Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-04-30, 08:01
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Nafplio april 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg


På tal om glassbarer. Vi testade bara en och fastnade direkt. Bästa pistageglassen jag nånsin ätit.


Gelateria di Piazza heter den.

/ Anne
Ja det är den jag tänker på

Sen om man gillar historiska platser ska man stanna till i Argos som man passerar på vägen , inte jättemycket att se och inte så imponerande egentligen, vanlig mindre Grekisk stad, men sen så kan man titta ut över den och tänka på att samma plats varit bebodd i över 7.000 år, och är en av de längst sammanhängande bebodda platserna i världen )
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-05-01, 06:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nafplio april 2018

Tycker väldigt mycket om grekisk mat så ätandet är för mig en viktig del av resandet. Och trevliga matställen. En av de mysigaste i Nafplio var Agnanti som finns i början av strandpromenaden till Arvanitia beach.



Vi kom dit egetligen bara för en öl, men vädret var fint och det var lugnt, nästan inga andra alls så vi trivdes så pass bra så det blev nog några öl till. Och sen kom de in med en mezetallrik till oss.



Och då förstod vi ju att vi var hungriga så vi beställde in lite mera mat. Och tydligen vin också.





Ha en fin och GOD Valborg alla!

/ Anne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-05-01, 07:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Nafplio april 2018

Oj, va trevligt. En improviserad måltid, bara sådär
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-05-01, 15:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nafplio april 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Vi kom dit egetligen bara för en öl, men vädret var fint och det var lugnt, nästan inga andra alls så vi trivdes så pass bra så det blev nog några öl till.
Hur länge satt ni?

Jag förstår om det blev länge för det ser både gott och mysigt ut.

För oss är maten också väldigt viktig, och jag tycker att maten har blivit bättre och bättre under senare. Åt extremt god och ovanlig mat på Tilos i höstas. Längtar dit bara för att får äta så gott igen.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-05-02, 17:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nafplio april 2018

Vi var där i nästan tre timmar, såg solen gå ner.

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-05-03, 11:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nafplio april 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Vi var där i nästan tre timmar, såg solen gå ner.
Härligt!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-05-03, 11:53
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Nafplio april 2018

Trevligt, vi åt alldrig på den resturangen men var sugna, men när vi var där var den väldigt dyr, har de mer humana priser nu?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-05-06, 14:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nafplio april 2018

Kommer inte ihåg att vi skulle ha reagerat på priserna. Enligt vad jag minns så var priserna på samma nivå som på övriga ställen vi åt på. Men detta var ju för ett år sedan förstås och det var inte jag som höll i plånboken.

Hoppas du kollar stället när du är i Nafplio.

/ Anne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-05-30, 08:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nafplio april 2018

Maj månad har gått så snabbt att jag inte alls har hunnit med att avsluta min berättelse. Men som tur är det en ledig dag idag och jag har lite extra tid. Så på torsdagen körde vi tillbaka till Kineta och Hotel Cokkinis för att starta därifrån i god tid till flyget som skulle avgå vid tolvsnåret på fredagen. Vi skulle ju också föra bilen tillbaka före det. Vi körde en annan väg längs kusten eftersom vi inte hade bråttom och fick då se lite nytt också.

Stannade för att ta en titt på Korintkanalen.



Vi var framme på Hotel Cokkinis lagom för lunch. Själva hotellet ligger rätt så avskilt så det finns inga matställen i närheten. Men hotellets restaurang var riktigt bra. Fint, stort terassområde där man kan äta eller bara sitta och njuta av utsikten.



Efter lunch tog vi oss ner till stranden och jag tog mig faktiskt ett dopp också. Kan säga att vattnet var kallt så jag blev inte kvar länge. Men vi fick lite strandsemester också. Stranden är mycket stenig så badskor rekommenderas.
Naturligtvis åt vi middag också på hotellet. Den sista dagen blev riktigt avslappnande. Avslutar med en bild på grekisk sallad á la Cokkinis.



Kan jag säga att det var en väldigt trevlig resa. Nafplio skulle jag gärna resa tillbaka till. Så mycket blev ogjort och osedd även i närområdet.

/ Anne
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-05-30, 09:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Nafplio april 2018

Korintkanalen är ju en bock på min lista som jag har kvar. Måste va fräckt! Har ni förresten sett dåren, som flyger under broarna i kanalen - med endast 7 m mellan vingspets och bergvägg!

/Netwolf
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-05-30, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nafplio april 2018

Det där hotellet ser verkligen ut att ligga fint och jag skulle inte ha något emot att bor där, och äta där.

Korintkanalen skulle jag också vilja se en gång. Vi har åkt buss över en gång, och jag hann med att ta en bild, och den ser ut så här.



Ni förstår att jag vill åka tillbaka och se kanalen på riktigt.

Tack än en gång Anne!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2019-05-31, 08:26
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Nafplio april 2018

Alltid härligt att runda av semestern på Cokkinis och det är ju det som är en av sakerna som är så härligt med Peloponessos, det finns så mycket att se o göra att man skulle kunna hålla på månader utan att se allt,

En annan kul sak man kan se vid Corinth kanalen är sjunkbroarna dom tycker jag var ganska roliga, lite unikt med bro som sänks ner under vattenytan när båtarna ska passera, inte förståt varför man valde den lösningen dock, men funkar gör det det,

Tack igen för alla härliga bilder!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2019-06-01, 05:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nafplio april 2018

Cokkinis var ett bra val för det blev en kortare körning och när man kom dit så kändes det att nu är vi framme. Vi är i Grekland och det där med själva resandet var förbi. Att hotellet är på stranden är ett extra plus. Vid dåligt väder betyder det förstås inte så mycket, men i vårt fall var vädret fint för att vara i april. Man kan utan vidare köra direkt till Nafplio från flygplatsen, men i vårt fall ville vi ta det lite lugnare så därför valde vi att stanna.

Sjunkbroarna vid Korintkanalen var förresten stängda för reparation när vi var där. Körde nog dit en sväng, men allt stod stilla. Före vår resa var det någon som skrev att Korintkanalen är egentligen inte så mycket att se och det stämmer nog kanske. Men ändå vill man se den. Och visst är kanalen mäktig på sitt sätt. Populärt är det också, ganska mycket folk som stod där på bron.

Ett annat ställe som var stängt för renovering var Bourtzi fästnigen i Nafplio. Det gick båtar dit, men när vi tänkte ta turen dit sa de att man kan inte komma in i fästningen på grund av reparationerna så vi for inte dit. Däremot såg vi ju fästningen från balkongen på hotellet. Och som sagt så var vi väldigt nöjda med även Hotel Agamemnon i Nafplio. Skulle gärna bo där igen.

Längtar jag tillbaka? Joooo. Och så vill jag se mera av Peloponnesos.

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2019-06-01, 07:10
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Nafplio april 2018

Jepp så är det ju, läget är kanon både för avresa och ankomst , jag kommer också avsluta där nu i sommar efter o varit i Nafplio, halverad restid till flygplatsen dan efter på så sätt o de gör mycket när man har ett förmiddagsflyg (och det börjar bli tradition också nästan ) på nerresan ska jag testa Peris hotel, kommer ner så sent o har ingen lust köra på natten, och så spar man ju ett dygns bilhyra samt kan dricka en vin eller två på planet

A oki, hehe vi väntade ett bra tag för att få se den åka ner men de var så annorlunda att de var värt det, tycker det var värt se kanalen, men det är en såndär sevärdhet som tar 5 minuter,

Är dom inte klara med den än ?! De höll på renovera när vi var där för tre år sedan så vi åkte inte heller över,
Svara med citat
  #35  
Gammal 2019-06-01, 07:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nafplio april 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg

Är dom inte klara med den än ?! De höll på renovera när vi var där för tre år sedan så vi åkte inte heller över,
Bourtzi? Det brukar ju ta sin tid. Vi var ju där ifjol. Men kanske kan du testa igen i år?

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT