Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2020-08-06, 11:20
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Hej Hasse!
Visst är hon kanon, Etta James
Hon har gjort många bra blues och soullåtar.
Ser att Ginza har både cd och vinylskivor att beställa.
/ Kajja ..som helst går in på den taverna som
spelar grekisk musik
Svara med citat
  #22  
Gammal 2020-08-06, 11:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 273
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
"One way wind", perfekt bild till den låten.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2020-08-06, 11:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 273
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Etta James var en fantastisk sångerska som jag lyssnar mycket på under åren.

Hon har först och främst en bluessångerska. Finns lite att läsa om henne här.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2020-08-06, 12:26
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Jag har ett annat musikminne som räknas till avdelningen "så-udda-att-man-får-gnugga-sig-i-ögonen" (det ska man ju helst undvika numera...…).

Jag åkte väldigt mycket buss för ett antal år sedan, till och från jobbet. Det var några mil, ett välkänt bussbolag osv. och det hände inte särskilt mycket under åren. Det kan ha varit en morgon, lika mycket som att det var på kvällen men hur som helst så var det nog en morgon eftersom jag inte minns om det var någon annan passagerare alls förutom jag??? Vi åkte iväg och varför jag tror att det bara var jag förutom chauffören om bord, det var att han lät sin radio vara på så jag hade "underhållning".

Och jag hajade verkligen till för det lät GREKISKT...….så jag frågade honom vad i hela friden det var han hade haft igång? Då visade det sig att det var ett kassettband som någon annan hade GLÖMT i bussen och eftersom det fanns kassettspelare framme hos honom (kan ha varit någonstans mellan 15-20 år sedan) så hade han nyfiket stoppat i kassetten för att höra vad det fanns på den.

Jag förklarade för honom att jag gillade den typ av musik jag fick höra men att jag inte kunde "bekräfta" att det var grekiskt, jag var nog lite skeptisk minns jag. Vi pratade om detta och så sa han att jag nog kunde få den där kassetten. Det ville jag ju förstås och jag har för mig att någon hade skrivit "ZA BADU" på den.

Väl hemma tyckte jag mer att det lät "balkanskt", kanske f:d Jugoslavien eller något av de länder som bildades efter oroligheterna där nere för många år sedan. Jag har aldrig gjort några efterforskningar utan spelar den då och då för minnets skull, den märkliga dagen då detta inträffade.

Det finns en hel del unika musikstilar nere på Balkan, en av dem har jag för mig kallas "Klezmer" och är något bluesigt av något slag, medryckade, intensivt som jag har hört på radio några gånger.

Jag åkte ett flertal år med bussbolaget i fråga och blev bekant med många av förarna. En dag fick jag veta att "han med kassettbandet" hade avlidit men i alla fall inte under utövande av bussfärd.

Nu när jag redigerade lite i min text kom jag på att det nog var så att jag var väldigt tidig ombord, innan andra passagerare kom och att han spelade kassetten redan då.


/Hasse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2020-08-06, 16:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Re: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Härligt minne, Hasse.

Ja, det här med musik i buss har jag verkligen ett speciellt minne av. På 80-talet körde jag själv buss och en kväll hade jag sista turen ut på vischan. Släppte av de sista passagerarna och då turen sen skulle avslutas och bussen skulle åter till garaget, så släckte jag ned innerbelysningen och åkte.

Nu var det ju nån mil till garaget, så jag knäppte på radion och det kom lite kända låtar (kommer tyvärr inte ihåg vilka), som jag sjöng högt med i. Ja, jag sjöng t o m i mikrofonen, så det ekade i hela bussen.

Så närmar jag mig stan och då händer det. Stopplampan plingar till!
Att jag inte körde av vägen, i ren förskräckelse är ett under.

Tror ni inte att det satt en j-vel bakom mig, på platsen som föraren inte ser...

Jag stannade och släppte av tjommen och i ögonvrån, såg jag minsann hans roade leende...

/Netwolf
Svara med citat
  #26  
Gammal 2020-08-06, 16:55
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Re: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

😀😀😀😀👍
Svara med citat
  #27  
Gammal 2020-08-06, 17:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.


Hade det varit jag som satt där bakom hade jag tatt andrastämman
/ Kajja
Svara med citat
  #28  
Gammal 2020-08-06, 21:40
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det finns en hel del unika musikstilar nere på Balkan, en av dem har jag för mig kallas "Klezmer" och är något bluesigt av något slag, medryckade, intensivt som jag har hört på radio några gånger.

Hasse

Kletzmermusik är så häftigt! Det är judisk medryckande musik från östeuropa. Överhuvudtaget är folkmusik från olika länder ofta väldigt härlig.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2020-08-07, 00:21
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Jag har tänkt och tänkt, men har inget musikminne från Grekland som handlar om annat än grekisk musik. Däremot finns det en engelsk sång som jag alltid sjunger med i - fast på grekiska. Gareth Gates' sång Anyone of us (Stupid mistake).

https://www.youtube.com/watch?v=icC3FBReOXY

Och det gör jag helt enkelt för att dottern en gång för många år sedan hörde en skiva på Romios taverna i Pigada, Karpathos, när vi satt där och åt lunch. Den tillhörde ägarens tioåriga son, och var en stor hit bland ungdomarna det året. Vi gick upp till Nikos i Kodakbutiken och köpte den, och sedan hörde jag den både hemma och i bilen i flera veckor ... På grekiska heter den Enas apo mas och sjungs av den då tämligen nyupptäckte Sarbel.

https://www.youtube.com/watch?v=kfA-DsWNjGQ

Karin
Svara med citat
  #30  
Gammal 2020-08-07, 09:34
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Idag lyssnar jag inte på utländsk musik i Grekland. Om det spelas icke-grekisk musik på en taverna går jag inte dit.
Jag känner exakt detsamma.

//Conny
Svara med citat
  #31  
Gammal 2020-11-24, 15:00
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

På Irländska baren The Dubliner på Paros avslutade de kvällarna 1992 med att personalen dansade till "The Ventures - Wipeout". Hoppade runt o slog sig på låren .

På grabbresan 98 hade jag med mig Cd spelare samt högtalare. Fly me to the moon med Sinatra, Blur song 2 samt Watermelon man artist okänd
Sen gick nån 90 tals klassiker på Far out Cafe på Ios, känner igen den som jättehit 92 men band? tror Nirvana
Svara med citat
  #32  
Gammal 2020-11-25, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 273
Standard Sv: Mina musikminnen del 1. Scorpion på Ios.

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Sen gick nån 90 tals klassiker på Far out Cafe på Ios, känner igen den som jättehit 92 men band? tror Nirvana
Jättehiten "Smells Like Teen Spirit" kom kom 1991, och spelades säkert på Ios 1992. Bra låt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT