Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-26, 22:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard VÅNDOR!

Återigen ett I-landsproblem....att planera en semester.Så många funderingar vi haft om sommarens resa till Grekland.Småkykladerna var det första valet., men de jättesmå öarna hade så grymt dyra boenden i augusti. Då bestäde vi Evia och Skyros... Men Evia kräver bil för att kunna ta oss runt ön...och det ORKAR jag bara inte sitta i i värmen... Skyros går inte att kombinera smidigt med någon enda annan öMan måste tillbaks till Kimi på Evia och därifrån tar det en evighet att ta sig till en annan ö..... Dagarna är dyrbara! Nu har vi (=JAG) bestämt att efter att vi landat den 31 juli i Aten så åker vi direkt till Rafina där vi lagom hinner med kvällsbåten till SYROS..Där stannar vi 5 dagar och åker sen vidare till Tinos....Något litet rum ska vi väl hitta även om den 15 augusti är en mycket viktig religiös dag..Då kan vi vara på andra sidan ön.. Sen åker vi till Andros de sista dagarna före hemfärd den 15 augusti....Det är behagligt båtavstånd mellan öarna (särskilt mellan Tinos och Andros ) så vi hoppas att detta ska bli bra....
Om det är någon av er som har tips, eller invändningar så skriv gärna....

(Evia blir vår påskresa..... Mitt påsklov 2008 kommer vi att åka till Aten, hyra bil där och sen åka runt i det blommande vårlandskapet!...För den ön SKA undersökas närmre!!!!)

..sena kvällstankar från

Lissi - velig som vanligt!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-26, 22:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: VÅNDOR!

Tinos är en vågad chansning just då, Lissi! ALLA öar firar 15 augusti men ingen firar så rejält som Tinos. Kyrkan på Tinos är ö-världens allra heligaste heliga så halva Grekland lär vara där just på Mariadagen...

Vill inte skrämma bort dig från en av mina favoritöar men bered er på att slanta upp ordentligt om ni hittar ett boende.

Hoppas ni gör det, för Tinos är en makalös utflyktsö, den har fler byar än nån annan ö jag varit på att nästan varenda en är underbart vacker.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-26, 22:57
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: VÅNDOR!

Va, blir det inget SKYROS .

Tråkigt att det går så dåligt med båtar.
Men det finns ju flygplan

Barbro
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-26, 23:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: VÅNDOR!

[quote=inkfish;95351]Tinos är en vågad chansning just då, Lissi!
Vill inte skrämma bort dig från en av mina favoritöar men bered er på att slanta upp ordentligt om ni hittar ett boende.
quote]

Ärligt talat..men mellan 5-9 augusti är det så illa då????? Då får vi väl skippa Tinos..bara vara på Syros och Andros....

Babsan: Flyg från Aten då...till hur många kronor???? Och sen från Skyros till vad???..Jag tycker inte flyg är någon "sport" på en båtluff...

Lissi -ännu mer villrådig
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-26, 23:31
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: VÅNDOR!

[quote=Lissi;95374]
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Babsan: Flyg från Aten då...till hur många kronor???? Och sen från Skyros till vad???..Jag tycker inte flyg är någon "sport" på en båtluff...

Lissi -ännu mer villrådig
30 Euro en väg pp, från Aten.

Men kommer alldeles säkert, att få det jättebra, var ni än hamnar

Barbro, med 52 dagar kvar till Santo
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-26, 23:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: VÅNDOR!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ärligt talat..men mellan 5-9 augusti är det så illa då?????
Ah förlåt, mea culpa! Jag fattade det som om att ni skulle dit precis till den 15. Men de datum du skriver är säkert inte inte lika illa, även om det lär vara mycket folk där då också. Det är det ju på alla öar i augusti.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-27, 00:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: VÅNDOR!

Symos og Andros rundt 15. august er en formidabel sjanse å ta - uten forhåndsbooking. Jeg var der nettopp på den tiden for noen år siden. Ekstremt vanskelig å få et og samme hotell for flere døgn av gangen, halve dagene gikk med til å finne neste, og neste .....Stress og mas i varmen. Prisene var høye, de var det bare å godta om man ikke ville sove ute. Seks netter, seks forskjellige hotell. Puh!! Skulle heller ha reist strake veien til Naxos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-27, 00:06
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: VÅNDOR!

Glemte å si at vi ankom Syros sent på kvelden 6. eller 7. august, det er vel omtrent samme tidspunktet dere planlegger?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-27, 07:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: VÅNDOR!

När ni nu tvingas åka mitt i den värsta semesterperioden tror jag ett gott råd är att om möjligt se till att komma fram ganska tidigt på en ön. Tror att chansen då är större att hitta ett ledigt boende. Ibland har campingarna lediga platser när alla rum är uthyrda.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-27, 08:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: VÅNDOR!

Hei Lisa!
Hvorfor bestiller dere ikke overnatting på forhånd? Vet du ikke liker det så godt, men det er vel bedre enn å lete rundt etter rom i timevis - og kanskje ikke få? Da vi kom til Sifnos i fjor, ca 7. august, var det ikke ett eneste rom å oppdrive på hele øya. Vi hadde bestillt på forhånd, men mange som kom med samme ferge som oss måtte sove ute.
Syros - Tinos - Andros høres jo forlokkende ut! Håper dere får det til på et vis

Senast redigerad av Admirala den 2007-06-27 klockan 08:40.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-27, 11:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: VÅNDOR!

[quote=babsan;95376]
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
30 Euro en väg pp, från Aten.
Babsan: Vi kanske ändå överväger att ta flyget direkt till Skyros..Var hittar jag flygtider?? Var ska jag leta? Du verkar ha koll på läget Det vore ju himla skönt och vi sparar ett dygn på att inte ta oss via Rafina-Marmari-Kimi till Skyros...Då har vi ju tjänat in biljetten nästan....

Lissi - som överväger alla alternativ
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-27, 11:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: VÅNDOR!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Jag tycker inte flyg är någon "sport" på en båtluff...
Sport eller ej, men en flygresa över öarna är en upplevelse som vida överstiger vilken båttran-sport som helst!


HÄR och HÄR kan du kolla avgångstider och priser.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-06-27 klockan 11:29.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-06-27, 12:19
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: VÅNDOR!

Jag såg det under Elisabets första HÄR

Barbro
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-27, 19:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: VÅNDOR!

Tack snälla för hjälp men det rackans flyget går ju inte på tisdagar och att vänta till onsdag innebär ju ändå en övernattning i närheten av flygplatsen så då följer vi väl vår ursprungliga plan att ta oss via Evia till Kimi och båt därifrån...Så bor vi en natt hos trevliga Bill i Karystos på vägen!.... Jo eftersom det är så jäkla krångligt att ta sig till Skyros så måste det ju vara en ö väl värd att se..och så värst många turister fler än vi är det nog inte där.....Vem vet vi kalnske blir där hela tiden!!

Lissi - funderar fortfarande
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-27, 19:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: VÅNDOR!

...det måste ju f ö vara en helt idiotisk tid vi valt att åka... Ringde precis till Bill i Karystos där vi bodde förra juli/augusti..Han har fullbokat hela juli och hela augusti...alla rum och alla nätter..Vi kan ringa för återbud veckan innan.... Fast skam den som ger sig!! Något jäkla rum ska vi väl hitta!

Lissi - något frustrerad!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-06-27, 20:16
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: VÅNDOR!

Hej Lissi,
Har tyvärr inga goda råd att ge vad gäller de här öarna, men blev nyfiken på kvällsbåten från Rafina till Syros. Vilken tid går den? Kanske inte går alla dagar i veckan? Är själv på väg till Syros och letar alla tänkbara alternativ att ta mig ut, landar 15.00 i Aten.
Kalypso
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-27, 20:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: VÅNDOR!

Undrar om det inte är HELT PERFEKT tid att besöka Aten just då - om "alla" greker är ute på öarna!?!?!
Måste finnas massor av plats där
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-27, 20:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: VÅNDOR!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalypso Visa inlägg
... blev nyfiken på kvällsbåten från Rafina till Syros. Vilken tid går den? Kanske inte går alla dagar i veckan? Är själv på väg till Syros och letar alla tänkbara alternativ att ta mig ut, landar 15.00 i Aten.
Kalypso
Enligt GTP går båten tisdag och torsdag 19.15 från Rafina till Syros.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-27, 21:13
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: VÅNDOR!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Undrar om det inte är HELT PERFEKT tid att besöka Aten just då - om "alla" greker är ute på öarna!?!?!
Måste finnas massor av plats där
Bra det . För jag tänkte ta en flygluffning från Santorini upp till Aten och vara där några dagar, i slutet av augusti

Barbro
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-27, 21:20
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: VÅNDOR!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Skyros så måste det ju vara en ö väl värd att se..och så värst många turister fler än vi är det nog inte där.....
Lissi - funderar fortfarande
De enda utländska turister som jag såg när jag var där, var ett par fransyskor .
O då gick det i alla fall fler båtar än det gör nu .

Barbro
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT