Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-03, 21:47
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Mare Nostrum i Argostoli

Mare Nostrum i Argostoli är hyllad av vissa som en av de bästa restauranger i Argostoli. Vi åt där friterade kalamari och det var OK, inte någon Aha-upplevelse. Kanske vi valde fel rätt för att testa den här restaurangen. Dessutom stämningen där var ganska tråkigt och stolar obekväma att sitta i.

Vilka slags rätter åt ni som utpekar den här restaurangen som en av de bästa där? Visa fram de enligt er goda maträtter så att man har en klarare och rättvisare bild av den här restaurangen. Jag påstår inte att maten var dålig där men den var inte något speciellt upplevde vi. Kvinnan som jobbade där var inte speciellt pratsam och på restaurangen fanns endast två stycken gäster när vi gick förbi den under två kvällar vid ca 21.00 tiden. Vi upplevde stämningen som tråkigt där. Däremot på Captain Table vid torget var det fullt av gäster när vi var där och där var det roligt att sitta i.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-04, 10:50
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Mare Nostrum i Argostoli är hyllad av vissa som en av de bästa restauranger i Argostoli. Vi åt där friterade kalamari och det var OK, inte någon Aha-upplevelse. Kanske vi valde fel rätt för att testa den här restaurangen. Dessutom stämningen där var ganska tråkigt och stolar obekväma att sitta i.

Vilka slags rätter åt ni som utpekar den här restaurangen som en av de bästa där? Visa fram de enligt er goda maträtter så att man har en klarare och rättvisare bild av den här restaurangen. Jag påstår inte att maten var dålig där men den var inte något speciellt upplevde vi. Kvinnan som jobbade där var inte speciellt pratsam och på restaurangen fanns endast två stycken gäster när vi gick förbi den under två kvällar vid ca 21.00 tiden. Vi upplevde stämningen som tråkigt där. Däremot på Captain Table vid torget var det fullt av gäster när vi var där och där var det roligt att sitta i.
Jag har besökt Mare Nostrum ett antal gånger och det har varit helt OK och kommer i september att besöka den igen men det är som du Enigma beskriver kanse lite för mycket uppskriven och det finns resturanger som är betydligt bekvämare och har minst lika bra mat. Så besök gärna fler resturanger och bilda er en egen uppfattning. Jag har besökt Captain Tabel vid torget många gånger och den har jag som den näst bästa för mig men den jag föredrar som nummer ett Capten Tabel vid hamnen.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-04, 11:37
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Mare Nostrum i Argostoli är hyllad av vissa som en av de bästa restauranger i Argostoli. Vi åt där friterade kalamari och det var OK, inte någon Aha-upplevelse. Kanske vi valde fel rätt för att testa den här restaurangen. Dessutom stämningen där var ganska tråkigt och stolar obekväma att sitta i.

Vilka slags rätter åt ni som utpekar den här restaurangen som en av de bästa där? Visa fram de enligt er goda maträtter så att man har en klarare och rättvisare bild av den här restaurangen. Jag påstår inte att maten var dålig där men den var inte något speciellt upplevde vi. Kvinnan som jobbade där var inte speciellt pratsam och på restaurangen fanns endast två stycken gäster när vi gick förbi den under två kvällar vid ca 21.00 tiden. Vi upplevde stämningen som tråkigt där. Däremot på Captain Table vid torget var det fullt av gäster när vi var där och där var det roligt att sitta i.

Hej.
Vi var väl där 3ggr i fjol på vår 2v-resa. Vi åt vanliga grekiska rätter. Dessa var ytterst vällagade. Detta kunde faktiskt inte jämföras med något annat ställe vi besökte under den resan. En av gångerna var det helt fullt så vi fick gå nåt varv innan det blev bord lediga.

Tråkigt? Man ska ju inte ha tråkigt i Grekland heller.... Men är man ute efter mer liv så kan man ju söka sig till andra ställen. Då föreslår jag något ställe runt torget där det alltid är en massa folk.
Själv tycker jag att det är ganska mysigt att sitta där och se båtarna från Lixouri komma in till hamnen. Är man där senare när det är mörkt så kanske inte dessa syns, men man får ju njuta av trevligt sällskap i stället.

Obekväma stolar? Hade ni frågat så kunde säkert Kostas ha lånat ut några dynor?

"Problemet" är att restaurangen ligger ganska långt bort efter hamnpromenaden. Dessutom så drev Kostas med fru under ca 30 år en restaurang i Tyskland innan de flyttade hem till Kefalonia igen. De kan bara prata tyska & grekiska. OM man inte kan konversera på tyska är (tyvärr) grekiska enda alternativet. Kostas kom fram (vid 2:a besöket) och satt vid vårt bord då tyska var ok. (Min tyska är bättre än min grekiska). Annars så får man prata med servitören . Frun håller sig mest i köket och håller en låg profil.
Jag kom en ihåg exakt vad vi åt vid de olika tillfällena. Du ville ju se detta. Jag tror att jag vid nåt tillfälle åt en Stifado. Men vid sista besöket åt jag denna måltiden:



Inget speciellt med svärdfisk, men den var jättegod. Dottern fick supergoda keftedes. Frun åt bara en grekiska sallad.
Dock så bjöd Kostas oss på en av de godaste förrätterna jag ätit någonsin i Grekland. Det var bucket cheese (res för stavningen), som såg ut så här:



Det var så otroligt gott........ mums ...
Det första jag ska beställa när jag kommer dit nästa gång blir denna förrätt .

Smaklig måltid!
//C@nny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-04, 12:34
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Kan Mare Nostrum ha bytt personal? Det var två icke-grekiska (ryska?) kvinnor som jobbade som servitriser, ingen Kostas i sikte. Det konstiga var ett dessa kvinnor satt vid bordet bredvid vårt och drack vin under tiden vi åt...?

Vi var de enda gästerna på tavernan, och det kändes lite konstigt. Lite öde och dött... vi såg aldrig mycket folk på denna taverna.

Portside ligger precis brevid och var full av folk varje kväll samt doftade förföriskt gott av grillad fisk, därför gick vi dit. Och blev positivt överraskade!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-04, 12:50
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Kan Mare Nostrum ha bytt personal? Det var två icke-grekiska (ryska?) kvinnor som jobbade som servitriser, ingen Kostas i sikte. Det konstiga var ett dessa kvinnor satt vid bordet bredvid vårt och drack vin under tiden vi åt...?

Vi var de enda gästerna på tavernan, och det kändes lite konstigt. Lite öde och dött... vi såg aldrig mycket folk på denna taverna.

Portside ligger precis brevid och var full av folk varje kväll samt doftade förföriskt gott av grillad fisk, därför gick vi dit. Och blev positivt överraskade!
Hej Gita!
I fjol jobbade iaf Cludi som servitör. Tror han var från Albanien. Han var iaf jättetrevlig. Jag vet inte om det hänt nåt speciellt där i år?

Panakakis: Du kan väl kanske forska lite om detta när du åker ner ...

//C@nny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-04, 14:22
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Gita!
I fjol jobbade iaf Cludi som servitör. Tror han var från Albanien. Han var iaf jättetrevlig. Jag vet inte om det hänt nåt speciellt där i år?

Panakakis: Du kan väl kanske forska lite om detta när du åker ner ...

//C@nny
Vist Conny jag ska ju dit och äta i september så en rapport kommer i slutet av sep. Jag tror nog Kostas finns i bakgrunden.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-04, 15:19
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej.
Vi var väl där 3ggr i fjol på vår 2v-resa. Vi åt vanliga grekiska rätter. Dessa var ytterst vällagade. Detta kunde faktiskt inte jämföras med något annat ställe vi besökte under den resan. En av gångerna var det helt fullt så vi fick gå nåt varv innan det blev bord lediga.

Tråkigt? Man ska ju inte ha tråkigt i Grekland heller.... Men är man ute efter mer liv så kan man ju söka sig till andra ställen. Då föreslår jag något ställe runt torget där det alltid är en massa folk.
Själv tycker jag att det är ganska mysigt att sitta där och se båtarna från Lixouri komma in till hamnen. Är man där senare när det är mörkt så kanske inte dessa syns, men man får ju njuta av trevligt sällskap i stället.

Obekväma stolar? Hade ni frågat så kunde säkert Kostas ha lånat ut några dynor?

"Problemet" är att restaurangen ligger ganska långt bort efter hamnpromenaden. Dessutom så drev Kostas med fru under ca 30 år en restaurang i Tyskland innan de flyttade hem till Kefalonia igen. De kan bara prata tyska & grekiska. OM man inte kan konversera på tyska är (tyvärr) grekiska enda alternativet. Kostas kom fram (vid 2:a besöket) och satt vid vårt bord då tyska var ok. (Min tyska är bättre än min grekiska). Annars så får man prata med servitören . Frun håller sig mest i köket och håller en låg profil.
Jag kom en ihåg exakt vad vi åt vid de olika tillfällena. Du ville ju se detta. Jag tror att jag vid nåt tillfälle åt en Stifado. Men vid sista besöket åt jag denna måltiden:



Inget speciellt med svärdfisk, men den var jättegod. Dottern fick supergoda keftedes. Frun åt bara en grekiska sallad.
Dock så bjöd Kostas oss på en av de godaste förrätterna jag ätit någonsin i Grekland. Det var bucket cheese (res för stavningen), som såg ut så här:



Det var så otroligt gott........ mums ...
Det första jag ska beställa när jag kommer dit nästa gång blir denna förrätt .

Smaklig måltid!
//C@nny
De här rätterna ni åt verkar vara mycket goda och jag kan tänka mig att det smakade gott. Vi var dock inte bjudna varken på förrätter eller på efterrätter. Med tråkighet menar jag att kvinnan som serverade lade bara mat på bordet utan att säga ett ord. Jag förknippar inte rolighet med mängden av folk. Folk stör mig inte men däremot gillar jag inte partyorter och det kan vara tråkigt just för mig eftersom jag inte tillhör den här målgruppen. Jag kan ha roligt även när jag sitter ensam, läser en intressant bok, har tillgång till dator eller vandrar och fotograferar. Men i Grekland förväntar jag mig att en servitör åtminstone ler lite och försöker säga något. Det är också typiskt för Grekland att man kan byta några ord med servitörer eller ägare där och det gillar jag. En alltför blyg eller allvarlig servitör gör att stämningen blir lite tråkig. Dessutom det fanns det inte någon Kostas där utan två ryska kvinnor som drack vin, en blyg och allvarlig kvinna som lade maten framför oss och direkt försvann och vi var de enda gästerna där, precis samma situation som Gita skriver om. Det kändes därför konstigt vad andra menade att Mare Nostrum var den bästa restaurangen. Så något måste ha ändrats sig där. Det var säkert också orsaken till att restaurangen var öde när vi passerade den och när vi åt där. Antingen finns det annan ägare, annan kock, annan serveringspersonal som i det här fallet rysk och jag vet av egen erfarenhet att många ryska servitörer struntar i gäster. Så inträffade under mina resor till Ryssland, Ukraina osv. Jag besökte dessa länder eftersom det fanns intressanta platser att se där en gång i livet, en gång och inte mer. Till Grekland återkommer jag varje år och på Grekland tröttnar jag aldrig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-04, 16:11
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Det är så lustigt, Enigma, många saker du har skrivit om känns som om jag upplevde på precis samma sätt, (i flera trådar!) så jag får varje gång - vem har skrivit det här? Jag? Nej, Enigma...

Jo, ryskan var tyst och smög sig fram, jag tror att hon inte kunde så bra engelska och kände sig lite bortkommen? Blyg? Hon levde upp när kompisarna kom på besök!

Panakakis får kolla vad som har hänt! Ny personal? Ny ägare?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-04, 16:32
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Mitt intryck om Mare Nostrum stämmer precis med vad ni Enigma och Gita skriver. Ingen munter stämmning där utan snarare dyster. Jag åt svärdfisk och den var för torr.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-04, 17:15
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Mitt intryck om Mare Nostrum stämmer precis med vad ni Enigma och Gita skriver. Ingen munter stämmning där utan snarare dyster. Jag åt svärdfisk och den var för torr.
Jag brukar äta där tre fyra gånger varje år när jag besöker Kefalonia så jag blir lite fundersam vad som hänt med resturangen den senaste tiden så som ni skriver kommer jag att gå in lite djupare på resturangen nuvarand ställning och kolla läget. Det käns inte bra om den fina atmosfären har förändrats i fel riktning för det är en av de bättre resturangerna ändå.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-04, 18:21
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Mitt intryck om Mare Nostrum stämmer precis med vad ni Enigma och Gita skriver. Ingen munter stämmning där utan snarare dyster. Jag åt svärdfisk och den var för torr.
Ja, det rådde en dyster stämning där när jag uttryckte mig att det var tråkigt där.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-04, 19:03
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det är så lustigt, Enigma, många saker du har skrivit om känns som om jag upplevde på precis samma sätt, (i flera trådar!) så jag får varje gång - vem har skrivit det här? Jag? Nej, Enigma...

Ju, ryskan var tyst och smög sig fram, jag tror att hon inte kunde så bra engelska och kände sig lite bortkommen? Blyg? Hon levde upp när kompisarna kom på besök!

Panakakis får kolla vad som har hänt! Ny personal? Ny ägare?
Ja, det visar sig att vi är ännu fler som fick samma upplevelse av den här restaurangen så något måste ha förändrats där. Det är helt troligt att ryskan smög sig eftersom hon kände sig bortkommen pga. sina brister i engelska språket.

Jag tog där några bilder på restaurangen och mötte en undrande blick hos en av kvinnorna. Jag frågade om de känner till största skandinaviska sajten om Grekland, dvs. www.kalimera.se. Kvinnan svarade inte utan ropade efter en man som sade ingenting till oss utan log lite. Jag vet inte vem den här mannen var eftersom han inte har sagt ett ord. Vi undrade varför? Sannolikt förstod han inte engelska.

Vi bodde på hotell Lassi i Lassi, en ren, trevlig, välstädat hotell. Ett minus inträffade dock när jag gav 4 euro som dricks till en städerska. När hon fick pengar frågade hon om det är från oss båda som bor på rummet. Jag svarade: ja. Det var jag och min man som satt på balkongen när hon städade rummet. Kvinnan städade varannan dag och jag tänkte inte betala henne mer när hon städade ca tre gånger i veckan. Jag frågade henne varifrån hon kommer. Svaret var: från Albanien. Då förstod jag att jag hade rätt när jag gissade att hon inte var från Grekland. Albanerna och ryssarna är ofta rättframma (för att inte säga fräcka ) med sina sätt att visa att de vill få mer pengar. Hon förstod nog bra att vi var ett par, en familj som bodde tillsammans. Hon ville påpeka att hon ville få mer i dricks.


Jag beskrev det för att påpeka att grekiska arbetsgivare bodde tänka på vilken arbetskraft de anställer. Albanska och ryska arbetare bör först praktisera och lära sig det landets koder och vanor när de ska arbeta där och speciellt då de får kontakt med gäster. De är ju ett ansikte åt firman där de jobbar (även om det är tillfälligt).


Senast redigerad av Enigma den 2010-08-04 klockan 19:11.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-05, 12:11
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Hej!
Det var ju trista upplevelser....
När det gäller Kostas så är han nog inte den som springer fram till alla som kommer för att äta. Det är ju säkert mycket beroende på språkförbistringarna. Jag fick själv i princip "kalla ut honom" första gången och då frågade han direkt om jag kunde tyska. Frun har alltid stått kvar i köket och håller lågg profil. Men det var ju tråkigt detta med de nya servitörerna ... Det är ju en fördel om han tar in några som kan prata engelska när de själva inte kan.
I fjol hade de ju Claudi där och han var duktig på språket och trevlig. Han dansade länge med min lilla tjej på restaurangen. Sen träffade jag även Kostas son som pratade mycket bra engelska. Men han ägnar sig åt annan verksamhet. Allt var jättetrevligt och vi fick tom en flaska vin när vi gick hem efter sista besöket ...
Det ska bli intressant att höra vad Panakakis kan ge oss för info efter hans besök i september...

Det du skriver om Lassi hotell var ju inte heller kul. Man vill ju helst att allt ska vara så grekiskt genuint som möjligt ....

//C@nny
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-05, 13:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

På majoriteten av de boenden där jag bott vid mina Greklandsresor de senaste fem kanske rentav tio åren har jag noterat att städerskorna nästan aldrig kommer från Grekland. Här kommer några exempel. På Pension Sunshine i Pythagorion och hos Eva på Patmos såg jag inte till några utländska städerskor. På Sikinos städade Tassos själv. På Fourni vet jag inte, såg ingen städerska alls. På Santorini, Ios, Folegandros. Karpathos och ett av boendena på Lesbos var städerskorna inte från Grekland.

Alla ickegrekiska städerskor jag träffat inkl de ryska har varit trevliga, artiga, duktiga och ibland arbetat under svåra förhållanden. Har sett mer än en med gråten i halsen då det är hårda villkor och familjen är långt borta. En grekinna sa till mig att det går inte längre att få tag på en grekisk städerska eller trädgårdsmästare kanske har krisen ändrat de förutsättningarna.

Varför skriver jag då detta jo därför att jag tycker att tonen i tråden mot icke grekisk personal blev lite väl nedlåtande. Tråkigt om ni råkat ut för otrevliga människor men tyvärr finns de ju överallt och har väldigt lite med nationalitet att göra. Blyghet, försiktighet och bristande språkkunskaper kan de ju knappast lastas för.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-05, 14:41
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Maria Panaretos som var Manager på vårt hotell på Karpathos förfasade sig över att Linda, en tjej som jobbade på hotellet, hade jobbat som städerska i Sverige. Varför - frågade jag. "En grekiska skulle aldrig städa på ett hotell, inte ens om man var arbetslös". Det var inte fint! Vi hade en lång diskussion om detta, vi försökte förstå varandras olika kulturer. Jag försökte säga att alla jobb behövs (eller?) och att det är bättre att jobba än att vara arbetslös... städerskorna var från Albanien.

Vi har faktiskt aldrig fått så fin städning som på Lassi hotell på Kefalonia, det tänkte jag speciellt på. Och gav en slant när vi åkte hem.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-05, 15:49
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Maria Panaretos som var Manager på vårt hotell på Karpathos förfasade sig över att Linda, en tjej som jobbade på hotellet, hade jobbat som städerska i Sverige. Varför - frågade jag. "En grekiska skulle aldrig städa på ett hotell, inte ens om man var arbetslös". Det var inte fint! Vi hade en lång diskussion om detta, vi försökte förstå varandras olika kulturer. Jag försökte säga att alla jobb behövs (eller?) och att det är bättre att jobba än att vara arbetslös... städerskorna var från Albanien.

Vi har faktiskt aldrig fått så fin städning som på Lassi hotell på Kefalonia, det tänkte jag speciellt på. Och gav en slant när vi åkte hem.
Jag visste inte att grekiska arbetslösa kvinnor vägrar att arbeta som lokalvårdare. Det förvanar mig eftersom det är bättre att städa och tjäna pengar än att vara arbetslös och leva av minimum. Man kan alltid söka "bättre" jobb om man så önskar och bara vill.

Angående städning på hotell Lassi så har jag också skrivit att det var välstädad där. Jag gav också städerskan 4 euro (tänkte ge 5 euro men hade inte, den minsta sedel var 50 euro). Jag tyckte att det räcker för tre städningar. 5 euro till ville jag ge hennes arbetskamrat som städade varannan dag.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-05, 16:14
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På majoriteten av de boenden där jag bott vid mina Greklandsresor de senaste fem kanske rentav tio åren har jag noterat att städerskorna nästan aldrig kommer från Grekland. Här kommer några exempel. På Pension Sunshine i Pythagorion och hos Eva på Patmos såg jag inte till några utländska städerskor. På Sikinos städade Tassos själv. På Fourni vet jag inte, såg ingen städerska alls. På Santorini, Ios, Folegandros. Karpathos och ett av boendena på Lesbos var städerskorna inte från Grekland.

Alla ickegrekiska städerskor jag träffat inkl de ryska har varit trevliga, artiga, duktiga och ibland arbetat under svåra förhållanden. Har sett mer än en med gråten i halsen då det är hårda villkor och familjen är långt borta. En grekinna sa till mig att det går inte längre att få tag på en grekisk städerska eller trädgårdsmästare kanske har krisen ändrat de förutsättningarna.

Varför skriver jag då detta jo därför att jag tycker att tonen i tråden mot icke grekisk personal blev lite väl nedlåtande. Tråkigt om ni råkat ut för otrevliga människor men tyvärr finns de ju överallt och har väldigt lite med nationalitet att göra. Blyghet, försiktighet och bristande språkkunskaper kan de ju knappast lastas för.

Eva
Som du berättar från dina erfarenheter så hade du tur att alla städerskor var trevliga och duktiga. Så bör det vara. Vi bodde dock aldrig på samma platser under samma tid (tror jag) och troligtvis aldrig reste till samma platser eftersom vara erfarenheter är olika. Jag också under mina många resor träffade en del utländska trevliga och duktiga städerskor. Som jag skrev tidigare blev städningen på hotell Lassi exemplariskt bra. Därför ännu starkare kändes skillnaden mellan städningen och uppföranden. Min första tanke var att kanske "alla" albaner är så giriga att de vill få pengar så snabbt som möjligt och skaffa dem på många möjliga sätt.
Jag gav också städerskan 4 euro (tänkte ge 5 euro men hade inte, den minsta sedel var 50 euro). Jag tyckte att det räcker för tre städningar. 5 euro till ville jag ge hennes arbetskamrat som städade varannan dag. Att ge dricks är inget tvång, det är frivilligt. Hon fick ju 4 euro för tre städningar. Varför frågar hon om det kommer från oss båda? Hon måste ju förstå att vi är en familj och det är vanligt förekommande att en i familjen ger dricks. Skulle hon förväntat sig att få 4,5,10 euro av varje familjemedlem? Jag vet inte om det är så i Albanien att varje medlem i familjen ger dricks för sig själv. Det fick jag aldrig se eller höra någonstans i världen. Går man till restaurangen med sin familj då lämnar paret eller familj med barn dricks på en tallrik med räkningen. Var och en och kanske också barn ska lämna dricks för sig själva? Ett rum - en dricks, en tallrik med räkningen på bordet - en dricks, eller hur?

En anställd person (oavsett från vilket land hon/kan kommer) representerar sina landsmän och firman där hon/han arbetar. Flyttar man till ett annat land och vill arbeta där då bör man lära sig detta landets språk åtminstone så att man kan kommunicera, lära sig detta landets kultur och "koder" för att arbetsgivaren blir nöjd och vill ge personen i fråga fast anställning.

Angående mina erfarenheter av ryska servitörer och städare så var de i kanske i ca 70 % inte bra därav min bildad uppfattning om arbetskraft från det här landet. Jag kan ge många exempel av deras dåliga uppförande från mina resor till Ryssland och Ukraina men det är ett annat ämne. Här beskrivs oftast allt som hände i Grekland. Allt jag beskrev är inga föruttfattade meningar utan fakta bildade på mina erfarenheter från mina många resor i världen. Erfarenheter (goda och dåliga) bygger uppfattningar om respektive landets medborgare.

Senast redigerad av Enigma den 2010-08-05 klockan 16:39.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-05, 16:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

På Nefli, på Kalymnos har det varit en Grekisk dam som städerska i många år

Riitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-05, 16:35
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
På Nefli, på Kalymnos har det varit en Grekisk dam som städerska i många år

Riitta
Och på Nefeli var det mycket trevlig stämning. Jag var en gång där och längtar dit. Trevlig var också den grekiska ägaren jak i själva omgivningen tillsammans med hela lokalen.

Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2010-08-05 klockan 16:41.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-06, 09:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mare Nostrum i Argostoli

[QUOTE=Enigma;216331]

Citat från Enigma "En anställd person (oavsett från vilket land hon/kan kommer) representerar sina landsmän och firman där hon/han arbetar. Flyttar man till ett annat land och vill arbeta där då bör man lära sig detta landets språk åtminstone så att man kan kommunicera, lära sig detta landets kultur och "koder" för att arbetsgivaren blir nöjd och vill ge personen i fråga fast anställning." Citat från Enigma

Albanierna har länge levt under mycket svåra förhållanden och under årtionden var befolkningen isolerade från omvärlden och levde i en hård diktatur och enpartistat. Det kan säkert innebära svåra problem vid anpassningen till ett annat samhälle.

Jag tycker inte att dina krav är rimliga på de som jobbar i Grekland och det är upp till arbetsgivarna att ställa krav på sin arbetskraft. Helt krasst tror jag att de flesta greker som anställer utländska städerskor vill ha bra, billig arbetskraft som inte ställer några som helst krav på rimliga arbetstider etc. Att de skulle få fast anställning är en utopi hur duktiga de än är. Fast anställning existerar knappt inom turistnäringen ens för grekerna själva.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT