterial till barn. Har ni tur kan ni snika in i någon av salongerna så kan de se lite på TV. På Grekska men vadå...? Och färjan går inom Syros och Paros innan ni är framme. Och då är det alltid massa rådderi... Då kan ni gå ut på akterdäck och titta när färjan lägger till. Glöm bara inte gå av där ni ska bara... Två mammor med barn ute på egna äventyr... Naxos! Ducka....

Men ni har en bra och rak resväg som säkert fungerar bra. Kör det. Jag tror ni kommer att bli helnöjda med Naxos! Och ungar är ungar... De tål det mesta. Oftast mycket mer än man tror.

Men håll koll på GTP ända fram tills ni åker. Det kan komma någon snabbare färja. Kolla båda Pireus, Rafina och Lavrio.

Peter
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-05-13, 21:04
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Vad som än händer kommer jag nog i alla fall åka till Naxos ,och det är efter du pratart sååå gott om det hoppas nu du finns på färjan när vi behöver hjälp
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-05-13, 22:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Jag har varit på Naxos en gång, maken tre och säga vad man vill om många turister etc, så "sväljer" Naxos alla oss. Massturismens baksida syns inte alls där och vi var där i den värsta "peak season" 2007. Ni får en jättefin resa är jag helt övertygad om.

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-05-14, 07:33
virvla virvla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 11
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag håller med Peter om att Naxos nog är en bra ö för er med barn i den åldern.... Båtresan kan visst bli mysig, det händer lite på vägen med stopp i hamnar på vägen osv.

...( och notera nu alla andra att inte ett ord är sagt om Tinos)


Lissi
Tinos????? Är det ännu en ö som ska förvrida huvudet på mig???
Har läst lite grand här på kalimera men......ja jösses
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-05-14, 09:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 8 dagar vilka öar

Citat:
Ursprungligen postat av virvla Visa inlägg
Tinos????? Är det ännu en ö som ska förvrida huvudet på mig???
Har läst lite grand här på kalimera men......ja jösses
Det skulle den säkert kunna göra en annan gång men Naxos tror jag ör den perfekta ön för er denna gång Att jag skojade om Tinos beror på att Peter och jag älskar den ön och skriver mycket om den.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT