Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2013-03-16, 10:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard "Kéfi"

Begreppet "kéfi" har du nog råkat på om du brukar vara i Grekland.

Det är ett tillstånd av välbehag och livslust som infinner sig på fester och tillställningar, och som jag aldrig upplevt i Sverige.- Då ska sägas att vårt uteliv i Sverige var mycket begränsat, många har säkert annat intryck av fester och folkliv.

Vin och andra drycker spelar förstås en ganska stor roll, men , som du säkert märkt, greker blir sällan så berusade att de börjar bära sig åt..."Kéfi" är lust att dansa, sjunga, kramas, vara högljudd, skratta, dela med sig.

"Kéfi" är det som präglar en grupp människor som inte kan låta bli att hoppa upp och dansa, solo eller i sällskap. "Kéfi" är när man börjar sjunga gamla vemodiga sånger för full hals så att väggarna darrar. "Kéfi" är när någon drar en historia och alla tokskrattar åt de dråpliga skämten eller, om man inte fattar nåt, åtminstone åt historieberättaren...

Vi hade "kefi" i gårkväll på Amoni, jag är fortfarande lite yr.

Det började lugnt och fint med att norske Tore spelade några gamla favoriter på pianot. Sen sjöng en ung tjej några intensiva vemodiga sånger. Sen blev det laika och rebetika och alla gamla grekiska favoriter med gitarr, bouzouki, baglama och piano- och alla började sjunga. Några började dansa på det minimala området mellan musik och bord. Avsevärda decibel...

När Manolis och Ari och de andra musikerna drog iväg för att spela på nästa ställe hade lira-spelaren Manolis och hans unge lautospelande kompanjon värmt upp, då blev det kalymniska gamla sånger för fullt. Sen var det fiol och lauto och fler sånger...en jätteduktig pianospelande grabb, fler vemodiga sånger...

Rätt vad det var sprang doktor Vois, som jag alltid upplevt som allvarlig och lite blyg, ut till bilen och hämtade sin "tsambouna"- säckpipa! och då blev det nästan upplopp, alla började sjunga för fullt och det var inte vackert...men mycket medryckande...dansgolvet fylldes...

Så tog Dimitris fram gitarren och då kom vi snart in i det vemodiga stadiet...

Märkligt hur många sånger folk kan.

Kéfi, alltså, jag hoppas du får uppleva det nån gång.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT