Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-10, 13:00
helenaaa helenaaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 1
Standard frågor om Zakynthos! :)

hejsan!

jag har fått i uppgift att forska om Zakynthos på grekland och dess strand Navagio. och jag undrar om någon som kanske varit där vill svara på dessa frågor lr ge tips..skulle vara jätte snällt

1. vad finns det för sevärdigheter på zakynthos?
2. vad finns det för aktiviteter? är det någon speciell som man borde göra när man väl är där?
3. vilken tid på året borde man resa dit?
4.hur är naturen och djurlivet?
5. vilken målgrupp passar denna resa till och varför?
6. om man ska resa till stranden navagio så måste man ju åka båt men varifrån åker man båtarna? går det speciella turer ut dit eller hyr man en båt?
7. vars borde man bo när man är där?

tack i förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-14, 08:08
Zante Zante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Gräsmyr utanför Umeå
Inlägg: 28
Standard Sv: frågor om Zakynthos! :)

Hej!

1. vad finns det för sevärdigheter på zakynthos?
Det är ju Smugglers Wreck - Navagio, som är den riktigt stora sevärdheten.
Annars är det en mycket vacker ö med fantastiska stränder.
2. vad finns det för aktiviteter? är det någon speciell som man borde göra när man väl är där?
Navagio. Åka runt ön, som är bergig (en bergskedja löper tvärs igenom ön)
3. vilken tid på året borde man resa dit?
Antingen på våren, tidigt, kring April när allt blommar. Annars kring den 24/8 då man firar öns skyddshelgon, alternativt i september när det är lite mindre turister.
4.hur är naturen och djurlivet?
Finns lite smådjur, samt ugglor och fladdermöss. Det som annars kännetecknar Zakynthos är den stora vattensköldpaddan Caretta-Caretta. Fantastiska djur! Du hittar info om dem på nätet.
5. vilken målgrupp passar denna resa till och varför?
Alla kan resa. Det är mycket ungdomar under högsäsong(mycket barer och dansställen), barnfamiljer reser för strändernas skull och sedan är det många som är intresserade av flora och fauna.
6. om man ska resa till stranden navagio så måste man ju åka båt men varifrån åker man båtarna? går det speciella turer ut dit eller hyr man en båt?
Turerna brukar oftast starta i Zakynthos stad, men du köper din biljett i den by som du bor och sedan tar en buss dig fram och tillbaka till hamnen i Zakynthos stad.
7. vars borde man bo när man är där?
Det beror på vad du vill ha. Jag känner mest till laganas och argassi. Laganas är mycket större och har större nöjesutbud, stranden är låång. Argassi ligger mysigare till, ingen strand att tala om, men du har Vassilikoshalvön ett par kilometer bort. strand efter strand - otroligt vackert!

Hoppas detta kan hjälpa dig lite!
Ps! Sök på nätet det finns en del engelska sajter om Zakynthos ds.

tack i förhand! [/quote]
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-24, 11:13
Ventures Ventures är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: frågor om Zakynthos! :)

1. vad finns det för sevärdigheter på zakynthos?
"Shipwreck" (Navagio), Blåa grottor med lysande blått vatten lite var stans runt kusten som bara kan nås med båt, havssköldpaddorna. Om man är intresserad av hantverk finns det gott om sådant i bergsbyarna, T.ex i Volimes.

4.hur är naturen och djurlivet?
Ön är relativt grön eftersom den ligger relativt långt norrut i den grekiska övärlden. De stackars havssköldpaddorna i Laganosbukten är väl det mest kända djurlivet.

6. om man ska resa till stranden navagio så måste man ju åka båt men varifrån åker man båtarna? går det speciella turer ut dit eller hyr man en båt?
Vi åkte med en liten båt som utgick från Porto Vromi några km söder om "Shipwreck". De flesta örundturerna stannar till vid "Shipwreck" och man får en timme på sig bland hundratals andra att uppleva stranden. Jag skulle kunna tänka mig att upplevelsen blev annorlunda om man chartrade en liten båt och åkte dit när det inte är värsta ruschen. kolla även min sida här: http://web.telia.com/~u60001926/nysidan3/sida5.html

7. vars borde man bo när man är där?
Även om man åker charter är det svårt att veta i förväg hur det blir. Vårt hotell i Argassi beboddes till största delen av engelska barnfamiljer där föräldrarna väsnades mycket på kvällarna, inte minst när det var Quiznight.

Senast redigerad av Ventures den 2006-03-24 klockan 11:30.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-24, 14:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: frågor om Zakynthos! :)

Jag har aldrig varit på Z, men bilden från vrakviken har man ju sett otaliga gånger. DOCK har jag aldrig förr sett att klippan bakom är så smal och att det är vatten bakom den också! Det gör ju platsen ännu häftigare!
Bra gjort att lyckas med den kameravinkeln som tydligen ingen annan (?) lyckats med!

Kan man gå där uppe på klippkanten förresten, eller är det för smalt för det?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-24, 15:44
Ventures Ventures är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: frågor om Zakynthos! :)

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Bra gjort att lyckas med den kameravinkeln som tydligen ingen annan (?) lyckats med!
Jodå, det är nog många som trots den dåliga skyltningen hittat till utsiktsplattformen: http://web.telia.com/~u60001926/nysidan3/sida19.html
Man kanske tycker att det bara skadar vykortsförsäljningen att folk hittar hit sedan tavernan på klippan lade ned.
Vi fick prova oss fram på många små vägar innan vi hittade rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Kan man gå där uppe på klippkanten förresten, eller är det för smalt för det?
Jag gick en bit nedåt klippkanten men vände då det började luta för mycket. Marken är porös och börjar man glida finns troligen inget som stoppar att man gör ett fritt fall på kanske 100 meter innan man dunsar ned intill skeppsvraket
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT