Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-12-05, 11:26
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Kort som skrivs ut professionellt håller dubbelt så länge som de man skriver ut själv har jag hört, men jag skriver i alla fall ut själv eftersom jag då får en annan fördel: Jag skriver ut 4 bilder på en A4-sida, sen gör jag hål med min spiralbindningsmaskin och sätter på en spiralrygg = Enkelt, snabbt och lätt har jag ett "fotoalbum" utan användande av sax och klister!

Jag skriver naturligtvis ut på bra fotopapper - papperskvalitéen är halva hemligheten och det kan vara bra att prova sig fram till vad som passar bäst till ens skrivare och egna förväntningar.

Jag har en Canon Pixma 4000 skrivare som jag är mycket nöjd med.

(Men nog skulle det bli billigare att skicka iväg bilderna till fotolab, men inte lika kul.)


Marianne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-12-05, 12:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Kort som skrivs ut professionellt håller dubbelt så länge som de man skriver ut själv har jag hört
Det beror helt på vilken skrivare man har hemma.

Det sägs ofta att färgfoton utskrivna med moderna fotoskrivare håller flera hundra år, dvs många gånger längre än färgbilder från negativ film.

Antagligen har man gjort tester i lab för att komma fram till detta - men de facto är det ju omöjligt att säga detta med säkerhet eftersom sådana bilder ännu inte har funnits längre än i knappt tio år.

Den som lever får (kanske) se
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-12-05, 13:20
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Jag överför mina bilder till Fujicolor och det fungerar perfekt, billigt och snabbt och mycket fina foton. Fick faktiskt idag mina höstbilder från Grekland, samt 2 härliga musmattor jag beställt, med foto på en av våra katter i Grekland.

Yvonne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-12-05, 18:11
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
De flesta fotobläckskrivare idag ger vattenfasta utskrifter både i färg och svart. Bildkvaliten blir dessutom bättre än med laser.
Jaså! Det visste jag inte! Har iofs inte testat att spilla vatten på våra utskrifter, men i somras gjorde vi en reklam-poster för vårt cover-band och den råkade en av mina medmusiker spilla öl på och det höll den inte för! Vattenfast, möjligen, ölfast, nix! Det där med kvalitet, laser kontra bläckstråle, måste jag testa när jag kommer till Malmö!

Calle!!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-12-05, 18:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Jaså! Det visste jag inte! Har iofs inte testat att spilla vatten på våra utskrifter, men i somras gjorde vi en reklam-poster för vårt cover-band och den råkade en av mina medmusiker spilla öl på och det höll den inte för! Vattenfast, möjligen, ölfast, nix! Det där med kvalitet, laser kontra bläckstråle, måste jag testa när jag kommer till Malmö!
Fast självklart varierar det mellan skrivare också.

Men jag har faktiskt testat att hålla en bild under kranen och färgen satt kvar.

Men kvalitet menar jag i detta fall färgåtergivning. Fast återigen beror det självklart på vilken skrivare det är!

Beständigheten anses däremot bättre med laser.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-12-05, 19:02
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Utskrift eller framkallning. Tester har visat att båda sätten håller lika länge eller lika kort tid. Utsatt för stark solljus försvinner färgen på tre till fyra månader oavsett hur bilden är "framkallad".
Har provat både Fuji och lokal "expert" med egen framkallningsmaskin. Bra resultat. Skillnaden är att Fuji:s bilder är 11 x 15 medan Expert:s är 10 x 14.
Samma pris, dvs 1:95 st vid beställning över 100 st.
Ser ingen fördel med att skriva ut själv. Blir för dyrt. Ända tillfället jag gör detta är när man önskar bilder upp till A3-formatet.
Eftersom jag tidigare tog mycket dia använder jag nu bilderna till bildspel liksom jag gjorde tidigare med dia. Det är mycket roligare att göra på detta viset.
Den stora fördelen med digitalt är man nu bara behöver en kamera. Det blir båda S/V, förgkort och dia på samma bild.
Chras
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT