Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-18, 17:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Kalymnos, chartervarning?

Vi funderar lite på Kalymnos och att bo i Myrties. Är dock lite fundersam över att stället är en charterort, som inte riktigt är my cup of tea.
På vissa ställen läser jag att det är "småskalig charter" och på andra så talas det om fullskalig charter med tingeltangel och allt som hör till.
Ni som varit där. Hur är det egentligen?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-18, 17:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Men vad menar du med tingeltangel?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-18, 18:04
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Bo på Telendos istället. Där är det definitivt fritt från charterkänsla och tingeltangel.

/Ofelia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-18, 18:47
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Det finns inte mycket charter i Myrties, det är mest privat uthyrning i mindre hotell och villor. De fåtal charterhotell som finns i denna vackra, mysiga by är små och trivsamma. Något tingeltangel finns inte i Myrties om du med det menar försäljning av allsköns prylar av typ färggranna smycken och souvenirer. Myrties är en lugn och behaglig liten by och bedövande vacker
Kan varmt rekommenderas


Siw o Lena som kom hem från en underbar tvåveckors vistelse i Myrties på Kalymnos för exakt en vecka sedan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-18, 19:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men vad menar du med tingeltangel?
Tja, allt det som förekommer på en charterort. Vattenaktiviteter som seajets, skärmflygning, skräniga musikbarer, souvernirshoppar med samma sortiment etc etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Bo på Telendos istället. Där är det definitivt fritt från charterkänsla och tingeltangel.

/Ofelia
Ja, vi har funderat på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sevasti & Eleni Visa inlägg
Det finns inte mycket charter i Myrties, det är mest privat uthyrning i mindre hotell och villor. De fåtal charterhotell som finns i denna vackra, mysiga by är små och trivsamma. Något tingeltangel finns inte i Myrties om du med det menar försäljning av allsköns prylar av typ färggranna smycken och souvenirer. Myrties är en lugn och behaglig liten by och bedövande vacker
Kan varmt rekommenderas


Siw o Lena som kom hem från en underbar tvåveckors vistelse i Myrties på Kalymnos för exakt en vecka sedan
Det låter som skön musik i mina öron. Har du något bra boende att rekommendera? Gärna med utsikt, så man kan se den omtalade solnedgången.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-18, 19:22
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Vi har i flera år bott på Avra Studios, ett enkelt boende som från några rum har en fantastisk utsikt över havet och den vackra solnedgången över den lilla ön Telendos. Themis som ligger intill har också denna utsikt från sina balkonger. Det finns dessutom mycket bra tavernor i bottenplan på dessa båda hotell. Bra boende är också Nefeli, Katina och Agelica, de två sistnämnda har pool
Det finns fler boenden att välja mellan men dessa känner vi till

Lycka till!

Siw o Lena som återvänder i september
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-18, 19:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Sevasti & Eleni Visa inlägg
Vi har i flera år bott på Avra Studios, ett enkelt boende som från några rum har en fantastisk utsikt över havet och den vackra solnedgången över den lilla ön Telendos. Themis som ligger intill har också denna utsikt från sina balkonger. Det finns dessutom mycket bra tavernor i bottenplan på dessa båda hotell. Bra boende är också Nefeli, Katina och Agelica, de två sistnämnda har pool
Det finns fler boenden att välja mellan men dessa känner vi till

Lycka till!

Siw o Lena som återvänder i september
Tack för tipsen!

/NW
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-18, 20:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Kolla gärna på mina Kalymnosalbum så ser du snart att Kalymnos är en lung och fridfull ö Utom trafiken i Pothea förstås, där är det livligt

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-19, 15:16
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi funderar lite på Kalymnos och att bo i Myrties. Är dock lite fundersam över att stället är en charterort, som inte riktigt är my cup of tea.
På vissa ställen läser jag att det är "småskalig charter" och på andra så talas det om fullskalig charter med tingeltangel och allt som hör till.
Ni som varit där. Hur är det egentligen?

/Netwolf

Underbart!!! Nu har jag visserligen bara 15 resor dit i bagaget och dessutom resor i maj-juni och september-oktober och inga alls under "högsäsong". Men charterort med tingeltangel? Näe, inte vad jag har upplevt! Däremot ett fantastiskt vänligt och välkommnande ö-folk! Okej, lite turistgrejor finns, men absolut inte så det stör. Åk dit och upplev en fantastisk ö med vänliga människor, underbar natur och så naturligtvis - Telendos! Jag tror och hoppas att du inte kommer att bli besviken!

/Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-16, 21:11
Mammispammis Mammispammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Vart du än väljer att bo på Kalymnos kan du inte hitta mycket "tingeltangel".
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-17, 00:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Mammispammis Visa inlägg
Vart du än väljer att bo på Kalymnos kan du inte hitta mycket "tingeltangel".
Vi besökte (bodde ej) Myrties under dagen. Inkastare redan på stranden till solstolarna, moppeuthyrning i varje gathörn, karaoke, happy hour, mediokra restauranger (jo vi åt där), förfallna hotellkomplex etc. Ogrekiskt så det förslår.
Nä, det var inte vår melodi. Det finns säkert ett och annat fint ställe där, men vi hitta inget.
Vi valde att bo på Telendos, där vi fann friden. och kvällssolen!

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-17, 01:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Mycket intressant tråd! Förvisso utifrån sakfrågan. Men jag tänker just här mer på det faktum Hur olika vi upplever och beskriver våra intryck av en plats. Det är detta som jag tycker är så svårt med att beskriva resa och intryck. Varje ord och omdöme måste avvägas så väldigt noga. Helt säkert vill de allra flesta av oss ge mycket uppriktig och ärlig information. Men tänk så svårt det är eftersom vi har så olika glasögon och ser med så olika smak och värderingar. Svårt men som sagt intressant, både för den som ger omdömena och den som läser dem.

Mats
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-17, 06:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Netwolf, endera dagen ska jag skicka en tröja till dig med texten "grumpy old man"...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-17, 09:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Låter inte som att du beskriver Myrties här, för där är det väldigt sparsamt med det du beskriver Typ 2 barer, Nefeli med underbar trädgård och så trevliga Babis bar Tror att det är Massouri ni har varit!

Här en bild från Myrtiesstranden. Den ligger längst bort i bilden mot berget! Var det här ni råkade på inkastare?



Massouristranden kan jag inte uttala mig om, för badar aldrig där, men har hittills aldrig lyckats råka på någon inkastare någonstans på den ön
Får väl se om en månad om det har ändrat sig

Hoppas ni tog er runt till alla vackre ställen, som Emborios, Vathy, Vlyhadia osv så ni inte bara har tråkiga minnen från Kalymnos

Telendos är ju en pärla, så trevligt att ni trivdes där

Fortfarande nyfiken på det där med inkastare Hur många träffade ni?

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-17, 09:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Netwolf, endera dagen ska jag skicka en tröja till dig med texten "grumpy old man"...
Haha, ja det skulle nog passa

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Låter inte som att du beskriver Myrties här...
Nä, helt rätt. Det är naturligtvis Massouri jag menar, flåt förvirringen.

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-17, 10:03
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Innkastere har jeg gått glipp av i Myrties/Massouri. Også karaoke og happy hour, men kan selvsagt ha passert disse stedene på vei hjem uten å ha festet meg ved dem. For de finnes selvsagt, noe Netwolf bekrefter.

Middelmådige/mediokra spisesteder finnes, så klart! - i hvert fall minst en i både Myrties og Massouri . Med prefabrikerte pomme frites og saus laget av pulver. Men man lærer seg. Ett besøk holder. Så finnes det selvsagt andre tavernaer der, med smakfull mat. Hos Babi (?) kan man få 'verdens beste' frokost, omelett, nydelige smørbrød, kanhende ugresk?

Mine favoritter er Rita's og Zorba på Telendos. Enkel, veltillaget mat.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-17, 10:20
Matti Matti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 26
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Vi tillbringade en dag vid Vlyhadia och trivdes som fisken i handsken! Dit åker vi absolut följande gång igen! Lite jobbigt att ta sej dit ifrån Massouri men absolut värt besväret!

Massouri stranden gillade vi däremot inte detta år. Solstolarna har brett ut sej och täcker nu nästan hela stranden. Verkar som att de tar mer och mer plats för varje sommar. En liten skuggfri stump längst till vänster av stranden var allt som lämnats fritt denna gång.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-17, 11:45
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Vlyhadia ser flott ut, særlig stranden. Googlet. Lette også på nettet etter hotell, men fant ingen. Montro om det finnes?

Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-17, 12:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Vlychadia har en sandstrand och en med klappersten. Något stort hotell finns inte, men rum kan hyras bl a hos Maria, vars kort jag ständigt tappar bort, och en del andra. För att nämna totalt motsatta delen av ön, Emborio, kan man hyra vid den bortersta restaurangen barba Nikolas, om det är ostördhet man vill ha.
Den som vill kan PM:a mig så ska jag rota fram tel.nr.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-17, 13:07
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Kalymnos, chartervarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Mycket intressant tråd! Förvisso utifrån sakfrågan. Men jag tänker just här mer på det faktum Hur olika vi upplever och beskriver våra intryck av en plats. Det är detta som jag tycker är så svårt med att beskriva resa och intryck. Varje ord och omdöme måste avvägas så väldigt noga. Helt säkert vill de allra flesta av oss ge mycket uppriktig och ärlig information. Men tänk så svårt det är eftersom vi har så olika glasögon och ser med så olika smak och värderingar. Svårt men som sagt intressant, både för den som ger omdömena och den som läser dem.

Mats
Bra sagt. Det er viktig å forsøke og være objektiv. Men det er ikke lett. Jeg har møtt flere turister på Kalymnos denne sommeren som bare besøker steder som får god omtale her på Kalimera. Litt skremmende syns jeg. Det å være i stand til å gi så riktig info som mulig har vel også noe med hvor godt kjent man er på stedet. Jeg ville aldri kunne gi råd til noen om steder jeg ikke hadde tilbrakt en lengre periode på. Første inntrykk av et sted kan endre seg over tid. Jeg kjenner Kalymnos veldig godt etter mange år, men er allikevel forsiktig med mine anbefalinger. Nettopp fordi jeg ikke vet hva de som ønsker råd er ute etter. Hva slags drømmer de har for sin ferie.

Jorunn
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT