Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-20, 16:46
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Dålig uppdatering

Hej!
Ny här och tycker att det är ett bra forum med mycket bra information.

Det är en ska jag märkt och det är att uppdateringen är långsam. När man läser ett ämne och sedan trycker på tillbaka är det fortfarande markerat som oläst. Är aktiv på ett annat forum med samma "forumprogram", och där är det inte så. Är det bara en inställningsfråga eller är det olika versioner?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-20, 16:50
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Dålig uppdatering

Det tycker jag också, men prova att först klicka på t.ex. nu då:
"Om forumet", sen "Ordet är fritt" och till sist "Diskutera med Kalimera", då markeras alltid meddelandet som läst, visst är det lite irriterande ibland men på denna sida finns ju så mycket annat bra, så det gör inte så mycket...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-20, 17:04
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Dålig uppdatering

Jo jag vet men det är lite meckigt...Skönt att bara tryka bakåt och så blir det bra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-20, 17:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dålig uppdatering

Om man trycker på bakåtknappen så uppdateras inte sidan utan man kommer tillbaka exakt där man var. Det gäller inte bara här på Kalimera.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-20, 18:13
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Dålig uppdatering

Nej så är det inte på det andra forumet. Även om man trycker bakåt så marekeras det som oläst. Där är det vBulletin Version 3.6.5
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-20, 18:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Dålig uppdatering

Testa att gå till Verktyg\Internetalternativ\Webhistorik-inställningar\"kontrollera om det finns nya versioner av sidan" ändra från automatiskt till "varje gång Du besöker sidan"
Det kan hjälpa, men sidor med mycket grafik typ Aftonbladet kan bli sega att bläddra om Du har en långsam lina.

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-20, 18:20
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Dålig uppdatering

Ok, jag bara funderade eftersom det fungerar på ett annat, smidigare sätt på det andra forumet. Som ett tips till Janne om han kanske inte visste det. Möjligt att det inte går på den här versionen också.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-20, 19:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig uppdatering

Citat:
Ursprungligen postat av vance Visa inlägg
Nej så är det inte på det andra forumet.
Jag testade just på ett vBulletin Version 3.6.5-forum och där markerades ämnet INTE som läst när jag använde bakåtknappen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-20, 20:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dålig uppdatering

Vitsen med bakåtknappen är ju att man ska kunna återgå till den sida man var på innan UTAN att den har uppdaterats. Ingenstans på någon sajt har jag varit med om att det fungerar på något annat sätt. Och tur är det, för ibland behöver man faktiskt backa.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-20, 21:16
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Dålig uppdatering

Det verkar enklast att trycka F5 och uppdatera själv när så önskas.
Jag prövade just mitt eget tips och det hjälper som sagt inte vid just bakåtknapp, annars uppdateras sidorna vid varje besök.

//PO
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-20, 22:38
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Dålig uppdatering

http://www.zoopet.com/forum/index.php där är det så. Gå in och kolla om ni inte tror mig. Det är därför jag misstänker att det trots allt kan vara en inställningsfråga. Eller så skiter vi helt enkelt i det

Var bara ett förslag från min sida...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-20, 22:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig uppdatering

Man måste regga sig för att kunna kolla det
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-20, 22:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dålig uppdatering

Vilken "knapp" menar du med "när man trycker tillbaka" ?
Jag har läst en stund på Zoopet nu (intressant sajt, tack för tipset! ) och när jag klickade på 'Bakåt' så uppdaterades inte forumet. För att se att/när det hade kommit ett nytt inlägg behövde jag klicka på 'Dagens inlägg'.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-20, 22:59
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Dålig uppdatering

Jaså, för mig funkar det även om jag loggar ut och går in som gäst...
http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=106 där ser du väl massa fetstilta ämnen? Läs bara ett av dom och tryck bakåt, då markeras det som läst...Iaf för mig
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-20, 23:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig uppdatering

Nix, inget är fetstilat. Kan det här vara fråga om inställning på datorerna, inte på forumet

Jag är ju med på ett annat forum i samma version, där funkar det som här: det räcker inte med bakåtknappen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-20, 23:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dålig uppdatering

Nu förstår jag vad du menar vance. Det är inte fetstilat på den sidan du länkade till om man redan har kollat en del i forumet som både ink och jag har, men om man går på forumets startsida och det finns olästa inlägg så är trådarna feta. Om man klickar på en fet tråd och sedan på bakåt så är den tråden inte längre fet. Men det är den här på Kalimera

Det är möjligt att det är en inställningsfråga, fast troligen är det bara administratören som kan ändra det.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-20, 23:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig uppdatering

Nu hittar jag också de fetstilade trådarna. Men sorry, när jag öppnar en och sen backar - så är den fortfarande fet. Och den är fortfarande fet även om jag uppdaterar sidan
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-20, 23:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dålig uppdatering

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nu hittar jag också de fetstilade trådarna. Men sorry, när jag öppnar en och sen backar - så är den fortfarande fet. Och den är fortfarande fet även om jag uppdaterar sidan
Du har väl inte läst tråden då

Det blev så för mig i alla fall, men för min del så är jag så nöjd med Dagens inlägg, oavsett om jag är inloggad eller ej. Då ser jag ju på en gång om det har kommit några nya inlägg och det är viktigast för mig. Om tråden är fet eller tunn gör detsamma
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-20, 23:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dålig uppdatering

Jag tror bestämt att det diskuteras lite olika saker här.
Om man går in på en länk och sedan backar tillbaks så kommer denna länk sedan att visas som läst, länktexten ändrar alltså färg eller typsnitt beroende på hur länken är kodad.
Om man i ett forum följer en länk så händer lite mera, scripten registrerar att denna användare har läst denna tråd vid denna tidpunkt och den kommer därför att visas som läst tills ett nytt inlägg kommer i tråden. Backar man till sidan som länken fanns på så ska den inte ändras eftersom det inte är säkert att man har läst hela tråden, den kan ju fortsätta på en sida till och det märker inte länkfunktionen, däremot kan man uppdatera sidan och den kommer då att visa tråden läst om den inte fortsatte på en sida till som man ännu inte tittat på.
Kontentan blir att man ska inte gena då man läser ett forum, man ska alltid backa tillbaks genom trädet med länkar i forumet.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-20, 23:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig uppdatering

Citat:
Backar man till sidan som länken fanns på så ska den inte ändras
Precis. Och det är ju där den här tråden startar - med att vance önskar att tråden skulle markeras som läst i det läget, som det är på zooforumet. Det vore smidigt.

Fast zooforumet funkar alltså inte så för mig. Där är det fetstilat även sedan jag läst en tråd OCH uppdaterat sidan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT