Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-02, 20:11
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Kameraköp

Hej !
Funderar på en ny kamera till jul.
Tror mig hittat en som passar mitt behov, http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=SX10 .
Finns det någon på forumet som har erfarenhet av denna Cannon ?
/ Tom
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-12-02, 20:52
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Hej Tom. Jag har inte testat denna modell. Jag hade den tidigare modellen som hette Powershot S5 IS. Roligaste kamera som jag haft. Den tog kanonbilder åt mig. Jag gav bort den kameran i Grekland i födelsedagspresent. Den modell som du frågar om har den skillnaden att den har 10 megapixels och 20 ggr zoom. Jag anser att med denna typ av kamera så blir fotograferandet ett lyft. Jag har beställt den ävenså nya modellen som heter SX1 IS. Den skall börja levereras nu i December, kostade lite mer men inte så skrämmande. Den har en nyare processor men är i stort sett lika den du frågar om.
Så mitt svar blir SLÅ TILL!
Yeasou
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-12-03, 18:29
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Kameraköp

Hej. Jag är också på jakt efter en julklappskamera till mig själv.Har varit inne på att köpa en Canon Powershot G10, men nu blir jag lite osäker. Har tittat i lite äldre "kameratrådar", men dessa blir ju snabbt inaktuella. Finns det fler som kan dela med sig av sina kameraköp så vore jag tacksam.
Stusse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-12-10, 15:49
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kameraköp

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Hej Tom. Jag har inte testat denna modell. Jag hade den tidigare modellen som hette Powershot S5 IS. Roligaste kamera som jag haft. Den tog kanonbilder åt mig. Jag gav bort den kameran i Grekland i födelsedagspresent. Den modell som du frågar om har den skillnaden att den har 10 megapixels och 20 ggr zoom. Jag anser att med denna typ av kamera så blir fotograferandet ett lyft. Jag har beställt den ävenså nya modellen som heter SX1 IS. Den skall börja levereras nu i December, kostade lite mer men inte så skrämmande. Den har en nyare processor men är i stort sett lika den du frågar om.
Så mitt svar blir SLÅ TILL!
Yeasou
Hej !
Nu har jag "SLAGIT TILL" !
Jag har idag köpt en Canon SX 10 IS på nätet.
Hoppas min nya kamera håller vad du lovar Yeassou .
Jag hittade den till ett bra pris på Net on Net. Ingick en Mp3spelare i kampanjpris till jul !
/Tom
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-10, 17:42
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Tänk Tom va du ska bli glatt överraskad när du fått den kameran!! Jag sitter här hemma o biter på naglarna, klättrar på väggarna och dunkar skallen i väggen, osv nu när jag inte har en ny kamera, får slita på de gamla småkamerorna jag har. Jag har fått ett förhandsbesked att Sx1 is som jag beställt kan komma att hamna i mina händer innan jul! Det hade varit kul. Vi får prata om våra kamerors ve och vä när vi fått dem hem!
MVH
CanonYeasou
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-11, 20:16
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kameraköp

Snacka om "snabba puckar" !

Beställde nya kameran 13.30 i går (10/12).
I dag (11/12) kl 16.00 hämtade jag den på Postens utlämningsställe .
Vilken logistik vi har här i Sverige !

Nu har jag fina stunder framöver , många nya finesser att lära in.

Var jag köpte den ? Jo... på nätet av "Net on Net" .

/ Tom - mycket nöjd med leverans och köp !
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-12-11, 20:19
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Tom, glöm ej att skriva vad du tycker om din nya kamera senare! Jag har fått ett nytt datum när min kamera kommer att finnas på lager hos de jag beställt den ifrån å det är den 16/12. Så det ser ut som det blir en jul med kamera i händerna!
Yeasou
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-12-21, 13:27
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Som jag hoppades så har jag nu min nya kamera i näven! Canon powershot SX1 IS.. Kameran ska tydligen komma ut på marknaden vecka 2! Tänk att jag då fick mitt ex redan i vecka 51, alltså veckan som gick!Har börjat skruva inställningar osv, tagit en hel del bilder. Vilken läcker kamera detta är! 20 gångers zoom är ju helt okej. Kan verkligen rekommendera den, om man nu vill ha den kamera "lite" utöver det vanliga!
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-12-27, 20:16
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Härlig kamera att ha med sig. Den erbjuder lite mer än den vanliga fickanpassade digitalkameran gör!
Gick en sväng i skogen ned mot havet igår och fick några bilder på en hackspett som satt i sin smedja och slaktade grankottar! Bilden är tagen på cirka 10 meters avstånd
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-12-27, 22:14
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kameraköp

Grattis !
Enligt en "pjåddaskådare" i min bekantskapskrets är det en "rar" pippi du fotat.
Jag fotade själv en dylig två meter från uterummet i våras.
Den lär heta "Liten Hackspett"
Va vet ja....?
/ Tom .... som dammsugit hårddisken efter bilden.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-12-27, 23:26
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Nja??? Tom!! Jag tror mig gissa att det är en "stor hackspett"! Den lilla spetten är inte i närheten av att vara i denna storleken!Vi har en hel del fina fåglar i vår strandskog här i Ängelholm! Tyvärr så brukar de ofta sätta sig på motsatta sidan av grenar eller trädstammar när kameran har kommit fram!

Jag är i alla fall nöjd med bilden och kameran!
Yeasou
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-12-28, 12:29
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Kameraköp

vad tycker ni om Nikons systemkamera, D60 ???
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-12-28, 15:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kameraköp

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Jag tror mig gissa att det är en "stor hackspett"!
Det heter faktiskt inte 'Stor' och 'Liten' hackspett utan 'Större' och 'Mindre'!

Nåväl, den mindre hackspetten har inte den röda undergumpen och inte heller det vita fältet på vingarna. Den röda teckningen på huvudet sitter mitt på skallen på den mindre och i nacken på den större.

Det är kort sagt en större hackspett du har fotat.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-12-28, 17:03
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Du har helt rätt Bettan! Större och Mindre. Den mindre ser jag nån gång ibland men inte så ofta som den större. Hoppas få korn på den vad det lider. Kameran är i alla fall toppen!
Yeasou
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-12-28, 19:37
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kameraköp

Liten eller stor....Mindre eller större....skit samma !
Bilden är bra ....Pippin är fin , Yeasou är nöjd med kameran !

/ Tom "fågelnovis"
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-12-29, 18:42
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Kameraköp

Nu har jag äntligen beställt en kamera. Det blev en Canon SX 10 IS. Har varit mycket velande från min sida, har varit lite sugen på en systemkamera men jag tror jag får mer nytta av denna kamera. Vad tycker du om din kamera Tom?

Stusse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-12-30, 21:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kameraköp

Citat:
QUOTE] har varit lite sugen på en systemkamera men jag tror jag får mer nytta av denna kamera.
Hej "Stusse"
Samma här , jag trodde jag behövde en systemkamera.
En nära bekant visade och demonstrerade sin nya systemkamera ( Nikon D 60 ) kändes bra i handen , men med begränsningar. Ingen video . Enbart sökare . Begränsad Zoom. Ingen imponerande skärpa, med mera ! Ej imponerad. Dessutom ca:2000:- dyrare.

Tror nog att jag har, efter mina behov, hittat den ultimata kameran .
Har hittills mest fotat inomhus , och är mycket nöjd med resultatet !

Lite plus & minus :
+ den vridbara displayen kanon !!!, zoomen 20 ggr !!! skärpan !!! alla inställningsmöjligheter !!! batteripacken 4st R6!!! m.mm. kvalitetskänslan !!!

- mycket nya inställningar att lära , om man ej väljer auto.
- instruktionerna enbart som PDF-Fil (svårt att ta med sig på resa) .



/ Tom

Senast redigerad av Tom den 2008-12-30 klockan 21:43.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-12-30, 22:05
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Hej Tom och även Stusse! Det är lite att lära om de nya kamerorna. När man lusläser den bifogade startaupp-bruksanvisningen blir man ju inte så "inpregnerad" direktMen kollar man in den medföljande PDF´filen så blir man lite klokare! Naturligtvis kan man inte ta den med sig i näven, jag försökte häromåret att skriva ut den på datorn.......... Oj va dum jag är! Troligtvis hade bläcket tagit slut och jag hade ej kunnat ta de 1000 sidorna med mig i alla fall! Okej, jag räknade inte hur många sidor som skulle skrivas ut men det var en sådan mängd att jag bröt utskriften efter några sekunder.
Mitt tips är, kolla in pdfén på datorn och lär det mesta som du känner att du vill veta. Testa sen kameran varje gång du har en chans. Jag tar kameran med varje gång jag går ut.Någon bild blir det alltid!
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-12-31, 08:59
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Kameraköp

Tack Tom för ditt svar. Jag hoppas min kamera kommer idag. I så fall blir det väl några nyårsfoto.

Yeasou, är det en skånsk vinterbild du tagit?

Gott Nytt År
Stusse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-12-31, 13:37
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kameraköp

Snäckskal och ett musselskal i sanden en kall decemberdag vid Skälderviken. Riktade bara kameran ned mot sanden, zoomade lite på förra bilden! Denna bild lite isigt objekt!
Hoppas du fått din kamera Stusse.
Gott Nytt År
Yeasou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT