Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-23, 11:56
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Behöver man ett UV-filter till kameran?

Som frågan lyder. Behver man det för att få bättre bilder?

Jag tänker mig inte ett UV-filter som skydd, utan för att få klarare färger vid det dis som ibland uppkommer Grekland.
Blir det klarare finare bilder med ett UV.filter? Någon som har provat?

Läste någonstans att detta inte är nödvändigt på dagen kameror.....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-23, 13:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Se uv-filtret enbart som ett skydd för frontlinsen, är du försiktig är det onödigt, men hellre ett krossat filter än ett krossat objektiv. UV-strålningen påverkar inte en digital sensor, så på så sätt är det onödigt, det var på filmtiden den funktionen var av intresse. Vissa påstår att det påverkar bildkvaliteten negativt, och någon sorts försämring ger väl det eftersom det blir främmande glas framför, men jag har då aldrig sett någon skillnad, oavsett om jag använt dyra eller billigare filter, om än alltid från renommerade tillverkare.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-23, 14:23
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Se uv-filtret enbart som ett skydd för frontlinsen, är du försiktig är det onödigt, men hellre ett krossat filter än ett krossat objektiv. UV-strålningen påverkar inte en digital sensor, så på så sätt är det onödigt, det var på filmtiden den funktionen var av intresse. Vissa påstår att det påverkar bildkvaliteten negativt, och någon sorts försämring ger väl det eftersom det blir främmande glas framför, men jag har då aldrig sett någon skillnad, oavsett om jag använt dyra eller billigare filter, om än alltid från renommerade tillverkare.

Arne
Tack Arne!
Då var det som jag misstänkte. Att bildresultatat kanske blir sämre istället för bättre. Jag har inget dyrt objekt, än, så då sparar jag in en del pengar . Jag hade tittat på ett lite dyrare filter men tror jag struntar i det.

Om jag köper ett dyrare objektiv så får jag kanske tänka om.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-23, 15:32
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Även om jag har ett filter som skydd så behövs det ej som Arne sagt. Men ett motljusskygg är bra och det skyddar ju linsen & kameran om det slår i lite.

Olle
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-24, 09:41
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Även om jag har ett filter som skydd så behövs det ej som Arne sagt. Men ett motljusskygg är bra och det skyddar ju linsen & kameran om det slår i lite.

Olle
Tack för svar Olle,

Ett motljusskydd har jag beställt . Som du säger, det skyddar lite också. Det hade jag inte tänkt på.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-24, 10:49
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Tillhör dom som fortfarande har filter som objektivskyddskydd. Bra tycker jag, inte bara för stötar, det är lätt att hålla rent också.
Hänger på med en annan fotofråga.
Förr i tiden har jag för mig att ett polarisationsfilter var flitigt använt, särskilt i resekataloger. Har någon förresten sett en bild i en resekatalog med soldis?
Är detta överspelat i dagens digitala värld och fixas i inställningar och efterbehandling?

/Jonas
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-24, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Citat:
Ursprungligen postat av jonasw Visa inlägg
Är detta överspelat i dagens digitala värld och fixas i inställningar och efterbehandling?
Det finns program i de flesta kameror idag som fixar till bilderna redan när de tas, eller så trixar man med bilderna i photoshop.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-24, 14:28
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Polarisationsfiltretyär fortfarande bättre än att göra efterarbete i datorn. är det en reflex i bilden går den inte att ta bort i datorn utan då hade det varit bättre med ett filter.
Anser att personligen är ett UV-filter en billig investering. Del skonar man objektivets yttersta lins både för repor och slag samt gör det lättare att hålla rent i fronten. Sedan att ett motkjusskydd är ett måste är skälvklart.
Har alltid UV-filter på objektiven och alltid ett polarisationsfilter i väskan. Kan hjälpa i många besvärliga situationer.
MVH/Chras
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-24, 14:51
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

...jag brukar ha ett ihopfällbart motljusskydd av gummi plus ett skylite-filter....Lättare att hålla en plan yta ren än en buktig, och dessutom är (som jag läst) objektivens ytor belagda med diverse beläggningar, som kanske rent av putsas bort, om man är för flitig peau den punkten...
Mikke
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-24, 16:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
..är det en reflex i bilden går den inte att ta bort i datorn
Hur menar du nu? Varför skulle inte en reflex gå att photoshoppa??

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-24, 22:28
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Behöver man ett UV-filter till kameran?

Om Du får en reflec eller dylikt brukar detta vara ett ställe som är överexponerat. det kan även vara en spegelbild mm. Att få bort något som är överexponerat och utfrätt går inte. det finns ingen info i den delen. Även en spegbiöd i bilden kan vara svår att få bra justerat. den info som ligger bakom går inte att få fram. Jämför med Din spegelbild i ett fönster. Försök få bort den bra. Har själv aldrig lyckats med detta. Ibland kan pofiltret vara till hjälp med detta. Ta en motljusbild av vatten med solreflexer. Samma problem utan polfilter.
MVH/Chras
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT