Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-28, 13:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Bevara bilder.

Jag är i full färd med att scanna in alla våra gamla diabilder till digitalt format.
Som nybliven pensionär har jag ju all tid i världen för detta, och det behövs sannerligen.
Jag har börjat vid år 2003, sista året med diafilm i kameran, och ska så
ta mig bakåt i tiden. Ja, det får väl bli ett hundratal bilder per dag eller så enär det är en tidskrävande sysselsättning. Jag har en specialscanner avsedd för diafilm, och då blir det utmärkt kvalitet vid konverteringen. Jag jobbar
med en upplösning på 2400 DPI.

Ur minnet återkallas många goda stunder när bilderna nu ånyo dyker upp på näthinnan.

Jag funderar på hur ni övriga kalimeravänner hanterar era bilder? Pappersbilder?? Enbart datorbaserade bilder? Och, hur gör ni med säkerheten?

Själv drabbades jag av en mekanisk hårddiskkrasch här på
sensommaren. Hdd-n var visserligen åtta år gammal men det var ju ändå trist. Turligt nog- eller av förutseende kanske- har jag två fysiska hårddiskar på datorn. På disk två hade jag backupfilerna från Norton Ghost, så det var bara att montera ur den trasiga hårddisken, kasta densamma samt sedan skruva i den nya och därefter "Ghosta" tillbaka allt inklusive operativet XP-Pro till nya hårddisken.

Nu har jag till yttermera visso även för vana att ett par gånger per år bränna över nya bilder till DVD-skivor som förvaras på annan plats. Allt detta för att vara säker på att bilderna ej förstörs. För oss skulle det vara en smärre katastrof om bilderna försvann. Vi tittar nästan var helg på bilder från öarna med den digitala projektorn och storduk.

Arne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-28, 13:29
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Bevara bilder.

Sedan ett par år tillbaka har jag fotat med digitalkamera. Har då bilderna sparade dels på hårddisken samt på cd-skiva som backup.
För bilder äldre än ett par år tillbaka har jag papperskopior fint insatta i fotoalbum, men jag har här även sparat negativen.

/Homeros
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-28, 15:49
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bevara bilder.

Endast på datorn, men även endel i pappersformat... Har köpt cd-skivor att tanka över på, men eftersom vi inte vet hur man gör så har det inte blivit av. Ska försöka ta tag i det snart.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-28, 16:05
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Bevara bilder.

Hej,

Har skaffat mig en externhårdisk, där jag lägger över bilder efter hand.
Ganska billigt (500-1000 kr)och bra sätt. Att båda skulle krasch samtidigt är i det närmaste obefintlig.

Torbjörn
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-28, 19:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Bevara bilder.

Har plåtat digitalt sen 99 och blev heldigital 2002. Alla digital har jag flertal backuper på. PC:n dog tyvärr häromdan. Moderkortet brann, men jag hade backup på allt. Bägge mina hårddiskar klarade sig också.

Vad gäller papper/dia/negativ (kan man säga analoga?), är det värre med backup. Förr satte man in alla bilder i album, men de sista pappersåren var det lite si och så med det. jag har dem i skokartonger i källaren. Har precis som du, Arne, tankar på scanning, men vem har den tiden (förutom pensionärer)?

Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-28, 22:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Bevara bilder.

Jag kör med två datorer:
Dator 1, dels den vanliga mappen med alla bilder men sedan finns också en backupkopia på samma hårddisk ifall jag råkar radera nånting i misstag, denna backup körs automatiskt dagligen med hjälp av Microsofts program Sync Toy. Idiotiskt att ha på en hårddisk men datorn rymmer inte mera.
Dator 2, hit kör jag manuellt backup med (o)jämna mellanrum med Sync Toy. Sedan körs automatiskt en backup till en annan hd i samma chassi med Sync Toy.
Vid högtidliga tillfällen kör jag också en backup till dvd men nu är det tragiskt länge sedan jag gjorde det.
Alla backuper som görs gör jag på hela mappen "Mina Dokument" och så gott det går sparar jag alla jobb i denna mapp. Vid en eldsvåda är tyvärr allt troligen förstört vilket jag borde göra något åt men det har inte blivit av ännu.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-29, 09:15
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Bevara bilder.

Att spara bilder i dagens läga kan vara problem. Vi är mera medvetna idag än för några år sedan. Då det gäller digitala bilder finns dessa på dels externa hårddiskar samt på DVD. Tar back-up på nya bilder omgående. Eftersom jag fotograferar i råformat konverteras jag bilderna till jpeg efter varje fotosejour och sparar ner bilderna enligt ovanstående. Har ännu efter 3 år som praopensionär bara skummat på ytan med att digitalisera mina analoga bilder. dessa förvaras idag i fotoalbum och dia i magasin. Negativen finns i album. Eftersom jag fotograferar nästan dagligen växer fotoarkivet därefter.
//Chras
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-29, 22:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Bevara bilder.

Ett tips bara, för den som inte käner till detta. Editera ALDRIG orginalbilden från kameran, som oftast är i jpeg-format. Bilden är då redan komprimerad för att spara plats och sparar man om den, blir den ytterligare komprimerad = dvs sämre bildkvalitet.
Ta hellre en kopia på bilden du vill göra om. Jag hade helst sparat allt i råformat, men herregud vilken plats det skulle ta, så det är inte att tänka på.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-30, 06:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bevara bilder.

Citat:
Ett tips bara, för den som inte käner till detta. Editera ALDRIG orginalbilden från kameran, som oftast är i jpeg-format. Bilden är då redan komprimerad för att spara plats och sparar man om den, blir den ytterligare komprimerad = dvs sämre bildkvalitet.
Ta hellre en kopia på bilden du vill göra om.
En del förstod jag.
Kan du utveckla detta;
Citat:
Editera ALDRIG orginalbilden från kameran, som oftast är i jpeg-format.
Och detta;
Citat:
Bilden är då redan komprimerad för att spara plats och sparar man om den, blir den ytterligare komprimerad = dvs sämre bildkvalitet.
för en digital analfabet

TACK!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-11-30, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Bevara bilder.

Jag har mina bilder sparade på två datorer, på en extern hårddisk och brännda på CD och DVD, som i sin tur ligger i ett brandsäkert skåp på annan ort. Jag är ganska rädd om mina bilder som ni förstår.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-30, 14:21
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Bevara bilder.

De flesta kameror komprimerar bilden då den sparas. Oftast i JPEG. När man sedan öppnar bilden och sparar om den komprimeras den ytterligare. Håller man på att upprepa detta blir kvaliten på bilden sämre och sämre. I Adobe kan man välja komprimeringsgrad och då är det bäst att välja mellan 10 och 12 i komprimering. Ett tips är att när man laddat ned sina bilder på datorn skrivskydda dessa. När man sedan redigerar bilderna skall man spara dem under nytt namn. Då har man alltid "orginalet" kvar oförändrat.
//Chras
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-11-30, 14:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Bevara bilder.

Citat:
Ett tips bara, för den som inte käner till detta. Editera ALDRIG orginalbilden från kameran, som oftast är i jpeg-format. Bilden är då redan komprimerad för att spara plats och sparar man om den, blir den ytterligare komprimerad = dvs sämre bildkvalitet.
Ta hellre en kopia på bilden du vill göra om.

En del förstod jag.
Kan du utveckla detta;
Citat:
Editera ALDRIG orginalbilden från kameran, som oftast är i jpeg-format.

Och detta;
Citat:
Bilden är då redan komprimerad för att spara plats och sparar man om den, blir den ytterligare komprimerad = dvs sämre bildkvalitet.

för en digital analfabet

TACK!

Okej, jag gör ett försök. En bild som tas med digitalkamera sparas ofta i s k jpeg-format. Det är ett format som packar ihop bilden, så att den inte tar så stor plats. Hoppackningen (komprimeringen) av bilden gör att den tappar i kvalitet. Om du gör om en jpeg-bild och sedan sparar samma jpeg-bild igen, så komprimeras den en gång till. Dvs, bilden blir av sämre kvalitet varje gång man spara den.
Hur ska man göra då? Om man vill greja med en bild i ett bildbehandlingsprogram, bör man först kopiera bilden ifråga. ÄNDRA ALDRIG I ORGINALBILDEN! Gör dina förändringar och spara den i råformat (t ex RAW) under redigeringstiden. Sedan när man är klar, så kan man spara en jpeg-kopia.

Blev du klokare nu?

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-11-30, 20:07
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bevara bilder.

Citat:
Om du gör om en jpeg-bild och sedan sparar samma jpeg-bild igen, så komprimeras den en gång till.
Citat:
Om du gör om en jpeg-bild
Detta förstod jag inte...

Lefteris
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-11-30, 21:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Bevara bilder.

jamen va fasen, ska det va så svårt

Nä, skoja bara! Bilden från din kamera är i jpeg-format. Dvs, den bilden har packats ihop i din kamera. Om du gör om din bild på ngt sätt och sedan sparar SAMMA BILD (eller fil, whatwever), så packas den ihop igen om du sparar den i jpeg igen. Välj hellre "spara som" eller dyl så att du får en ny fil (bild).
Ok?

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-11-30, 23:45
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Bevara bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
jamen va fasen, ska det va så svårt
/Netwolf
Citatet passar bara så bra för att säga att man aldrig, jag menar ALDRIG ska förstöra originalfilen, den ska alltid finnas kvar så som den var då den första gången sparades i kameran. Har man en gång sparat om den filen så är den rent krasst sett mer eller mindre förstörd.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-11-30, 23:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Bevara bilder.

En fråga kanske närmast till Chras som verkar ha en massa kunskaper.
Jag har ju en kamera (Nikon D 40) som kan spara filerna i någon typ av rå-format. Vet du om det finns något program (helst freeware) som kan hantera dessa och på ett enkelt sätt konvertera dem och göra dem trevliga.
Jag har funderat lite på att köra så att kameran sparar i både rå-format och jpeg men så länge jag inte kan hantera rå-formatet så känns det lite överkurs. Hur stor är egentligen skillnaden på om jag använder rå-formatet i stället för jpeg i den högsta kvaliteten som kameran kan erbjuda?

Mvh Janérik
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-12-01, 08:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bevara bilder.

Citat:
jamen va fasen, ska det va så svårt
Ja.
Det kan ha att göra med att begreppen är lite okända för mig. Jag har nu kommit så långt i min intellektuella utveckling att jag hädanefter aldrig kommer att spara på något annat sätt än "spara som".


Citat:
jamen va fasen, ska det va så svårt

Ja.
Det kan också ha att göra med viss dunkla formuleringar, "göra om"...:

Citat:
Om du gör om en jpeg-bild
Spara som så länge...
Lefteris
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-12-01, 09:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Bevara bilder.

Du är på rättan väg Erik.....

Arne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-12-01, 12:04
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bevara bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Du är på rättan väg Erik.....
Arne
Men inte framme.

Har jag, med mina begränsade förmågor fattat rätt, att om jag sparar med alternativet "spara som", så försämrar jag inte en bild? Jag vill alltså ha samma bild på två olik ställen. Och, var gör jag det?
Ja, eller nej?
Och är det inte så, hur och var sparar jag för att inte försämra en bild?

Endast entydiga svar mottages...

lefteris
som känner sig mycket begränsad
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-12-01, 13:53
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Bevara bilder.

Svar till Janérik: det finns bl a ett program "IrfanView" som kan öppna Nef-filer och sedan spara dem i jpeg. Adobe Elements har en utmärk bildbehandlare av råfiler. Visserligen kostar detta program men tycker personligen att det är värt priset. Har för mig att tillsammans med Nikon-kameror så ingår ett "sämre" program att öppna råfiler med.
Svar till Lefteris: Om Du vill spara filen på mer än ett ställe använder Du kommando "Kopiera till". Då kopierar Du filen och har således TVÅ exakt lika dana filer.
Till Netwolf: Om Du ändrar i Din fil efter att Du kopierat den till Din dator kan faktiskt filen bli större och inget har förstörts. Detta beroende på att vissa kameror har onödigt hår komprimering av bilderna. Använd således komprimeringsgrad 12 så brukar filstorleken och "förstöringen" bli försumbar.
Häls/Chras
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT