Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-04-20, 21:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Att skriva på Kalimera

Jag lyssnade på P4 idag och där var Elsa Billgren gäst. Hon gav ett råd till alla som skriver "Skriv aldrig som du pratar eller tänker just nu. Dina ord blir förevigt och kan läsas även om du senare har ändrat eller ångrat dom. Tänk igenom allt innan du börjar skriva".
Oj, oj, det slog mig hårt! Jag som alltid skriver vad jag tänker!! Fattar att mycket verkar snurrigt..jag går från glädje till hopplöshet i snabba vändningar..och allt finns som sagt..förevigt nedskrivet. Kloka ord drabbade mig från en ung och klok qvinna!
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2021-04-20 klockan 22:26.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-04-20, 22:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Visst ligger det mycket förnuft i att det är bra om man tänker efter innan man skriver något. Åtminstone om man skriver något offentligt och inte bara i sina egna noteringar. Det är ju lätt att det blir lite galet om det går för fort. Eller som jag tror att jag skrivit i någon annan tråd nyligen .......

...... "ibland går signalerna direkt från ryggraden och ut i fingrarna på tangentbordet utan att ta omvägen upp via hjärnan." Och det blir ju inte alltid så bra.

Men samtidigt ....... tänk så rackarns tråkigt om vi alltid skulle vrida och vända och väga på guldvåg vartenda ord innan vi skriver. Lite känsla och impulsivitet behövs kanske för att det ska bli kul, både att skriva och att läsa.

Viktigt bara att man kan sansa sig när det blir fel, för det blir det ju ibland. Om den som läser har lite överseende och tolerans, och den som skrev det som blev fel kan stå för det och rätta till det, ja då funkar det ju.

Och så tycker jag att det är väldigt mycket här på Kalimera. Det är en av anledningarna till att jag trivs här. Men en aning för lite debatt har det tyvärr blivit de senaste åren. Det var kul när vi kunde bryta lite tankar och skilda uppfattningar med varann.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-04-20, 22:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Bara en sån sak som att min rubrik blev fel!! Skämskudde!! Försökte ändra men det gick inte
Saknar åxå lite debatter och nya infall men förstår att det är så mycket annat som rör sig i huvudet just nu.
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-04-21, 14:38
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Vær den du er, Kajja.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-04-22, 17:11
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Va spelar det för roll om man råkar stava fel
eller skriver som man känner
Heja dig Kajja,du har så mycket bra undringar
å funderingar så skriv på du😉

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-04-22, 21:34
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

"Kalimers" låter ju lite som en väldigt speciell norrländsk variant på ordet Kalimera om man som jag, "fritänker" lite och får till det med en stor gnutta fantasi.

Det mesta är ju väldigt upp och ner sen länge, vad är rätt och fel numera i denna ovanliga och mycket prövade tillvaro?


/ Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-04-22, 22:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
"Kalimers" låter ju lite som en väldigt speciell norrländsk variant på ordet Kalimera om man som jag, "fritänker" lite och får till det med en stor gnutta fantasi.
/ Hasse
Jå-åå vo sko vi göör om allem vor så pärskans eljest?!
Hövvaligen!
/ Kajja ..en gång en Pitebo
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-04-25, 13:57
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Masse! Önskar att mina signaler någon gång kunde låta bli att ta omvägen upp till hjärnan och i stället gå direkt från ryggraden ut till fingrarna och fritt kunna flyga över tangenterna.

För ett antal år sedan, på en skrivarkurs, fick jag höra att jag är en murare vilket betyder att jag bygger en mening ord för ord som jag sen raserar eftersom jag inte är nöjd. Sen börja om ...Min man säger att jag skriver tre meningar och raderar två. Ligger något i det ...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-04-25, 17:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Önskar att mina signaler någon gång kunde låta bli att ta omvägen upp till hjärnan och i stället gå direkt från ryggraden ut till fingrarna och fritt kunna flyga över tangenterna.

För ett antal år sedan, på en skrivarkurs, fick jag höra att jag är en murare vilket betyder att jag bygger en mening ord för ord som jag sen raserar eftersom jag inte är nöjd. Sen börja om ...Min man säger att jag skriver tre meningar och raderar två. Ligger något i det ...
Jag har sagt det förut, och nu säger jag det igen! Du är rackarns duktig på att skriva! Det är bara ett fel. Du skriver för lite och för sällan tycker jag eftersom jag gillar att läsa det du skriver.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-04-26, 07:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag har sagt det förut, och nu säger jag det igen! Du är rackarns duktig på att skriva! Det är bara ett fel. Du skriver för lite och för sällan tycker jag eftersom jag gillar att läsa det du skriver.

Masse
Instämmer till fullo! Alltid lika läsvärd och bubblande texter. Jag önskar att jag kunde skriva så kreativt. Men här finns tyvärr låsningar, som ibland släpps, men oftast går tillbaka i hjärnsystemet virvlande korridorer åsså blir det ingenting med nånting...

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-04-27, 00:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Att skriva på Kalimers

Tack! Gillar att skriva. Ibland blir det ett kåseri ibland en liten reflektion. Då jag lider av ”dys-data-lexi”(egen diagnos) har det blivit en del om datorer mobiler och ”paddor”.

Skriver gärna om då/nu; det var kanske inte bättre förr, men det var enklare - tänker på den tiden då vi hade ”riktiga telefoner”.

Och min mans ord då han första gången visade mig hur datorn fungerade, hur jag kunde leta recept. Och att det inte kunde bli fel ...men det kunde det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT