Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-21, 12:32
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Var på Naxos?

Har så svårt att bestämma mig, önskar lite hjälp av er som varit där. Vi är ett medelålders par som tycker om att se oss omkring med vespa, har tittat på hotel Katerina i Ag prokopios eller Spiros inne i Naxos stad. Hur stort är det inne i stan? Och skiljer sig stränderna åt vid hotellen ? . Har läst många inlägg men har beslutsångest, resan kommer att ske början av september. Tack på förhand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-21, 12:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Var på Naxos?

Naxos Chora är underbart att bo i..nära till alla de hundratals tavernorna och butikerna om man vill in och strosa på kvällarna (ja, Naxos stad är stor).. men så mysigt i The old town!

Om ni inte åker charter kan jag varmt rekommendera Pension Sofi, har berättat om detta boende i min bloggtråd "Från Amorgos till Naxos".

Det är cirka 6 km till Ag.Anna om ni vill komma ut till finare stränder, har ni vespa så är det fin väg att åka dit ut från Chora, jag promenerade dit och hem, gillar att röra på mig!..

Tog även bussen en dag och de går ofta!

Att bo i Ag.Prokopios skulle jag också kunna tänka mig för de fina strändernas skull!

Ni får säkert massor med fler tips!

Första gången för mig på Naxos i år och ska naturligtvis dit igen!

Sunny(direkt från Blue Star mot Pireus)..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-21, 12:50
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: Var på Naxos?

Tack Sunny för ditt svar , men hur lätt är det att ta sig till Amorgos fr Naxos hur långtid tar båtresan?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-21, 12:54
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Var på Naxos?

Hej,
Jag har bott både inne i Naxos chora och i Maragas (som ligger ganska så nära Agios Prokopios). Men tyckte det var milsvida bättre att bo inne i choran.
Hur stor Naxos chora är beror så klart på vilken annan chora man jämför med.
Den är absolut stor nog för att ha ett rikligt utbud av butiker, tavernor, pubar etc. Den är dessutom mycket fin och där kan ni få både det klassiskt blåvita (old market i gamla delen av "stan") med massor av små labyrinthiska gränder att gå vilse bland, samt det nyare och lite mer moderna, utan att det för den skull blir stadsmässigt opersonligt på något sätt. Hamnpromenaden ligger vackert i nederkanten av choran och högst upp tronar ett venetianskt kastro. Bussförbindelserna från chora till många av de små fantastiska byarna är bra och går över hela ön (ifall ni skulle tröttna på vespaåkandet - Naxos är en stor ö).
Personligen är jag inte särskilt förtjust i just Agios Prokopios. Tyckte det kändes väldigt turistigt även i september.
Stranden är dock mycket bättre i A.P än den som ligger närmast Spiros Hotell (Agios Georgis stranden). Och från Agios Prokopios är det lätt att ta sig till Agia Anna, Maragas och Plaka som har ännu finare stränder (obs! allt enligt min personliga uppfattning).
Jag skulle dock rekommendera er att bo i choran men ta bussen (som går en gång i halvtimmen) ut till Plaka och Maragas för att bada. Choran är dessutom smidig om ni vill åka på utflykter och upptäcktsfärder runt ön då den har bra förbindelser. På kvällarna har ni då också ett stort urval tavernor, butiker etc att välja på. Grattis till val av fantastisk ö. Jag älskar Naxos!


Senast redigerad av Thira den 2014-10-21 klockan 13:05.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-21, 13:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Var på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Aneta Visa inlägg
Tack Sunny för ditt svar , men hur lätt är det att ta sig till Amorgos fr Naxos hur långtid tar båtresan?
Båtresan tar 2 timmar med Blue Star från Amorgos till Naxos, vill ni ha en riktig "båtkänsla" så kan ni också åka med Scopelitis då tar det cirka 5 timmar däremellan, även NEL LINES trafikerar denna sträcka!

Amorgos är klart min storfavorit vackrare ö finns inte!
Ta några nätter där också, att kombinera Amorgos och Naxos kändes som en bra mix...från lugnet till lite mer fart och fläkt på Naxos... ..


Lycka till med planerandet!

Sunny, som snart är framme i Pireus...

Ps. Att hyra bil är också ett bra alternativ för att ta sig till alla de fina byarna, passa busstider är inte min grej....då kan man dessutom stanna vart man vill och fota och pausa, ta sig ett dopp där det ser trevligt ut.
Vägarna är fina att köra på och lite trafik,bara inne i Choran som det är mycket trafik.

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-21 klockan 13:13.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-21, 17:08
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Var på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Aneta Visa inlägg
Har så svårt att bestämma mig, önskar lite hjälp av er som varit där. Vi är ett medelålders par som tycker om att se oss omkring med vespa, har tittat på hotel Katerina i Ag prokopios eller Spiros inne i Naxos stad. Hur stort är det inne i stan? Och skiljer sig stränderna åt vid hotellen ? . Har läst många inlägg men har beslutsångest, resan kommer att ske början av september. Tack på förhand
Precis som de andra som har svarat föredrar jag att bo i Naxos stad och då väljer jag att bo i den gamla delen av staden. Där träffar jag på en blandning av bofasta och turister och det gillar jag, vid St George-stranden är det inte så många bofasta som håller till. Från stan tar jag mig lätt till stränder och andra utflyktsmål med t ex buss eller vespa.

Om ni framför allt vill ha strandliv och träffa andra turister, kunna morgonbada eller kvällsbada utan större ansträngning, skulle jag välja att bo nära någon av stränderna på den västra sidan av ön som Agios Prokopios, Agia Anna, Plaka osv. St George-stranden tycker jag inte är någon höjdare, där är alldeles för långgrunt och för många parasoll och solsängar för min smak.

Att kombinera Naxos med Amorgos är en riktigt bra idé, särskilt om ni gillar att komma upp i bergen på olika turer/vandringar. Öarna har väldigt olika karaktär, båda med mycket charm. Om ni är sandstrandsälskare kan jag rekommendera Koufonissi i september, då är det inte så många turister kvar att det blir trångt och då är tempot på ön riktigt behagligt. Bo t ex på Finikas om ni vill ha stranden och tavernan några få meter från balkongen. Koufonissi är en så liten ö att ni inte ens behöver en vespa (cyklar kan hyras) för att ta er runt ön.
Lycka till med planerna!
Våga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-10-21, 17:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Var på Naxos?

Även jag instämmer i kören ovan att Naxos är perfekt att kombinera med en lugnare ö.
Åkte först till Sifnos (men då är båtförbindelserna med Naxos lite kluriga och man måste först till Paros) nu i September och sen Naxos. Kombon lugn ö och sen Naxos med sitt livliga grekiska vardagsliv, var perfekt.
Amorgos eller någon av småkykladerna (beroende på vad ni gillar att göra) blir nog alldeles perfekt.

Nu ska jag boka biljetter till mig själv till nästa sommar Tjoho!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-10-21, 19:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Var på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Aneta Visa inlägg
Har så svårt att bestämma mig, önskar lite hjälp av er som varit där.
Vi brukar kombinera Naxos stad med Agios Prokopios, några nätter här, några där. Då får man det bästa av två världar. Om jag skulle välja ett ställe blir det Naxos stad. Det är otroligt smidigt att ta sig till stränderna, speciellt om ni gillar att köra moped. Naxos och Amorgos är, som andra också skriver, en perfekt kombo.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-10-21, 21:34
Ören Ören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Kramfors
Inlägg: 47
Standard Sv: Var på Naxos?

Vi var besökte Naxos på vår första Öluff i Sept i år och bodde på hotel Katerina.
Vi trivdes bra där, nära stränderna och några kvällar tog vi lokalbussen till Choran.
Det fanns även helt okej restauranger vid Ag Prokopios, så för matens skull måste man inte in till stan.
Vi kommer till Ag Prokopios i mitten av Sept nästa år, efter besök på Paros,
Koufonisi och Amorgos.
Vår första öluff gav oss mersmak. Sunny du hade rätt beträffande färjorna, de var i tid.
Tack Janne för tippset om Taverna Mouragio på Paros dit återkommer vi.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-10-22, 06:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Var på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Ören Visa inlägg
Det fanns även helt okej restauranger vid Ag Prokopios,
Vår första öluff gav oss mersmak. Sunny du hade rätt beträffande färjorna, de var i tid.
Fotis taverna tex, så trevlig familj som driver tavernan, de har även fina studios med havsutsikt som nu är under renovering.. 20 euro i lågsäsong /1 person, 40 euro för 2 pers./per natt bra pris!..

Ja, Blue Star var i tid även igår.. 15.10..var jag av båten.. MEN.. hade ingen brådska av skulle inte med något flyg samma dag!

Sunny(som snart ska äta frukost på Pireus Dream Hotel)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-10-22, 16:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Var på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Ören Visa inlägg
Tack Janne för tippset om Taverna Mouragio på Paros dit återkommer vi.
Kul att ni gillade stället.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-10-22, 18:23
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Var på Naxos?

Välj stan, Spiros är ett bra hotell. Vi bodde där för några år sedan och i september har vi vänner som bodde där och var jättenöjda. Hyr ni vespa så är det nära att åka till stränderna. Det är också trevligt att åka vespa till de olika byarna.

Carina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-10-22, 18:39
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: Var på Naxos?

tack för alla svar , nu är det bara att fortsätta planeringen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-10-22, 21:38
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Var på Naxos?

håller också på Naxos stad! jättefin, verkligen. och superlätt att ta sig ut till de riktigt fantastiska stränderna...
/Emma, som lääängtar till kykladerna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-10-23, 11:53
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Var på Naxos?

Vi var på Naxos i år två veckor i september och bodde i Naxos stad på hotell Asteria vid S:t Georgstranden. Där trivdes vi alldeles utmärkt med havet 15 meter från vår balkong. Som många andra redan sagt att bo inne i Naxos stad är perfekt och sedan hyra moppe eller bil och ta sig runt till alla fina platser runt ön.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-10-24, 17:00
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Var på Naxos?

Vi bor alltid i söderöver och för det mesta i Agios Prokopios. Det är en smaksak om man vill bo i stan o åka till de fina stränderna eller bo vid de fina stränderna o då o då åka in till stan. Ute i Prokopios finns bra tavernor, så precis som Ören skriver så behöver man av den anledningen inte åka bussen in. Kanske ses vi på Prokopiosstranden nästa år Ören!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT