Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-19, 11:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Ensamvecka okt -14

När vi hade bokat vår gemensamma 2-veckorsresa till Nea Chora i september/okt nästa höst så började en tanke gro hos mig....Tänk om jag skulle stanna kvar en eller två veckor när jag redan var nere.
Jag kontaktade Fritidsresor där vi bokat vår resa och blev mött av en väldigt hjälpsam handläggare som kunde boka om min hemresa. EN extra vecka blir det för mig att ensam bussluffa runt på södra Kreta planerat så att jag på kvällen den 9 oktober kan ansluta till flyget hem. Det känns jättespännande och jag kommer när det närmar sig att vilja ha bra tips på max 3 ställen att "landa på" med buss. Paleochora är jag väl nästan skyldig ett par nätter för att verkligen ge denna plats en sista chans, men sen?
Jag som bara varit ensam på Tinos förut ser fram emot denna lyxvecka. Med en make som numer vägrar fler veckor än två i sträck så blir ju detta något man kan ta för vana vid kommande resor d v s att han åker hem och jag stannar kvar

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-19, 11:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Så härligt att åka runt på egen hand en vecka, skönt att bestämma själv över sin tid, jag njuter för fullt på mina ensamresor.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-19, 14:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Jag har ju inte varit iväg själv sen 2011 så jag tyckte det var dags! Att själv ta sig runt på Kreta ska jag väl klara av, jag som "bara" varit själv på Tinos innan. Det blir väl det svåraste det, att kanske inte alls komma till Tinos 2014

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-19, 16:35
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Du har kommit på något som jag har utvecklat. Att bussa runt på Kreta ger en enormt mycket mera av att vara nära i nutiden. Du lär få möta människor du inte trodde fanns och säkert få några krigshistorier berättade. Det är detta Kreta jag älskar och som fascinerar mig. Bortom turisternas allfartsvägar och ut i verkligheten. Det är inte alltid lätt, men mat och husrum lär då få på alla ställen. Jag föraktar inte andra grekiska öar, men Kreta är inte en ö, det är ett eget land i landet. Jag har inte skrivit av mig ännu utan har script om övriga öden och äventyr i detta fantastiska land. Den grekiska krisen till trots så har mina riktiga vänner på Kreta uppfattningen att: Vaddå, vilken kris! Här klarar vi oss själva och det säger en hel del om mentaliteten. Det som fascinerar mig mest är den sydliga äkta delen av Kreta. Med Tsou... och Kerato... som ledstjärnor. Det är något helt annat än Xania med omnejder. Du får en resa 20 år tillbaka i tiden och det är inte helt fel.

/Ulf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-19, 16:48
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Det var ju en riktigt bra lösning på ert lilla dilemma, du vill längre och maken vägrar mer än två. Vi har samma dilemma inför nästa höst, jag vill åtta veckor och min man vill inte mer än sex veckor. Jag kanske tar mina ensamma veckor före, om jag vågar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-19, 17:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Ja, helst hade jag ju velat stanna 2 veckor, men då hade jag inte kunnat komma till Växjö vilket jag ville. Men det blir ju fler resor. 6 veckor hade jag varit helt nöjd med. Fast då ska de vara på Tinos.
Lissi.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-10-19, 18:56
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Jag åker till KRETA nu i oktober och vill bo nära till CHANIA.Jag skall vandra men vill ha nära till stranden.Kan ng ge lite tipps på "grekiska"boenden.KEPA
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-10-19, 19:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Nea Chora är fint. Vandringar runt omkring vet jag inget om. Det får andra tipsa om.
Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-10-19, 19:29
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Tack Lissi kan du rekommendera ng hotell för en äldre dam .KEPA
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-10-19, 19:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Arocaria ska vara bra. Semeli, grannen, ska också vara bra. Vi ska bo på Posidonio. Vi har även bott på Stelisia, men det var vi inte nöjda med.
Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-10-19, 20:06
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

TACK KEPA
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-10-20, 18:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
EN extra vecka blir det för mig att ensam bussluffa runt på södra Kreta planerat...
Om du skulle sakna båtarna kan du båtluffa längs sydkusten.

Buss till Paleochora, båt till Loutro, båt till Chora Sfakion och sedan buss till Chania.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-10-20, 18:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Candia är också bra.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-10-20, 19:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om du skulle sakna båtarna kan du båtluffa längs sydkusten.

Buss till Paleochora, båt

till Loutro, båt till Chora Sfakion och sedan buss till Chania.
Ja jag har funderat på nåt sånt om båtar går som passar tidsmässigt.
Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-10-20, 20:26
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Ja jag har funderat på nåt sånt om båtar går som passar tidsmässigt.
Jeg tror faktisk ikke du har andre muligheder end båden. Busserne kører til og fra sydkysten (Paleochora, Sougia og Chora Sfakion), og ikke mellem sydkystens byer.

Dette gælder vist for det meste af Kreta. Busserne kører ud fra Chania, Rethymnon og Heraklion, men det er svært at hitte busser, som kører på tværs sydpå.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-10-20, 22:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Det vet jag, jag menade att båttiderna måste ju vara dagliga om det ska funka. Men vad jag förstår så finns ni ju många här som jag kan få råd av när det är dags.

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-10-20, 22:31
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

... jag menade att båttiderna måste ju vara dagliga om det ska funka.
I år er bådtiderne daglige til slutningen af oktober. Det er de sikkert også til næste år.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-10-20, 23:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Ser alldeles utmärkt ut! Tack Larvih!

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-10-21, 06:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 761
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

Ja, det är inga problem med dagliga båtturer i oktober. Och vettiga tider också. Det är sämre i deceember.
Dessa båtar är sydkretabornas livlina. (Om dom inte måste upp till Chania förstås)
Birgitta.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-10-31, 21:07
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Ensamvecka okt -14

[QUOTE=UlfWiman;317182]. Jag föraktar inte andra grekiska öar, men Kreta är inte en ö, det är ett eget land i landet. Jag har inte skrivit av mig ännu utan har script om övriga öden och äventyr i detta fantastiska land. Den grekiska krisen till trots så har mina riktiga vänner på Kreta uppfattningen att: Vaddå, vilken kris! Här klarar vi oss själva och det säger en hel del om mentaliteten. Det som fascinerar mig mest är den sydliga äkta delen av Kreta. Med Tsou... och Kerato... som ledstjärnor. Det är något helt annat än Xania med omnejder. Du får en resa 20 år tillbaka i tiden och det är inte helt fel.

/Ulf[/QUOTE

Beträffande krisen Uffe så finns den även på Kreta. Här finns människor som letar i soptunnor, här finns gamla som har det svårt, här finns unga som inte har arbete, här finns affärsinnehavare som tvingas slå igen, här finns människor utan framtidshopp etc, så krisen är ganska tydlig även på Kreta om man gräver lite djupare. Dedssvärre är det så!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT