Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-27, 11:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Iphone vs kameran

När jag köpte ny kamera förra året gick jag på samma spår som tidigare, Panasonic Lumix. Den här gången en TZ20.

Den här bilden är tagen med den:


Och den här bilden är tagen med min iphone5:


Iphonebilden är ju så enormt mycket bättre! I fortsättningen tar jag nog inte ens med mig kameran
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-27, 13:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Iphone vs kameran

Ja, men tänk på att du inte har nån zoom inbyggd i iPhonen. Går iofs att köpa till.

/NW
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-27, 13:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Jodå, det har jag tänkt på. Fast jag har ändå tyckt att om jag zoomar kraftigt med Panasonicen så blir det inte så bra kvalité... Att zooma på kortare avstånd har dock blivit okej (tills jag såg iphonebilderna, då )
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-27, 13:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Iphone vs kameran

Det är en markant skillnad på bilderna. Jag har inte iPhone 5 så jag kan inte jämföra mina bilder med din mobil. Min iPhone tar kassa bilder, men det är en trea. Så långt efter är jag.

Nu kör jag med en Lumix TZ30 och är jättenöjd, och en Nikon systemkamera, men den får allt oftare stanna hemma på grund av tyngden. Det hade så klart varit jätteskönt att bara använda mobilen, och där är jag kanske snart. Jag använder inte zoomen på Lumixen alls lika ofta som i början. Däremot fotar jag mycket när ljuset inte är så bra, och jag är supernöjd med bilderna. Hur det med kvällsbilder med iPhone 5?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-27, 14:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Iphone vs kameran

Jag har också jämfört med min mobilkamera i min Sony Xperia Z där blir det också bättre bilder än med min Canon Ixus 125, med Sony kameran kan jag även zooma. Men tog med kameran iallafall men fotar mest med Sony kameran.. Och då kan jag även maila bilder direkt till släkt och vänner.. Suveränt bra!..
Ps.fast Canon Ixus 125 är ju iofs inte den bästa kameran att jämföra med, men ändå!

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-09-27 klockan 14:30.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-27, 14:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Kvällsbilder/dåligt ljus är jag värdelös på att plåta, jag vet inte vad det är jag inte fattar. Jag brukar jämföra mina bilder med Annkis, hon har en äldre Lumix än jag och hennes bilder är ändå tio gånger bättre än mina. (Vi använder båda autoläget).

Här är några kvällsbilder från iphone, utan blixt. (De två första är med instagramfilter).


Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-27, 21:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Iphone vs kameran

Fina bilder, men vill du plåta inomhus (blixt) och kvällsbilder, så rekommenderar jag inte mobilkameror. Där räcker de inte till. Där duger bara en riktig kamera - än så länge.

Kanske nya iPhone5S är bättre med sin LED-blixt. Det sägs ju så. Om JAG ska uppdatera? Svar: Ja

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-27, 22:24
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Iphone vs kameran

Du kanske fått ett måndagsexemplar inkfish. Jag fick ett sådant exemplar av en Canon systemkamera för några år sedan. Jag lämnade in den och den visade sig ha en skev lins . Så dom bytte ut linsen inom garantin.

Bilden du visade i trådstarten - var den zoomad? Har en äldre modell av Lumixen och zoomade bilder blir väldigt suddiga. Men din nyare kamera borde ta skarpare bilder om dom inte är zoomade.....

Deia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-28, 08:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Iphone vs kameran

En liten jämförelse i nattljus. Insekter som svärmar runt en lampa. Betydligt bättre skärpa med kameran, än med mobilen. Visserligen lite inzoomat, men ändå. En markant skillnad.

/Netwolf

Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-28, 14:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Du kanske fått ett måndagsexemplar inkfish. Jag fick ett sådant exemplar av en Canon systemkamera för några år sedan. Jag lämnade in den och den visade sig ha en skev lins . Så dom bytte ut linsen inom garantin.

Bilden du visade i trådstarten - var den zoomad? Har en äldre modell av Lumixen och zoomade bilder blir väldigt suddiga. Men din nyare kamera borde ta skarpare bilder om dom inte är zoomade.....
Tror inte den var zoomad. Isåfall var det mycket lite.

Måndagsexemplar tror jag nog inte riktigt på, då hade det varit ännu sämre....

Netwolf: ja, på dina bilder är ju skillnaden i skärpa väldigt tydlig. Men jag är så dålig på kvällsbilder, oavsett om det är med kamera eller iphone. Det blir dåligt hur jag än gör.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-28, 17:11
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tror inte den var zoomad. Isåfall var det mycket lite.

Måndagsexemplar tror jag nog inte riktigt på, då hade det varit ännu sämre....
Den kameran jag reklamerade hade inte mycket oskärpa i bilderna i och för sig.....nu har jag bara sett en bild ifrån din kamera så det är svårt att avgöra . Bilden ser lite "dimmig" ut. Har du kollat linsen - smuts?? Jag tycker att det är svårt att ta skarpa bilder med Lumix TZ serien då det bara finns LCD-skärm. Jag vill gärna hålla kameran nära ögat/kroppen för mindre rörelseoskärpa. Min dotter har en iPhon4 och jag är ofta överraskad av att den tar så fina bilder. Speciellt ljuset blir ofta vackert.

Att ta kvällsbilder utan stativ är svårt. Jag brukar använda ett glas, en flaska eller en mur för att hålla kameran stilla. Annars blir det oskarpt!

Jag har funderat på att uppdatera min TZ5 till en TZ40 som "resekamera". Men blir lite orolig om kvaliteten är ojämn på olika exemplar.

Deia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-28, 17:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Min dotter har en iPhon4 och jag är ofta överraskad av att den tar så fina bilder. Speciellt ljuset blir ofta vackert.

Att ta kvällsbilder utan stativ är svårt. Jag brukar använda ett glas, en flaska eller en mur för att hålla kameran stilla. Annars blir det oskarpt!
Jag har funderat på att uppdatera min TZ5 till en TZ40 som "resekamera". Men blir lite orolig om kvaliteten är ojämn på olika exemplar.
Deia
Jeg er ikke helt fortrolig med mobilen som kamera, bare en vane, kanskje?
- har en Iphone 4S, og er blandet fornøyd med bildekvaliteten.
Datteren min har en Iphone 5 og den tar mye bedre bilder synes jeg, så det har vel skjedd en forbedring
Jeg har nylig oppgradert fra TZ10 til TZ40, jeg skal ikke si at jeg ikke kommer til å trenge murer o a for å få de aller beste kveldsbildene heretter, men TZ 40 e r bedre / har en funksjon som heter "håndholdt"
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-09-28, 18:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

Att ta kvällsbilder utan stativ är svårt. Jag brukar använda ett glas, en flaska eller en mur för att hålla kameran stilla. Annars blir det oskarpt!
Ja, använder man mörkerläge på kameran är ju det helt nödvändigt. Jag använder dock det sällan.

Det är inte riktigt skärpan som är problemet med mina bilder, tycker jag, utan det där blåsticket som ligger över bilderna och de dåliga kontrasterna. Här är ett exempel till, kameran först, iphone sedan.


Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-28, 23:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag brukar använda ett glas, en flaska ..................Annars blir det oskarpt!
Hmm, jag tycker det blir oskarpt med ett par glas. Typ Raki

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-28, 23:34
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hmm, jag tycker det blir oskarpt med ett par glas. Typ Raki

/Netwolf
Det har du rätt i Netwolf . Ibland blir formuleringen lite konstig .

Deia
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-09-30, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är inte riktigt skärpan som är problemet med mina bilder, tycker jag, utan det där blåsticket som ligger över bilderna och de dåliga kontrasterna. Här är ett exempel till, kameran först, iphone sedan.
Även här är det en markant skillnad på bilderna. Jag tycker även att dina kvällsbilder är klart godkända. Men på Netwolfs är kamerans bilder klart bättre.

Idag använder vi inte bilder på samma sätt som tidigare. Kvalitén är inte lika viktig längre för de allra flesta. Bara de syns på nätet, det räcker för många. Men snart är mobilernas kameror lika bra som många pocketkameror. Jag ska eventuellt köpa en nyare iPhone, och det ska bli spännande att se jämförelsen.

Som jag skrev tidigare använder jag inte zoomen lika mycket längre. Vidvinkeln och makron använder jag dock mycket. Hur är det med makro och vidvinkel på iPhone?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-09-30, 11:55
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Det är inte riktigt skärpan som är problemet med mina bilder, tycker jag, utan det där blåsticket som ligger över bilderna och de dåliga kontrasterna. Här är ett exempel till, kameran först, iphone sedan.
Tycker det ser ut som om linsen är smutsig..? Övre bilden ser ju "dimmig" ut...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-10-02, 09:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Som jag skrev tidigare använder jag inte zoomen lika mycket längre. Vidvinkeln och makron använder jag dock mycket. Hur är det med makro och vidvinkel på iPhone?
Varken eller finns (men ska gå att köpa till). Med 5 kan du ta panorama, och skjuta en serie bilder väldigt snabbt. Med iOS7 kom dessutom en funktion som liknar instagram, du kan ta kvadratiska bilder och lägga på olika filter. Men det är allt.

Tveka inte att byta upp dig från trean när nya femman kommer, det är som att gå från symaskin till racercykel

Bilderna på Sifnoskatten som du la in - är inte de tagna med en äldre Lumix? Och inte bearbetade i efterhand? Isåfall fattar jag inte hur de kan vara så mycket klarare än mina.

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Tycker det ser ut som om linsen är smutsig..? Övre bilden ser ju "dimmig" ut...
Nja, det är nog inte så enkelt tyvärr. Linsen är väl skyddad.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-10-02, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tveka inte att byta upp dig från trean när nya femman kommer, det är som att gå från symaskin till racercykel
Det ska jag absolut göra.

Citat:
Bilderna på Sifnoskatten som du la in - är inte de tagna med en äldre Lumix? Och inte bearbetade i efterhand? Isåfall fattar jag inte hur de kan vara så mycket klarare än mina.
Just de bilderna är tagna med min Nikon systemkamera.




Sifnoskatt fotograferad med Lumix TZ5.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-10-02, 17:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Även den är ju mycket bättre än mina... Om än inte lika vass som de du har med systemkameran.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT