Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-14, 13:51
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Kythera i september

Funderar på Kythera i september. Jag har läst resebreven och forumtrådarna. Nu undrar jag lite över hur "dött" det är i mitten av september i Diakofti? Av septemberresebrevet att döma verkar ju nästan inget vara öppet då, har jag uppfattat rätt? Var på ön kan man annars räkna med att det finns lite mera liv under tiden och där man kan tänkas hitta hyfsat boende, med gångavstånd både till strand och tavernor, utan att behöva förboka? Kapsali/Chora kanske? Hur pass turistiskt (i negativ mening) på en skala 1-10 är det egentligen där? I september alltså?
Hur är f.ö. prisninivån i september, jämfört med t.ex. Kykladöarna (exkl Santorini/Mykonos)? Jag tänker då både på boende och att äta ute.
Många frågor blev det....

Senast redigerad av Charleston den 2013-02-14 klockan 14:02.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-14, 22:22
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kythera i september

Hej Charleston

Diakofti är nog lugnt oberoende av vilken månad du kommer dit. Trafiken till/från färjorna ökar säkert en del under högsäsong.
Du kan kolla på bilden från Diakoftistranden i mitt resebrev. Det är inte många "själar" på stranden och det är i juli.
Men Diakofti ligger mitt på öns västsida, har man fordon så är det nära till "allt".
Jag tycker det är skönt att bo på ett lugnt ställe och sedan ta sig till de mer livliga ställena och givitvis till andra utflyktsmål. Då har man möjlig att välja, jämfört med att komma mitt i smeten. Men någon större "smet" finns det nog inte på Kythera var du än är. Njut av det härliga landskapet, de små härliga byarna/boställena, maten, solen och vattnet!


//PA
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-15, 11:33
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythera i september

Jo, jag håller med om att det är skönt att bo på ett lugnt ställe (fast nog ligger väl Diakofti på östra sidan, eller?), det är en av orsakerna till att Kythera lockar. Men samtidigt vill man ju ha åtminstone EN taverna (helst några fler) och minimarket öppen. Kapsali verkar ju vara en av turistorterna på ön, men med andra mått än Kytheradito så är det väl inte alltför stökigt där heller, va?
Nån som vet hur det är med vandringsmöjligheter på ön? Jag hittade en hemsida (Pyrgos House) som tydligen både ordnar vandringssemestrar (vi vandrar ju helst på egen hand förstås) och har gett ut en bok med lämpliga vandringar. Så helt fel kan väl inte Kythera vara vad gäller detta?
F.ö. så var både ditt, PA, och Jan-Erik/Ylvas resebrev (det förra kanske mera en reseroman...) klart inspirerande och bidrar verkligen till intresset för den här ön.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-15, 14:02
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythera i september

http://www.youtube.com/user/456771tv/videos

Här är lite bilder & videosnuttar från vår favorit Kapsali på Kythira .
(Boendet vårt är i det ofta inzoomade vita huset !)

/Tom
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-15, 15:22
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythera i september

Suveränt, Tom! Nu blev jag ännu mer intresserad.
Vad heter boendet? Minns du vad det kostade?
Känner du till Aphrodite Apartments därnere (det ska ligga i närheten)?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-15, 17:45
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythera i september

Som sagt , vår favorit är Kapsali pga lugn o ro . Där finns 5-6 tavernor + bra bad
och för oss perfekt boende hos Giannis i hans "Kamaro" , en tvårums studio i Kapsalis äldsta hus. En liten altan i valvet ut mot viken med plats för två.

I viken huserar 2-3 Careta Careta (havssköldpaddor).

Jag brukar inte skriva ut priserna i forumet , men jag har gett max 40e/natt Juni/Sept.

Giannis bor i Pireus under vintern. +302104127390 /+306945703876

Tel i Kapsali :
Avgerinos Giannis
Phone +3027360-31189

Finns inte plats hos Giannis föredrar jag Aronis , pga en fantastisk utsikt !

Aronis
Village: Kapsali
Contact: Takis Aronis
Tel.: +30 2736039120
Mob.: +30 6944313454
Email: aronis@kythera.gr

Afrodite är helt Ok , vi har bott där också . Men där är begränsad havsutsikt.

/ Tom
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-15, 17:58
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythera i september

Stort tack för den infon, Tom!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-15, 18:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kythera i september

Hej Charleston,
du fick oss att tänka tillbaka på Kithira. I september är allt mycket lugnt och det är inget fel med det. Du kan vara beredd på stängda affärer, trevliga långboende engelsmän och inget hålligång. Vi pensionärer skulle gärna bo på ön hela året, men som turist som vill leva dygnet runt är det nada. Det kändes inte riktigt grekiskt, som vi är vana vid på Krerta. Prismässigt säkert billigare än på Kykladerna.
Oavsett mina personliga tankar 1½ år efter besöket på ön, är jag glad om jag kan inspirera till besök på andra ställen än de som är populära för tillfället!!! Gör egna resor, ha din egen upplevelse, titta inte bara på andras foton och tro inte att din upplevelse blir som de berättelser du läst om! Ditt liv är bara ditt och likaså dina upplevelser! Men berätta gärna efteråt om, vad du varit med om!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-15, 20:13
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kythera i september

Gör egna resor, ha din egen upplevelse, titta inte bara på andras foton och tro inte att din upplevelse blir som de berättelser du läst om! Ditt liv är bara ditt och likaså dina upplevelser! Men berätta gärna efteråt om, vad du varit med om!
/ Jannis[/quote]

Vill bara säga att detta var mycket klokt skrivet, hur lätt är det inte att bli lockad av fina bilder och andras upplevelser!
Tror att det är viktigt att verkligen tänka till, passar verkligen detta resmålet mig som person och vad jag vill uppleva och få ut av min semester.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-16, 08:36
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kythera i september

Hej Charleston

Inte lätt när man skriver reseromaner att hålla reda väst och öst


Lycka till med din semester på min favoritö!


//PA
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-16, 10:20
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kythera i september

Hej igen Charleston

Om du gillar att snorkla, så lär det finnas koraller runt udden längst ut (åt öster) vid Kapsali.
För vandringar http://www.kytherahiking.com/.

Ha de gôtt


//PA
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-16, 20:27
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Kythera i september

Hej, september är en härlig månad i Grekland. Vädret är fortfarande fint och havet är uppvärmt.
På Kythira är det ingen större rusch utom under dagarna kring den 15 augusti,så ni kommer att komma till en lugn och fridfull ö.
Numera har både Holland och Danmark charterresor till ön, om än i liten skala. De flesta charterturister bor i Agia Pelagia och ett fåtal bor i Avlemonas. Men till Kythira åker man inte för att festa så lugnet råder än i Agia Pelagia. Det är egentligen bara på byns fyra tavernor man märker att det är mer turister.

Jag önskar er en härlig semester på en underbar ö!
Anki
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-02-17, 15:09
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Kythera i september

Kan lägga till att det finns fina vandringsmöjligheter. Väl utmärkta vandringsleder med avstånd och uppskattad tid samt svårighetsgrad på skyltar. En bok finns även utgiven i amnet.
Anki
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-17, 19:19
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythera i september

Tack, Anki, för den upplysningen (och tack, PA, för länken). Verkar ju klart lovande. Att vandra är ett måste för oss, när vi besöker grekiska övärlden. Och korallsnorkling låter ju också spännande. Vem vet, kanske detta blir en favoritö även för oss?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-02, 08:56
goran goran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 25
Standard Sv: Kythera i september

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Funderar på Kythera i september. Jag har läst resebreven och forumtrådarna. Nu undrar jag lite över hur "dött" det är i mitten av september i Diakofti? Av septemberresebrevet att döma verkar ju nästan inget vara öppet då, har jag uppfattat rätt? Var på ön kan man annars räkna med att det finns lite mera liv under tiden och där man kan tänkas hitta hyfsat boende, med gångavstånd både till strand och tavernor, utan att behöva förboka? Kapsali/Chora kanske? Hur pass turistiskt (i negativ mening) på en skala 1-10 är det egentligen där? I september alltså?
Hur är f.ö. prisninivån i september, jämfört med t.ex. Kykladöarna (exkl Santorini/Mykonos)? Jag tänker då både på boende och att äta ute.
Många frågor blev det....

Hejsan.
Jag såg ditt meddelande och tycker nog att du utan vidare kan åka till Kythira i september.
Diakofti är mer eller mindre alltid dött. Båten kommer med massor med bilar men de far iväg till andra platser på ön.
Nu i krisens tider så är turismen lite avslagen varför du inte kommer att behöva trängas med andra.
Södra delen av ön är mer turistisk än norra som är mer genuin.
Prisbilden är varierande. Juli augusti hög men sedan avtagande för att i september vara normal.
Jag har bott på Kythira i 14 år och stortrivs. Jag bor i Agia Pelagia som ligger på norra delen.
Vill du se mer vad jag och hustru gör så gå in på
www.kalamitsiproducts.se.
MVH
Göran
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-03-05, 14:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythera i september

Tack, Göran! Väldigt intressant hemsida!
Vi kanske ses i september?
/Thomas
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-09-07, 21:24
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Kythera i september

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Gör egna resor, ha din egen upplevelse, titta inte bara på andras foton och tro inte att din upplevelse blir som de berättelser du läst om! Ditt liv är bara ditt och likaså dina upplevelser! Men berätta gärna efteråt om, vad du varit med om!
/ Jannis
Vill bara säga att detta var mycket klokt skrivet, hur lätt är det inte att bli lockad av fina bilder och andras upplevelser!
Tror att det är viktigt att verkligen tänka till, passar verkligen detta resmålet mig som person och vad jag vill uppleva och få ut av min semester.[/QUOTE]

Detta är mycket tänkvärt. Och jag vet inte meningen med att beskriva ett resmål med ord och bilder annat än som en romantisering som kommer att få fel.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-09-25, 14:18
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythera i september

Under "Semestra i Grekland - Hej nu är vi tillbaka igen" har jag lagt in en kortrapport från vår vistelse på Kythera nu i i september.
Kan bara säja att ön med råge infriade våra högt ställda förväntningar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT