Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-12-26, 18:39
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Citat:
Det är inte alls fel att göra en Kallstart någon gång ibland.


Det var klart och tydligt formulerat.
Jag uppskattar det verkligen, och jag förstår det!
Ska defenitivt kallstarta ibland hädanfter.
Tack så mycket!
Lefteris
klokare nu
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-12-27, 20:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Ska defenitivt kallstarta ibland hädanfter.
Det kan vara bra att göra en Kallstart en gång i månaden eller så. Anledningen är att förutom att det kan uppstå fel i drivrutinerna etc, så "fastnar" det lite skräp i cacheminenna, oavsett hur nogrann man än är. Detta kan störa och tar plats och slöar då ner datorn.

OBS! Det fungerar dock inte på alla märken. Vissa har andra rutiner för detta.

Peter
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-12-28, 06:50
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Citat:
Anledningen är att förutom att det kan uppstå fel i drivrutinerna etc, så "fastnar" det lite skräp i cacheminenna, oavsett hur nogrann man än är.
Ännu en sak de missat som Regel 1 för datoranvändare; lappen som ramlar ur först ur kartongen.

Citat:
Det fungerar dock inte på alla märken. Vissa har andra rutiner för detta.
Visste du vilket märke jag har?

Lefteris
som tackar för allt han får veta dessa dagar...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-12-29, 19:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Visste du vilket märke jag har?
Nej, men jag har för mig att det är någon av de stora. Hp eller Siemens... Men fler och fler annammar detta, så det är vanligt att det är bland det första man gör...

Men det var väl Arne som tipsade dig om just detta? Jag fyllde bara på med lite info om vad och varför... Äras den som äras bör.

Peter
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-12-29, 23:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Hm..vi har tappat en extern disk(packard bell 250 gb)...den syns i den här datorn...men sen då???
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-12-30, 18:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
...den syns i den här datorn...men sen då???
Är den kopplad via en USB-port så gör en säker borttagning, starta om datorn och koppla in disken igen.

Men syns den under "Den här datorn" så ska man bara behöva dubbelklicka på den för att öppna den. Pröva annars att högerklicka på den och sedan "Öppna". Då ska du komma åt innehållet på disken.

Peter
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-12-30, 18:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Nu förhålla det sig emellertid sålunda, att de i vardagsrummet hava nio stycken idogt tuggande hårddiskar på golvet placerade!!! Enligt A borde de döljas under matta eller så, men maken framhärda i att de alla behöva kylning!!!

Häpp!!!

Arne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-12-31, 17:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...nio stycken idogt tuggande hårddiskar på golvet placerade!!!
Huvva! För vilken verksamhet tillkommer inte mig att fråga, men det är mycket disk det... Där gäller det att ha en verkligt vass processor och mycket minne!

Och helst ett specialdesignat kabinett med separat anslutning för varje disk. Annars måste man bygga upp ett nätverk med Hubbar som då också ger trånga sektorer som kan ställa till problem. Som tex att man "tappar" en disk...

Förr gick det bra att göra ett sk "Backbone" dvs flera diskar som anslöts till en Hubb som i sin tur bara hade en anslutning till datorn. Men det är ingen bra lösning med dagens höga hastigheter. En kanal räcker helt enkelt inte! För att nå optimal hastighet bör varje disk ha direktanslutning till processorn/datorn.

Citat:
Enligt A borde de döljas under matta eller så, men maken framhärda i att de alla behöva kylning!!!
Kvinnor och teknik...! Ibland undrar jag om de verkligen ska få köra bil eller äga en fjärrkontroll... ( Hukar djupt nu. VÄLDIGT djupt... )

Jag förstår att du skämtar. Så gjorde även jag. Det är väl bäst att påpeka det innan jag blir hängd...

Men visst kräver all elektronik kyla. Värme är faktiskt en av de vanligare orsakerna till att datorer krånglar. De "går ner" och startar om eller ger Blåskärm osv.

Det kan bero på flera olika orsaker. En av de vanligare är att datorn helt enkelt är felplacerad! Den är kanske inklämd i något hörn, eller trångt utrymme, där fläktarna inte ges möjlighet att arbeta effektivt eller den varma luftan inte förs bort.

Vissa modeller, som min tex, har en benägenhet att suga i sig för mycket damm och katthår. Första gången jag öppnade min, just för att fläktarna gick på högvarv, trodde jag att det bodde en katt till där inne!!! Jag kunde gjort en kudde av allt katthår jag dammsög bort...! En ren dator är en fungerande dator... Oftast...

En annan vanlig anledning till överhettning är att tillverkaren sparat några kronor och inte satt kylbleck på processorn. Kylbleck finns att köpa i alla datorbutiker och kostar bara några kronor.

En tredje är att datorn "överutnyttjas". Dvs man kör program som överstiger datorns kapacitet. Tex om man har en "vanlig" hemmadator som man försöker köra riktigt tunga grafik eller spelprogram på. Den är inte gjord för det och då kan processorn bli för varm och stänga ner, eller så går det väldigt långsamt.

Förresten så behöver jag en extern håddisk med USB-anslutning! 60 - 80 Gb räcker långt för mina behov. Skulle nog klara mig med 40 t o m... Någon som har en i byrålådan som är till salu?

Peter
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-12-31, 18:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Jultomten är faktiskt död

Ack ja!! Dessvärre ej skämt!!! Det handlar om lagringsutrymme på Terrabite!!!! Ej Mb, ej GB utan faktiskt Tb!!!

Tala om trafik!!!

Kylning är då ett måste!!!

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT