Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-09-04, 15:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Köpa dator

Överraskande va ?

I går var jag för första gången någonsin ute i butiker och kollade hur utbudet var på datorer (PC).

Datorn som kraschade var köpt genom arbetsgivaren. Ska nu försöka inhandla någon slags dator som klarar mina krav (om jag nu vet vilka de är?)

Ännu så länge är det ett myller av detaljer jag måste få ordning på innan jag kan komma till det faktum att jag kanske kan börja glutta i plånboken. Jag visste t.ex inte ens att diskettläsare ej längre är standard (men jag anade).

Läste kort en insändare i ett IT-forum, någon frågade ungefär samma sak som jag - "vad ska man köpa för dator...." ? "Köp inte ett färdigt paket hos en datorstormarknad (typ ComputerCity, PCCity, ElGig. osv)". Varför inte undrar jag ? CPU´n och skärmen är väl åtminstone anpassade för varandra, vad kan egentligen gå snett där s. a. s. ?? Tangentbord och mus är väl knappast "vitala delar", eller ? Alla vi "normalanvändare" kanske inte har kunskap att förstå vad man ska välja hos en ev. mindre butik med "icke-världsledande" datortillverkare i lager ?

Jag tänker hur som helst tankar kring ex.vis HP, Fujitsu-Siemens, Packard-Bell, Dell, Acer (som flera bekanta säger känna till som ett bra märke), osv. Detta är de som finns i butiker runt om där jag bor, lätta att i såf all frakta hem om........

Det får ta sin tid, tänker inte förhasta mig nu när jag ännu så länge har dåliga kunskaper om vad som är prisvärt, har goda egenskaper, driftsäkerhet jag kan bli nöjd med.

Ge mig lite input, ni som har lust och har lite erfarenhet. OBS: bärbar dator, lap-top är uteslutet.



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2006-09-04 klockan 15:59.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-09-04, 22:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Köpa dator

Visst, de kan ha bra priser på stormarknaderna men hur bra är de egentligen att ställa upp om nånting händer (och det gör det ibland).
I mitt datasupportande i bostadsrättsföreningen har jag stött på de flesta fabrikat av datorer och hittat en del underliga konfigureringar. Vad sägs t.ex. om att man får brandvägg/antivirus i tre månader med datorn (som det finns bra gratis alternativ till). Sedan då man ska avinstallera det för att få in inågot annat så har de plockat bort avinstallationsfunktionen, det tog ett bra tag inan jag kom på hur jag skulle få bort det, minns tyvärr inte fabrikat på datorn. Supporttelefonnummer med hur långa väntetider som helst är inte heller ovanligt, då man kommer fram på det nummer de har fått med datorn så hänvisar de sedan till något annat eftersom det var en speciell kedja som hade sålt datorn.
Om jag har problem med min dator som jag inte kan fixa själv så går jag in till butiken och får råd om hur jag ska göra det eller så bär jag helt enkelt dit datorn och den fixas så länge jag väntar. Visst är det smidigt med hämtservice men om datorn är borta två veckor så är det inte lika roligt längre.
Sedan tror många att märkesdatorerna innehåller märkesgrejor också, jag hörde om en som hade problem med en märkesdator så han behövde en drivrutin, eftersom han inte fick fram vad det var för fabrikat på (jag tror det var ljudkort) kortet så ringde han till supporten. De kunde inte heller svara på vad det var men de lovade att om det inte börjar fungera efter att han kört återställnings-cd så får han skicka ner den, de sa inte ett ord om att alla sparade dokument kommer att försvinna.
Nä, gynna din lokala handlare så får du support på grejorna.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-09-05, 07:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Köpa dator

Jag går nog hellre till den stora butikskedjan och köper mig en dator av det världskända märket än till "Kurres Kontorsutrustning" och en kanske likvärdig dator av lokal karaktär. Jag tar inte risken att Kurre inte har kvar sin firma om ett par år medan den stora butikskedjan möjligen kan kännas mer opersonlig och att säljarna där inte alltid är särskilt kunniga eller sympatiska att diskutera med.

Tittar för tillfället på en del HP-modeller och de är kanske något som en del av er svär åt ? Tittar jag på ex.vis Dell svär väl någon åt dem ? Skulle tro att den ultimata datorn ej existerar. Det viktiga är väl ändå att den är fylld med pålitliga komponenter och att jag noga tar reda på vad jag i framtiden önskar få ut av min burk så jag inte köper för starka och (onödiga) egenskaper ?

Viktigast just nu är att inte förhasta sig.



Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-09-05, 07:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Köpa dator

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Jag går nog hellre till den stora butikskedjan och köper mig en dator av det världskända märket än till "Kurres Kontorsutrustning" och en kanske likvärdig dator av lokal karaktär.
Själv skulle jag inte välja något av de alternativen. Det finns ju något mellan ytterligheterna också, nämligen etablerade lagom stora datorbutiker med kunnig personal och bra service, som säljer de kända pålitliga märkena. På sådana ställen får man den bästa informationen och servicen; personlig och engagerad.

Jag har en gång köpt en datapryl på en stor kedja (som börjar på ett kort ord för en form av energi och slutar på något jättestort) - och en sak är säker; i ett sådant varuhus handlar jag aldrig mer! Det var bara en liten hub jag köpte, men det gick inte att få svar på en enda fråga i butiken och när det sedan visade sig att jag behövde ytterligare en liten grej för att den skulle funka som jag ville, så var det precis omöjligt att få något svar från dem, varken via telefon eller mejl. Dumpade priser utan service, det är var de erbjuder!

Jag har för övrigt en Acer sedan tre år, och den har aldrig krånglat!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-09-05, 08:30
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Köpa dator

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet

Jag har för övrigt en Acer sedan tre år, och den har aldrig krånglat!


Hmmm, där fick jag bra input för just Acer har jag hört lite om som varandes bra grejor. Skall undersökas mera !!



Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-05, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Köpa dator

Mina tre senaste dator har jag köpt på Dell. Är ganska nöjd. CD-spelaren har strulade på en av datorerna, ringde supporten och dagen efter kom en budbil med en ny CD-spelaren. Som jag fick installera själv. Vilket var enkelt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-09-05, 09:21
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Köpa dator

Jag har haft två från Dell o är jättenöjd med den o även deras support.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-09-05, 10:32
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Köpa dator

Har en stationär från Dell som jag haft i 5 år. Hade för några år sedan en bygynnande hårddiskkrash men det fixade supporten. Dels hur jag skulle rädda det som fanns på datorn och sedan hämtades den med taxi för byte av disk. Måndag till fredag tog detta. OBS Hade serviceavtal.
Har en laptop från HP. har fungerat nu i två år. Använder denna för bildspelsvisningar. Till detta har jag även en "kanon" av märket Acer. Fungerar bra.
Handlar nu själv i en liten databutik med bra service och som har några år på nacken. Har ej förtroende för de stora kedjorna.
Chras
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-09-05, 11:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Köpa dator

Ni är inne på idel kloka tankar, ni som har svarat. Garanti, support, enkelhet i hantering om någonting händer. Själv hade jag inte kollat i god tid innan allting hände, om jag hade någon support eller inte. Sedan köpte ju HP upp Compaq om jag inte minns fel så nu står jag här och kan egentligen bara göra allting till det bättre. Ja, det är alltså en Compaq som har kraschat om det inte framgick tidigare ?

Kvarstår gör ju det svåra att välja. Bör sätta möjligheten till hjälp högprioriterat och det blir nog ännu svårare än att hitta "rätt" prestanda på en datorn som ska placeras hemma.

Dell och Acer verkar vara märken ni gillar. Kikar själv på HP, kanske enbart för att de är stora, kanske för stora ? Vem erbjuder de bästa villkoren om jag väljer HP ? Det kan jag bara svara på själv.

Jag jagar vidare !!


Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-09-05, 11:12
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Köpa dator

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag har en gång köpt en datapryl på en stor kedja (som börjar på ett kort ord för en form av energi och slutar på något jättestort) - och en sak är säker; i ett sådant varuhus handlar jag aldrig mer!
Enligt min erfarenhet skiljer sig de stora kedjorna från varandra. ElGiganten är det klart sämsta alternativet - jag vet inte hur många gånger det har varit fel på grejerna jag har köpt där! Numera väljer jag bort dem även om jag bara ska köpa något litet. Tyvärr tar det emot lite eftersom de ofta är billigast.

Ruby
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-09-05, 11:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Köpa dator

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Ja, det är alltså en Compaq som har kraschat om det inte framgick tidigare ?
Misstänkte väl det Nu får jag säkert på moppo, för det är väl som att välja mellan Saab o Volvo eller bananer o päron MEN fakum är att alla jag, läs JAG, känner som har haft stora datorbekymmer har haft Compaq.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-09-05, 11:30
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Köpa dator

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Enligt min erfarenhet skiljer sig de stora kedjorna från varandra. ElGiganten är det klart sämsta alternativet - jag vet inte hur många gånger det har varit fel på grejerna jag har köpt där!

Ruby


Och El Gig är samma som den relativt nyöppnade PCCity. På deras hemsida kan man inte ens se vilket sortiment de har, än mindre specifikationer på det man endast kan se i butiken deras. Inte bra koncept.



Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-09-05, 11:41
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Köpa dator

Dell är bra!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-09-05, 13:19
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Köpa dator

En tanke. Företag typ ElGig har egna typnummer på sina artiklar. Man kan således ej jämföra med andra produkter av samma märke. Detta för att kunna hålla sin "prisgaranti". Har många gånger undrat varför det inte finns test och dyligt på deras "produkter" och fått svaret att det är svårt att göra eftersom deras alltid avviker på minstone en detal. Väljer därför något som kan köpas på flera ställen.
Chras
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-09-05, 20:17
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Köpa dator

....sen finns det ju Mac...
Om man som du, Hasse, är intresserad av bilder och deras behandling. Det finns säkert en hel massa data-fora på Nätet, där grejerna är testade av entusiaster. T.ex har vi Mac-nördar ett forum, ifall du är intresserad....
Hursomhelst,lycka till i jakten!!
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-09-06, 16:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Köpa dator

Tittar just nu mycket på HP´s sortiment, speciellt på DustinHome´s sida eftersom jag är kund där. Vet att DustinHome har gott rykte om sig och dessutom har HP vad jag tycker mig se, en väl utbyggd support på många olika sätt. Till och med en "PreSale-funktion" där man kan få råd och tips inför köpet.

Måhända är HP´s produkter dyra, måste göra jämförelser på flera sätt.

Tar det fortfarande lugnt och hastar inte iväg och köper ännu.



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2006-09-06 klockan 17:21.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-09-06, 21:48
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Köpa dator

Mer att fundera på.

I stort sett alla konsument-pc är i dag hopsatta av standardkomponenter från samma tillverkare, det som skiljer är mestadels designen på chassiet.
Köper Du en HP, Dell eller Fujitsu-Siemens betalar Du en bra slant för märket. När det kommer till support är Du en väldigt ensam kund i en stor elektroniklada med ofta rätt okunnig/ointresserad personal. Dell´s telefonsupport är heller inte kul enligt de som försökt.

Köper Du en "no-name" pc består den av samma delar och har samma lagstadgade garantier som märkesburkarna, försäljare och montör är ofta samma person och Du kan skräddarsy ditt system efter egna önskemål, till exempel behöver Du ju inte byta skärm om Du inte vill. Förmodligen har Du även en XP-skiva och tvingas inte köpa nytt OS!

Visst finns risken att firman går omkull osv. men när garantitiden gått ut är det rätt ointressant. Dessutom är de mycket mer rädda om sina kunder.

Jag har köpt 6-7 st de senaste 4-5 åren till mig själv, släkt o vänner och de har fungerat klanderfritt så när som ett nättaggregat som avled under ett åskväder.

På jobbet däremot är HP standard och visst är det snygga pc men inte f-n håller de bättre. (En liten firma kan ju heller inte leverera i samma volym, 16.000 pc / 26.000 anv)

Jag har handlat hos MDC-data i Sthlm, firman har funnits ett bra tag och har hittills levererat enligt överenskommelse. (Dessutom pratar de en helkul blandning av stockholmska och kinesiska)
http://www.mdcdata.se/

Om Du sedan väljer ett AMD-system så blir det avsevär billigare än motsvarande Intel enligt samma resonemang. Jag kör AMD med XP, officepaket, diverse bildbehandlingsprogram mm. och märker ingen skillnad i prestanda/stabilitet.

Och mellanskillnaden räcker till en flygbiljett..

//PO
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-09-07, 08:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Köpa dator

PO-s resonemang finner jag mycket klokt. Jag själv har sedan 1992 handlat mina datorer med tillbehör hos en liten firma här i Umeå. Datacenter är namnet.

Jag ger en specifikation vad jag vill ha i burken, och så fyller vännen Roger en tom burk med de komponenter jag valt. Det blir allra bäst och billigast.
De färdiga datorpaketen är ju alltid en kompromisslösning som ska passa alla....


Avslutningsvis, skulle den lilla firman gå i putten under garantitidens gång, då återgår garantiåtagandet till generalagenten, så det är lugnt.

Arne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-09-07, 12:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Köpa dator

Citat:
Jag har handlat hos MDC-data i Sthlm
Tack för tips PO! Brukar du handla via nätet eller via butik?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-09-07, 21:21
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Köpa dator

Jag har ringt och beställt och sedan hämtat i butiken, snabbast och säkrast för mig då jag jobbar i närheten. (Men kameran var billigast i Frankrike(!), Pixmania.com)

//PO
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT