Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-11-27, 16:58
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Palekastro

Tack Lars.
Jag håller med dig och gillar skarpt set du skriver.
Mitt "handikapp" är tallriken och bägaren. Det vill säga att det kulinariska spelar en mycket stor roll för mig. Men, eftersom det genuina är det viktigaste (även för maten) och det finns tydligen i Kato Zakros, så kör vi.
Min 3 veckors resa är nu helt omlagd och det blir tyngdpunkt östkusten.
Läckert!

Vilket härligt forum detta är!
Hälsar Paul
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-11-28, 17:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Palekastro

Paul då det var synd att du inte var inte Chania under helgen, här visade nämligen vinhusen på Kreta vad de förmår och det var ganska mycket.
Själv föredrar jag vinet från tunnorna, färg med allt från rött till cognac, men ack så gott med några år på nacken och tillsammans med det kretensiska köket. Du vet det finns alltid en liten tunna med gammalt vin som man aldrig riktigt tömmer utan man fyller på med det näst äldsta o s v. Har fått en flaska innehållande vin som är ca 15 år gammalt. Ett glas räcker för total njutning. Det är vid det här laget starkt och fylligt med en fantastisk färg och doft.
Vi har dessutom ett par riktiga matmammor i "släkten" här nere, så vi lär oss nya recept varje gång vi är på Kreta. Riktigt traditionell mat, det finns inte bättre. Turistmaten gör vad den kan men ack så stor skillnaden är. Även i saluhallen har vi en "go" kompis, som vi "hjälper" med maten. Nej inte riktigt men vi har varit där när han börjar 4 på morgonen för att lära och se hur han tillagar sina rätter, som patsas, koukoretsi m m, En upplevelse utöver det vanliga, dessutom fick vi se hur Agoran startar upp. De första gästerna kom redan 05.30 och satte i sig rejäla måltider.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-11-28, 19:23
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Palekastro

Lars,
jag håller på och skriver en kokbok med upplevelser från 20 år som krögare. (den blir nog aldrig klar, men är ganska gedigen då recept till stor del och det mesta utesluts).Det du beskriver är så ädelt och livsbefrämjande som ingen restauranggrossist i världen slår.
Bortsett från årens tekniska, kulinariska och andra erfarenheter kommer målet:
den sanna måltiden!!
Det är när örterna plockats i bergen, husmor stiger upp tidigt och preparerar ...., elden tänds och exvis köttet får puttra hela dagen för att på kvällen få en ton av eldens kvalité i skinnet.
Vid matbordet samlas vi alla, ung, gammal, fattig och rik, främling med värden och hans familj.Vi älskar stunden och livet.
Kan livet bli bättre än så, du beskriver detta så att vi får gåshud, Lisbet och jag.

Vilken tacksamhet vi skall visa en äkta matupplevelse. Tack för dina rader. Må vi mötas.

Hälsar Paul
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-11-28, 21:19
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Palekastro

Det fantastiska Paul och Lisbet är, att det är det här, man kan få uppleva här nere även om råkar komma som främling eller xenos, som dom säger här.
Ta bara som exempel nu, när de håller på att göra sin raki. Stannar man till så får man höra ordet "Ela", kom, och så har man blivit inbjuden till en parea, en liten fest tillsammans med familj och vänner. Här bjuds på allehanda hemlagade maträtter, allt från pajer till egentillverkade korvar, egenhändigt gjorda ostar t o m insydda och lagrade i getskinn (smakar guddomligt), naturligtvis kotletter av olika slag och i bästa fall pilaffriset kokt på buljong från lamm och/eller kyckling. Riset skall vara simmigt, serveras med yoghurt och svartpeppar och naturligtvis kött + det där vinet jag nämnt tidigare.
Raki (tsikoudia) finns det det ju hur mycket som helst och söta kakor det kan dom.
Eller när man får vara med om att mjölka 300 får en morgon uppe i bergen med vetskapen om att den kommer att omvandlas till ost i en form liknade venetianska kanonkulor hemma i husen.
Eller följa med kiria Maria på promenad för att plocka dagens sallad i form av blad och örter strax utanför husknuten eller att efter ett regn följa med på snigeljakt och en ganska givande sådan.
Eller jobba häcken av sig i olivlunden där samma kiria Maria samlar in gröna oliver för att först knacka dem med en sten så att de spricker utan att kärnan går sönder, sedan lägga dem i vatten för att dra ur den beska smaken och sedan efter sitt eget och förfäders recept smaksätta dem citron och krydder och örter.
Tänk om vi hade bevarat lite mer av detta i Sverige.


Vem som är vem är inte lätt att se så här i mjölkningstider
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-11-28, 21:52
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Palekastro

TACK!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-11-30, 13:07
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Palekastro

Hej Paul
Sitter på Nikos bar (här finns internett) bredvid bensinstationen i Zakros och äter en sallad efter en fin dagsvandring på omärkta marker, vi gick lite tokigt men vad gör det när solen värmer och det är 23 grader.

Läste att du ej kommer till Rethymnon och jag tycker ditt val är det rätta att fira vintern.

Vi tänkte bo hos Stellas även nu men dom har helt flyttat till deras nya hus och dom var för dyra för oss 70€/natt begärde mannen och det passar ej oss.
MEN nu bor vi hos George på Kato Zakros Palace för 30€ med fullt utrustat kök underbar utsikt varmt ja topp.
Kolla www.katozakros-apts.gr
tel. +30 6974888269

Här kommer vi att bo även i framtiden granne med Stellas nya stenhus som är fina men för oss för fina ej genuina.

Jag skall lägga upp lite kort när jag kommer hem till Mesi mot helgen.

Vi tänkte stanna 2 nätter men det blir nog min. 4 nätter eftersom här är det tyst varmt underbart.

Olle

solen kommer upp 07:05
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-11-30, 14:26
Hansens Hansens är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 52
Standard Sv: Palekastro

Så härligt! Tack Olle.
Vårt fasta boende finns i Agios Nikolaos under januari månad...blir det inte en "lagom" dagstur för oss till Kato Zakros tro?
Hälsningar Helen
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-11-30, 17:27
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Palekastro

Tack Olle.
Det låter helt underbart och ser helt fantastiskt ut. Vilken pärla detta månde vara. Glädjer mig ytterligare till vistelsen där och ser fram emot att få hälsa på er till våren.
Må väl!
Hälsar Paul
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-11-30, 21:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Palekastro

Lars det finns massor av lokala mat traditioner väl bevarade i Sverige. Om det är fler i Grekland vet jag inte men betvivlar eftersom mer än halva Greklands befolkning lever i storstäder.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-12-01, 12:45
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Palekastro

Hej igen
Ännu en fin dag i KatoZakros.
Glömde senast att lägga in en länk till några foton.

Olle från ett soligt Zakros.

I dag har vi vandrat i öde ravin med blommande Anemoner.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-12-01, 16:02
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Palekastro

Vilka härliga stämningsbilder.
Det är fint att få denna försmak av dig.
Hoppas att de sista dagarna blir lika fina och regenererande, för er.
Måtte även vädret vara på er sida!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-12-02, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Palekastro

Underbara bilder från en underbar plats! Tack!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-12-02, 18:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Palekastro

[quote=pollebosse;257736]Mamma mia, (vet inte vad det heter på grekiska)!

Du kan dra till med "Mána mou"

Om det är behov av större intensitet kan du pröva med "Panagiá mou"
Eller "På på på"

Om det är en mindre trevlig sak som ska kommenteras duger det med "Christós ke panagiá"
eller "Dhen i´maste kalá"
eller " ma tí sto kaló"
eller "na par i orgí"

Blir du förvånad över något duger det med ett enkelt " ádde".

Här får andra fylla på listan...den är oändlig...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-12-02, 19:32
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Palekastro

Hej, har precis tränat in: Panagia Mou!
Ok, det är bara att fortsätta öva. Tusen tack för alla varianter, helt underbart.

Fullärd blir man aldrig, varken på språk eller i köket.
Härligt att leva!
Må gott!, hälsar Paul
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT