Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-23, 13:15
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Parga

Nyss hemkommen från Parga, besökt de flesta stränderna, Meteora, floden Acheron (Styx ) mm så har du frågor ska jag försöka svara. Hyrt vespa o bil mm.
Parga är som ett vykort, dock väldigt turistigt och hett nu i aug.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-23, 18:24
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Tjena !
Välkommen hem Pargaresenär .
Jo du jag har många frågor om Parga .

Tja var ska vi börja?
Var på Parga bodde ni ? Vi fem vill bo på Parga Beach som ligger på Valtos strand. Bo i bungalow samt frukost ingår.

Har så klart många fler frågor hm men om du vill berätta mera så är det bra.
Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-23, 20:37
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Parga

Hej
vet inget om Parga beach hotel, vi bodde i andra änden av stan på Margaritis enkelt men mkt gulligt litet hotell. Vet inte när du ska dit men hoppas det är off season för nu var det galet mkt turister i Parga, Italienare o greker. Lär vara värst i juli och augusti, dessförinnan o därefter lugnar det sig. Packat på Valtos stranden (trots dess enorma storlek) o på Krioneri beach. Men vi körde iväg på vår vespa o hittade bättre o inte fullt så knökade stränder o mindre turistiska byar än Parga. Parga är vackert som ett vykort men för mkt turist tingeltangel för min smak.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-23, 21:29
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Ok !
Vårt hotell har egen strand samt ligger på stranden.
Var ni runt och tittade på sevärdheter?

Planera åka aug så italienare samt greker var där många av oxå på Skopelos samma tid. Mysigt folk och snackiga. Bra med många stränder.

Hur långt är det till stränderna om man ej fastnar på Valtos strand ?

Det är ca 13 km till centrum från vårt hotell.
Åkte ni buss till dem andra stränderna samt går bussarna ofta dit?

Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-23, 21:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Ok !


Hur långt är det till stränderna om man ej fastnar på Valtos strand ?

Det är ca 13 km till centrum från vårt hotell.
Åkte ni buss till dem andra stränderna samt går bussarna ofta dit?

Birgitta
Vilket centrum tänker du på då? Det är bara någon km från Valtos till Parga centrum. Till Lichnos Beach är det ca 3 km från Parga och till Sarakiniko ca 1 mil. Finns många gamla trådar med många tips.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-23, 21:47
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Ok tack !
Ojdå det blev lite fel ,det var 1,3 km .
Bra att det ligger så pass nära centrum.
Ja har läst igenom 13 sidor visst på gamla trådar men tyckte ej att där står så mkt. Men Jannes E - guid gav bra tips.

Har du själv varit där? Tyckte du står där men det var nog ett tag sen.
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-23, 22:46
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Parga

Var i Parga en vecka i maj/juni. Från Valtos beach till stan är det inte långt, en brant uppförsbacke - sen går det utför. I rask takt tar det drygt 20 minuter ...

Turister och tingeltangel - inte mer än någon annan stans. Är det något mer du vill veta ... hör av dig!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-23, 22:55
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Var i Parga en vecka i maj/juni. Från Valtos beach till stan är det inte långt, en brant uppförsbacke - sen går det utför. I rask takt tar det drygt 20 minuter ...

Turister och tingeltangel - inte mer än någon annan stans. Är det något mer du vill veta ... hör av dig!
Gokväll
Bussturen från flygplatsen som då till Parga Beach. Vet du hur lång tid det tar ? Står ju att det tar ca 45 min.
Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-23, 23:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Parga

Goderafton Birgitta! 45 minuter kan nog stämma - men det går fort!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-24, 00:10
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vilket centrum tänker du på då? Det är bara någon km från Valtos till Parga centrum. Till Lichnos Beach är det ca 3 km från Parga och till Sarakiniko ca 1 mil. Finns många gamla trådar med många tips.

Eva
Valtos stranden är ju i Parga, lite norr om centrum man går upp för alla trappor eller via vägen, ert hotell ligger väl vid Valtos? Lichnos är 3,5 km att gå genom olivlund eller via vägen, jobbigt o uppför i värmen, hyr vespa !Stranden sarakinikio (liten men fin strand)tog 20-30 min med vespa (om man kör lugnt o försiktigt), finaste o bästa stranden enl mig är den ovanför, Karavostasi, ca 30-40 min med vespa i lugn takt nog ca 2 mil från parga. Sen finns massor med stränder söderut efter Lichnos men inget över sif enl mig, parasoller i hundratals överallt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-24, 00:13
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Parga

transfer från flygplatsen i Preveza till Parga tar 1 timme, kom hem i natt !
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-24, 00:15
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Var i Parga en vecka i maj/juni. Från Valtos beach till stan är det inte långt, en brant uppförsbacke - sen går det utför. I rask takt tar det drygt 20 minuter ...

Turister och tingeltangel - inte mer än någon annan stans. Är det något mer du vill veta ... hör av dig!

mest turistiska jag vart på iaf, detta var mitt 26 e el 27 ställe i grekland
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-24, 00:19
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Ok !
Vårt hotell har egen strand samt ligger på stranden.
Var ni runt och tittade på sevärdheter?

Planera åka aug så italienare samt greker var där många av oxå på Skopelos samma tid. Mysigt folk och snackiga. Bra med många stränder.

Hur långt är det till stränderna om man ej fastnar på Valtos strand ?

Det är ca 13 km till centrum från vårt hotell.
Åkte ni buss till dem andra stränderna samt går bussarna ofta dit?

Birgitta
ja ang sevärdheter, vi var på tur till fantastiska Meteora (med på unescos världsarvslista o andra mest besökta sevärdheten i Grekland) o "alpbyn" Metsovo i Pindos bergen , greklands högsta/största bergskedja samt körde själva till Gliki o floden Acheron mer känd som Styx i den grekiska mytologin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-24, 07:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Ok tack !


Har du själv varit där? Tyckte du står där men det var nog ett tag sen.
Birgitta
Jag har varit där två ggr den första i början av 90-talet troligen 1990 och den andra 2005. Platsen hade utvecklats en hel del under de här åren. Sista besöket var jag där i första halvan av juni månad som är betydligt trevligare än aug och mycket grönare. Parga har lite för mycket tingeltangel för att bli en riktig favorit hos mig. Jag föredrar mindre exploterade orter men Parga har sina pärlor. Mitt tips är ouzerian Meetings som är betyligt trevligare än den Janne rekommenderade i Aftonbladet

Av bekanta som varit där förra sommaren verkar Meetings hålla stilen. Mycket grekiskt med underbara tillugg till drycken. Det bästa bergste jag smakat och en underbar familj som driver stället. Mest greker när jag var där men jag tror att Lissi skrev att engelskmännen hittat dit. Har lycktas lägga in ett pat foton under min profil.

Gjorde ett resebrev från den sista resan till Parga med några andra där jag hade med ett par egentagna foton från området ovanför floden Styx men det resebrevet finns inte kvar. Huvudförfattaren som var en av de som jag vandrade med är sedan länge avstängd från forumet. Rekommenderas verkligen att vandra i den vackra naturen på lederna högt ovanför floden Styx. Vi hyrde bil och åkte även och tittade på en del andra platser som våtmarker och ett gammalt kloster som var under restaurering.

Jag bodde enkelt på Della med utsikt över den vackra olivlunden med de höga olivträden som är så karakterisiska för det här området. Rena meditationslunden.

Jag åkte också till Paxos och Antipaxos med båten Marco Polo en mycket trevlig dag. Besökte de hör öarna under 80-talet med en utflyktsbåt från Corfu så det var roligt att komma dit efter så många år. På Paxos köpte jag ett par örhängen som fortfarande är favoriter. Dyra moderna tllverkade av en känd grekisk smyckesdesigner som jag just nu inte minns namnet på.

Vandrade också mycket i närområdet där det finns mycket att se. Lichnos var mycket finare än Valtos och jag gillade också Sarakiniko och den högt belägna tavernan med en fantastisk utsikt över havet. Här åt jag friterade zuuchiniblommor och en underbar kycklingrätt men mat tips är ju färskvara.

Gillade också att ta en drink hos Christos nere på hamnpromenaden. Favoritställe för en trevlig präst från Parga.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-24, 19:27
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Parga

Klart bästa maten fanns inte i Parga enl mig utan i en liten by nån mil ifrån samt i Sivota....Meetings såg vi aldrig till.
Bästa irish coffen enl mig fanns på Utopia nära villa rosa i änden på hamnpromenaden, blue bar är överreklamerad o dyra drinkar !
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-24, 21:56
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Eva L
Tack för tipsen
Har köpt en ny Greklands bok för just Parga. Där börjar det med stränder som är fina.
Sen kommer matställen samt drinkbar.
Efter bad samt mätta magar kommer sedvärdheter.
Sen får vi se va mer som hamnar där , kanske grunden till ett resebrev igen.
Birgitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-24, 22:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Maja 68
Hur var botten där du badade?
Kan dem prata bra engelska på Parga med omnejd?
Badade du nu mkt när du var där i det sköna havet?
Tack för tips.
Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-25, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Meetings såg vi aldrig till.
Ouzerian ligger ca 50 m upp från strandpromenaden i en återvändsgränd. Går att nå även från gatan ovanför. Mina foton är från gränden. Vad jag vet finns den kvar och håller stilen. Här serveras ofta små assietter av riktig hemlagad mat till drycken, goda oliver eller något annat gott.

Birgitta vad Christos och hans brors bar heter vet jag inte men det vet säkert någon annan. Om den finns kvar.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-25, 10:04
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Tittade nyligen på dina bilder från Parga.
Blev lite paff av färgen därför det går ej i grekfärger som turkos.
Det förfallna huset rätt över såg ej så piggt ut men dem har nog fixat till det till det bättre får vi hoppas.
Birgitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-08-25, 10:08
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Var i Parga en vecka i maj/juni. Från Valtos beach till stan är det inte långt, en brant uppförsbacke - sen går det utför. I rask takt tar det drygt 20 minuter ...

Turister och tingeltangel - inte mer än någon annan stans. Är det något mer du vill veta ... hör av dig!
Var det första gången du var i Parga samt önskar du återvända dit?
Hur var flygplatsen samt landningsbanan?
Var i Parga bodde ni?
Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT