Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-12-26, 00:12
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Giftemål på grekisk ö

Hej på er!



Nu har min kära sambo och jag bestämt oss... vi ska gifta oss på en av Greklands öar. Om det blir 2008 eller 2009 det återstår att se.
Vår ö (som jag tror blir helt omöjlig att vigas på) är Milos. Därefter Naxos.

Verkar vara väldigt svårt att få till det med alla papper. Och vill man dessutom säga "ja" på en fin liten ö som vi, så får man jobba länge på alla dess vis.

Det jag vill ha hjälp med i denna tråden är tips. Gärna steg för steg... vart man ska börja å så.


Så hjälp oss nu... hur går man till väga? Måste man ringa 2011 samtal för att komma ner å sen få en gubbe som säger att ni har inte rätt papper med er... (skämt å sido).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-12-26, 04:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Skämt å sidå, så finns det flera trådar här att söka på om just att gifta sig i grekland. Sök.
1. Enkla sättet. Gift er i rådhuset hemma i Sverige, av rent juridiska och praktiska skäl, och ha sedan ett fin vacker cermoni på en Grekisk ö. Då kan ni egentligen ha den på vilken ö som helst. Bara ni får tag på en präst och kan organisera det...

2. Lite svårare. Ni kan gifta er i Svenska kyrkan i Pireus. Så vitt jag vet är det enda stället i Grekland som har vigselrätt som accepteras i Sverge. Lite pappersarbete men inte så mycket. Sedan kan ni fortfarande ha en cermoni på någon ö...

3. Svårt. Ta med en kompis från Sverige som har vigselrätt. Dvs. en präst, fartygskapten eller advokat. Personen ifråga måste dock kolla att vigselrätten fortfarande gäller, då den är tídsbegränsad. (Min gamle skolkamrat som är advokat hade missat att förnya sin vigselrätt vilket var tråkigt. Han kom dock naturligtvis som gäst ändå...) Mer pappersarbete, men det ska fungera. Vissa Ambassader har vigselrätt men jag tror inte Athen har det, eftersom Kyrkan i Pireus kan viga.

4. Kanske den bästa. Organisera en fin cermoni i Grekland. Och gift er sedan borgligt i Sverige när ni kommer hem. Har ni överlevt "giftemål och brölloppsresa" i Grekland, och tagit er hem oskadda, så fungerar ni nog ihop... Men det finns en chans att ångra sig...

5. Höll på att glömma. Ni kan gifta er helt lagligt på en Svensk flygplats när ni ska resa ut. Om ni beställer tid. Sedan kan ni ju hitta på massa roligheter i Grekland! Då är det också klart!

Det finns massor med alternativ. Säkert fler än dessa fem.

Lycka till.

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-12-26, 06:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Citat:
Det finns massor med alternativ. Säkert fler än dessa fem.
Hur många ggr har du gift dig?

Lefteris
ogift
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-12-26, 10:27
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Hur många ggr har du gift dig?

Lefteris
ogift

Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-12-26, 11:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Här finner den vetgirige en del tips om vigsel i Grekland

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8821

Arne

"Som gifte sig med trivsamma Hustrun Birgitta inför utländsk
myndighet"
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-12-26, 11:35
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Cermoni i grekland först... menar du då en vigsel?... Låter som en bra idé.
Vill ju helst vara på Milos.


Vilka papper är det som man måste ha med sig?. Var inne på "greklands ambassaden i stockolm" (på nätet) och kika. men inte mtcket till svar där heller. Skickade dock ett mail till dom.


Mer tips!... å tack för alla svar.

Ps. vet mycket väl om de andra trådarna på detta forum om giftemål. men ingen som går in i detalj på papperna man måste ha. Och vart man fixar dom.

Senast redigerad av Jesper Johansson den 2007-12-26 klockan 12:03.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-12-26, 11:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Om ingen av er är grekisk medborgare så har ni två möjligheter att gifta er på Milos. Ett sätt är att bjuda med en person med svensk vigselrätt, kyrklig eller borgerlig, och planerar hur och var det ska ske tillsammans med denne. Detta brukar vara genomförbart om man känner personen i fråga, annars blir det nog ganska dyrt.

Ni kan också anlita en auktoriserad grekisk vigselförrättare. De papper ni behöver ordna är personbevis och hindersprövning översatta till engelska eller grekiska, samt om någon av er är skild ett översatt intyg på det. Vigseln blir giltig först när ni kommit hem och registrerar vigselbeviset hos Skattemyndigheten.

Jag tror att det dessutom finns ett tredje alternativ. Windmills Travel heter ett reseföretag som ordnar vigsel och bröllop för utlänningar på olika platser i Grekland. Jag vill minnas att jag läst att Milos är en av de öar man kan välja.

Lycka till!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-12-26, 11:59
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Tack... jag som just redigerade mitt inlägg men nu fick jag ett kanon svar ju. TACKAR! ....


Om det är någon som har gift sig i grekland så kom gärna med en liten redogörelse för hur ni tyckte det var.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-12-26, 12:08
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

jo... hur får jag tag i en auktoriserad grekisk vigselförrättare. Känns inte som om man skall chansa att åka ner till lilla ön Milos innan man vet om en vigsel kan genomföras.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-12-26, 12:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Det är Skattemyndigheten som handlägger vigslar och kan svara på alla frågor om vilka papper ni behöver.

För vigselförättare, mejla till Milos kommun på någon av adresserna under Contact: http://milos.gr/EN/mainpage%20EN/homeEN.htm och fråga. Turistinformationen och sekretariatet skulle jag ha testat.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-12-26 klockan 12:20.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-12-26, 12:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Citat:
Ursprungligen postat av Jesper Johansson Visa inlägg
Tack... jag som just redigerade mitt inlägg men nu fick jag ett kanon svar ju. TACKAR! ....


Om det är någon som har gift sig i grekland så kom gärna med en liten redogörelse för hur ni tyckte det var.
Det är många här på forumet som gift sig i Grekland. Du får kanske ge dig till tåls till julledigheterna är över för att få mer svar. Läs dock gamla trådar för där finns mycket berättat. Minns också att det från årets sommar finns ett fotoresebrev från ett par som gifte sig på Santorini.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-12-26, 15:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Citat:
Ursprungligen postat av Jesper Johansson Visa inlägg
jo... hur får jag tag i en auktoriserad grekisk vigselförrättare. Känns inte som om man skall chansa att åka ner till lilla ön Milos innan man vet om en vigsel kan genomföras.
Du må IKKE reise ned uten å ha avtalt tid på forhånd, mange av papirene må du ha med deg fra Sverige, oversatt til gresk. Greske ambassaden i Stockholm kan gi råd.
Alle byer/øyer med rådhus kan vie utlendinger, men papirene må altså være i orden, inkludert svensk vigselsattest, oversatt av autorisert oversetter. Ambassaden vil gi deg kontaktinfo.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-12-26, 18:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Hur många ggr har du gift dig?

Lefteris
ogift
Varit både gift och sambo alldeles för många gånger...

Peter - Också ogift. Men giftig. Men mina två katter är lättare att hantera trots att de kan klösa lite...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-12-26, 18:29
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Admirala... vet du om Milos har ett rådhus?...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-12-26, 18:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Ja, det finns rådhus. Här är ett par telefonnummer som jag googlade fram:

Eπαρχείο Mήλου 22870 21100

Eparcheio kan närmast översättas med länsförvaltning

Δημαρχείο Mήλου 22870 21249

... medan dimarcheio är borgmästarens kansli.

Däremot vågar jag inte ge mig på vilket av dem som bäst motsvarar svensk förvaltningsorganisation.
Fast det är möjligt att jag tolkar Admirala fel och att det inte är eparcheio/dimarcheio hon menar - det kanske är en domstol hon är ute efter?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-12-26, 19:01
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

åh tackar! ... vilken service!.... kanon. Jag har skickat mail till gr. ambassaden stockholm. dom kanske visste om Milos hade en vigselförättare eller så.

Dom tel nr. du angav... slår man dom som dom står? eller vad har dom för lands nr?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-12-26, 19:09
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Sen när ni är nygifta, (eller varför inte innan?)!! så måste ni ta er till Paleochora beach, södra Milos, till stranden till höger, kryp genom en öppning och klättra lite, där man tror man inte kommer fram. Där finns heta källor i vattnet, som man skållar fötterna på, samt en bastu längre bort inne i berget, Superhäftigt! Restaurangen du passerar på väg dit, Sirocco, serverar jättegod mat från underjorden, vulcanic foods. rekommenderar lammet! se mina tips under "SÖK" och skriv vulcanic foods" där. Lycka till med bröllopet!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-12-26, 19:18
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

åhhh!... vi är redan där. Varför finns sådana här forum?!... man blir ju helt knasig av avund innan man väl är på plats. ska komma ihåg dom heta källorna!! ...

Är det någon av er som känner till Santa Maria Village?


landsnr är +30 ?

Senast redigerad av Zanét den 2007-12-26 klockan 19:37. Anledning: Borttag av otillåten hotellänk, för övrigt se FAQ
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-12-26, 19:33
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Ja, bastun får du bara inte missa! Maila mig eller skriv på forumet innan, så förklarar jag bättre! Skönare bastu kan man inte få basta i! Det är säkert! Hett värre!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-12-26, 21:50
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

det ska jag göra... vi kommer inte att gifta oss 2008, det blir 2009. Vi har en liten tösabit som behöver vår kärlek här hemma just nu.

men när det är dags så ska jag höra av mig till dig "Ioslina".
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT