Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-19, 13:42
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Aten - Kymi

Hej!

Ett tag sedan vi tog buss och liknande från Atens flygplats och vidare.

Nu undrar jag om min plan är rimlig:

Vi landar ca 17.30 i Aten och vad jag kan se (svårt att hitta bra busstidtabell) så ska det gå en buss från Lission station kl 19 till Kymi, hinner vi detta tro? Eller har vi sådan tur att det går bussar direkt från Atens flygplats till Kymi?

Vänligen

Ann
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-19, 14:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Aten - Kymi

Enligt vad jag funnit efter idogt letande går det bussar från Terminal B i centrala Athen till KIMI. Är det samma ställe? Ska heltvisst vara beläget dryga åtta mil från Athen.

Länk http://www.athensguide.com/practical...schedulesB.htm

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-19, 14:18
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Aten - Kymi

Hej Arne!

Du har alltid koll på läget

Tror att det är Kymi för det står ju även Skiros (Skyros)...frågan är bara om vi hinner till stationen på lite drygt en timme...vad tror du??
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-19, 15:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Aten - Kymi

Nja, det ser lite kärvt ut. Er ankomst sammanfaller ju med aftonrusningen i Athentrafiken. Kantänka att ni ankommer på tidtabell och bagaget kommer snabbt, vilket det aldrig brukar göra, skulle det fungera med en taxi direkt till terminal B. Men, oddsen äro dåliga.

Vad jag dock funderar på är sträckan till KIMI, cirka åtta mil. Med en taxi direkt dit från flygplatsen förmenas ni kunna få ett pris på strax runt 100 € totalt. Detta menar jag är ett bra alternativ. Lägg därtill att ni då blir skjutsade ända fram till ert Hotell.

Det finnes en särskild hemsida för Flygplatsens taxi och där lär man ska kunna få fram approximalt pris för resan.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-19, 18:21
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Aten - Kymi

Attan att man ändrade vår flygtid! Vi skulle ha landat 15.00 och landar nu istället 17.35 och det ställer till det lite. Hade ju räknat med att vara i Kymi på kvällen för att sen ta båten över till Skyros på morgonen men det blir inte alltid som man tänkt

Antingen får vi sova över i Aten och ta första bussen till Kymi på morgonen eller buss till Rafina och förhoppningsvis hinna med en båt därifrån till Marmari så att vi är på Evia åtminstonde

Vi får väl se hur det blir!

Tack för hjälpen i allafall
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-20, 13:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten - Kymi

Förbindelserna Marmari eller Karystos till Kimi är inte bra.....Vi åkte omvänd resa med buss från Kimi (Inte port of Kimi där båtarna kommer/går för när vi kom gick ingen buss så vi gick ca en timme upp serpentinvägen till Kimi)
Vi fick åka till Lepora, där vi fick sitta och vänta i 4 timmar på vår buss till Karystos som kom från Halkida. Jag skulle noga kolla bussnätet Marmari/Kimi innan jag äker den vägen för det kan innebära 2 övernattningar på Evia om ingen kvällsbåt går .

Södra Evia är väldigt dåligt utrustat med bara bussförbindlelser så buss via Halkida verkar smidigare.
Finns inget flyg som passar till Skyros?

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-20, 17:02
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Aten - Kymi

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Förbindelserna Marmari eller Karystos till Kimi är inte bra.....Vi åkte omvänd resa med buss från Kimi (Inte port of Kimi där båtarna kommer/går för när vi kom gick ingen buss så vi gick ca en timme upp serpentinvägen till Kimi)
Vi fick åka till Lepora, där vi fick sitta och vänta i 4 timmar på vår buss till Karystos som kom från Halkida. Jag skulle noga kolla bussnätet Marmari/Kimi innan jag äker den vägen för det kan innebära 2 övernattningar på Evia om ingen kvällsbåt går .

Södra Evia är väldigt dåligt utrustat med bara bussförbindlelser så buss via Halkida verkar smidigare.
Finns inget flyg som passar till Skyros?

Lissi
Känns som att det bästa i nuläget är en övernattning i Aten o bussen dagen efter som går direkt till Kymi Paralia

Flyget går 06.15 på morgonen och sen inte förrän på onsdagen..annars hade vi helt klart tagit det...ca 500:- för två
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT