Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-04-23, 08:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Nästa-gång-öar

I Masses tråd "Ensamresa för själen", slog det mig att man ständigt har ungefär samma öar i tanken, men man lyckas nästan alltid hamna någon annanstans. Ofta har man läst på så mycket om öarna, så att det känns nästan som man varit där ändå. De öar som jag aldrig varit på, men som ständigt florerar som "näst gång banne mig" är dessa (utan inbördes ordning):

- Kefalonia
- Karpathos
- Milos
- Sikinos

Vilka är dina nästa-öar/ställen?

/Netwolf - resenären
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-04-23, 10:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Jag blir mer och mer bekväm för varje dag som går och som det känns just nu har jag inga nästa-öar/ställen. Men tänker jag efter mer noga så skulle jag vilja se mer av Peloponnesos. När det gäller öar så kommer de är:

Pserimos och Kassos, så jag kan bocka av alla öar i Dodekaneserna. Men det kommer troligen aldrig hända. Thassos vill jag gärna se, och Kythera förstås. Limnos är jag också nyfiken på. Plus att jag skulle vilja vandra i Zagoria på fastlandet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-04-23, 10:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Man kan säga att nästan alla öar som jag inte har varit på. Men, om jag nu skall nämna bara några så är det:

- Leros (som nog ännu får vänta ett tag)
- Evia (som vi inte kom till ifjol och knappast i år heller)

Tur att du skrev öar för då behövde jag inte tänka på fastlandet.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-04-23, 11:20
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Såg igår på Youtube en lång video från Lesbos som gjorde oss helt lyriska Den ön står nog högst upp nu iaf på nyaöarlistan
//maji
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-04-23, 11:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Någon gång ska jag ta mig tre veckor i Sporaderna med en vecka vardera på Alonissos, Skopelos och sist Skiathos.

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-04-23, 11:49
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Limnos verkar intressant, Syros, Tinos och Andros låter som öar värda att besöka. Längtar efter att upptäcka öar där turism inte är så utvecklad, mest inhemska turister. Inga charteröar. Och att vandra i Zagoria på fastlandet, besöka Meteora, listan kan göras hur lång som helst. Sen är det det där med åldern. Glad att man är pensionär och kan bestämma när man vill åka, men hur länge får man vara frisk och orka? Oro och undran om det kan bli något i år, eller om man måste vänta och längta ett år till.
Kerstin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-04-23, 12:32
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Naxos står högst upp på listan. Sen är jag nyfiken på alla öar jag inte varit på.
Skulle vilja vara iväg en flera veckor och båtluffa till några öar med långa stopp.
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-04-23, 15:11
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Nästa-gång-öar

* Kastellorizo
* Tilos
* Astypalea
* Amorgos

Just i den ordningen var det planerat redan 2020! Det blev ju inte av!
Men 2022 väcks nog denna rutt till liv igen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-04-23, 15:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Nästa-gång-öar


Jag har alltid sagt till mig själv att jag vill se 2 ställen innan jag dör.
Det ena stället är en plats i Sverige, så den diskvalifiseras här, nämligen Storforsen. Dit hoppas jag komma i augusti i år.



Jag har varit på 38 öar och börjar vid ålderns rätt begränsa mig med öluffandet. Ett år besökte vi 10 öar på en månad. Men nu begränsar jag mig som sagt var.

Men det är en ö som ligger kvar på min lista: Gavdos. Kanske blir det i år kanske blir det nästa år eller kanske blir det bara en båttur över dagen. Ibland kan jag se Gavdos från min studio på Haris i Paleochora. Det är så långt jag har kommit. Men jag SKA dit!



Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-04-23, 17:18
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Förra året var planen följande under drygt tre veckor:
Kos
Nisyros , 1 vecka

Tilos, 1 vecka

Kastellorizo, 1 vecka

Rhodos


Hoppas fortfarande på denna kombo. Nisyros och Kastellorizo är nya öar för oss. Kanske inte i år, men.....
Ulla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-04-23, 18:11
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Milos, Sifnos, Folegandros har länge varit mina nästa-gång öar, men andra öar har kommit emellan. Nu vet jag inte längre Känns mer och mer som att jag har ett antal ställen som ligger mig varmt om hjärtat som jag vill återvända till.

På Kreta, som jag varit till många gånger, har jag flera ställen jag skulle vilja besöka! Bl a Loutro och så vill jag nån gång resa runt på Kreta, göra en luff lite oplanerat utefter sydkusten.

Men som du skriver Netwolf, att det ibland känns som att man varit på ett ställe man inte besökt kan jag verkligen hålla med om. På både gott och ont ! När vi var till Samos första gången fick jag lotsa taxichauffören till vårt boende i Pythagorion för jag visste precis var det låg efter att ha sett en massa filmer på Youtube. Kändes ju lite konstigt Ibland skulle man vilja bli helt överraskad av ett nytt ställe!

Maria
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-04-23, 18:17
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg

Jag har alltid sagt till mig själv att jag vill se 2 ställen innan jag dör.
Det ena stället är en plats i Sverige, så den diskvalifiseras här, nämligen Storforsen. Dit hoppas jag komma i augusti i år.

Birgitta
Hoppas du kommer iväg hit upp i år Birgitta! Hör av dig så bjuder vi på kaffe

Maria
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-04-23, 18:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Längtan till Tilos, Leros och Nissyros gör att vi kanske får fortsätta drömma om Amorgos och Kastellorizo. Men vem vet ...🙄
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-04-23, 19:10
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Nästa-gång-öar

I år hoppas jag på :
Ithaca och Meganissi

Nästa år:
Paxos och Antipaxos

Har försökt komma till Psara vid två olika tillfällen men inte lyckats då vädret ställt till det - men någon gång ska det väl gå - frågan är bara när.

//
KR
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-04-24, 00:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Kul tråd Wolfen! Märker i inläggen att vi är många som känner likadant. Man slits ständigt mellan en längtan tillbaka till sina "kära återvändaröar" och till de där "nästa-gång-banne-mig-öarna".

Vår senaste tur i Grekland var när vi för andra gången var på underbara Skopelos. Det besöket rycktes tyvärr tvärt upp med rötterna då vi av familjeskäl efter halva tiden abrupt tvingades ta oss hem via Thessaloniki. Det gör att vi inte alls känner oss färdiga med underbara Skopelos och därför längtar tillbaka. Ännu längre sedan är det sen vi var på våra andra favoritöar som vi ständigt längtar tillbaka till. Själen hojtar ständigt efter Egina och vi längtar också tillbaka till bl a Karpathos och Leros. Men ......

..... nog snackat om det. I tuff konkurrens med dessa våra "återvändaröar" finns några andra ställen som det framöver kommer att stå och väga mellan. Det är bl a dels sedan länge en längtan att få uppleva Amorgos som jag läst så mycket om. En annan ö som finns på min "nästa-gång-lista" är Kalymnos som jag just köpt en e-guide om och som tycks kunna falla mig i smaken. Även Paleochora på Kreta har länge funnits i mina tankar. Och det ligger i farans riktning att listan kommer att bli längre vartefter jag läser flera e-guider.

Det finns således stark längtan som drar på olika håll. Det blir inte lätt att välja när väl tappen är ur tunnan efter den här eländiga pandemin.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-04-24, 01:15
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Skulle så gärna vilja besöka Skyros! Har så många gånger sett färjan Achilleias gå från Skopelos hamn till denna okända ö. Tydligen är det många av Greklands sjökaptener som är bördiga från denna ö. Och sedan Tilos, Tinos och Amorgos förstårs, å vad mycket det finns att se och uppleva.....
Catlady, full av längtan......
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-04-24, 02:28
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Samothrake, Lesbos, Hydra, Folegandros, Ithaka, Ikaria, Milos, Syros. Utan inbördes ordning.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-04-26, 13:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Någon gång ska jag ta mig tre veckor i Sporaderna med en vecka vardera på Alonissos, Skopelos och sist Skiathos.
Har gjort den kombon tre gånger och den är helt perfekt, och i just den ordningen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-05-05, 20:20
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Våra nästa-gång-öar är Serifos och Milos och om allt går som det är tänkt blir det 2 veckor i slutet av september. Som vi längtar och hoppas på detta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-05-06, 17:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nästa-gång-öar

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
Som vi längtar och hoppas på detta
Det förstår jag verkligen!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT