Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-09-22, 22:37
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Gå ur Facebook

Jag har med tiden upptäckt att den energi att plippa o ploppa på Facebook och idag tagit beslut att lämna flera av mina sidor.
Samma frågor, vad finns på Samos, är sängarna hårda, hur växlar man, vad är kursen i oktober, regnar det på Rhodos
Jag stannar här på Kalimera för jag upplever en viss gemenskap i gruppen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-09-23, 06:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Gå ur Facebook

Ja, här är gemytligt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-09-23, 07:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag har med tiden upptäckt att den energi att plippa o ploppa på Facebook och idag tagit beslut att lämna flera av mina sidor.
Samma frågor, vad finns på Samos, är sängarna hårda, hur växlar man, vad är kursen i oktober, regnar det på Rhodos
Jag stannar här på Kalimera för jag upplever en viss gemenskap i gruppen
Jag förstår ditt beslut. Bättre här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-09-23, 08:09
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Gå ur Facebook

Forstår beslutningen din Spizeman. Har fundert - og funderer fortsatt på det samme. Jeg bruker for mye tid og energi på FB generelt. Ble i sin tid medlem på oppfordring fra en sønn og svigersønn - familien er spredt rundt i verden- nå har de to valgt å stenge profilene pga ‘tidstyven’.

Forumet her er faktisk mye hyggeligere og snillere enn Facebook-siden. Selv om de utfyller hverandre...men iblant påminner enkelte tråder (på FB) om avisers/tidningers kommentarfelt.

Senast redigerad av malou den 2019-09-23 klockan 08:17.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-09-23, 10:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Gå ur Facebook

Visst kan det bli lite tårta på tårta om man är med i många Fb-grupper som handlar om Grekland. Jag är själv med i flera, men i princip stör mig det inte så mycket för jag bara scrollar förbi. Om någon skriver t.ex "jag skall till Kreta, vad får jag inte missa" så tycker jag ju att jaha, lite mera informativ skulle du ju kunna vara så att folk inte behvöer fråga alla var-när-hur frågor för att överhuvudtaget kunna svara. Men kanske det bara beror på att personen själv är så ivrig över sin resa och vill meddela att nu är jag på väg. Men, alla gör ju som de vill. Sen finns det också så att säga bättre och sämre grupper. Bra tycker jag att är om det finns en tillräckligt stark känsla att någon faktiskt sköter om gruppen. Som t.ex Janne gör i Kalimeras Fb-forum. Facebook, överhuvudtaget tycker jag blir vad man själv gör den till. Tycker alltid att det är lite konstigt när folk säger att de tillbringar för mycket tid på FB. Det är ju bara att låta bli, tycker jag.

Men här är det allra bäst!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-09-23, 13:34
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Gå ur Facebook

Det går inte att gå ur Facebook. Du har sålt din själ till djävulen och allt du gjort där är förevigat för alltid. Dessutom finns det minst en backup på varje kontinent i händelse av världskrig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-09-23, 14:23
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det går inte att gå ur Facebook. Du har sålt din själ till djävulen och allt du gjort där är förevigat för alltid. Dessutom finns det minst en backup på varje kontinent i händelse av världskrig.
Jag har inte gått ur fb, bara flera grupper som jag var med i
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-09-23, 14:28
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Gå ur Facebook

Jag tycker även som malou, att fb skapar onödigt vassa kommentarer. De finns inte här på Kalimera och som jag skrivit om tidigare så anser jag här tillför man sin personlighet, nästan alltid vänliga inlägg, och dessutom får man en viss allmän information, på fb är det mest knapphändiga frågo, tycker jag.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-09-23, 15:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag tycker även som malou, att fb skapar onödigt vassa kommentarer. De finns inte här på Kalimera och som jag skrivit om tidigare så anser jag här tillför man sin personlighet, nästan alltid vänliga inlägg.
Vilket egentligen är underligt med tanke på att här är vi anonyma till skillnad mot FB.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-09-23, 15:53
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Gå ur Facebook

Jag går inte ur ansiktsboken..jag har aldrig gått in
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-09-23, 16:11
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Gå ur Facebook

Labero! Det har jag tänkt på många gånger. Varför dessa användarnamn, och hur kom man fram till just det namnet (menar inte smeknamn). När jag första gången klev in här på Kalimera kallade jag mig för något annat, som senare, av någon anledning, blev taget av en annan person. Det var då jag vände taggarna utåt ...

Birgitta!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-09-23, 16:13
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag har inte gått ur fb, bara flera grupper som jag var med i
Jag förstår....
Det blir för mycket av allt och då är det kanske bättre att låta bli.
Facebookgrupper blir ibland tjatiga och rätt var det är så spårar det ur.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-09-23, 16:15
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Gå ur Facebook

Säger man att man inte är med på facebook så tittar folk på en
som man inte vore klok.
Men jag vågar vägra facebook👍
Bra mycket trevligare att vara med på Kalimera
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-09-23, 16:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Säger man att man inte är med på facebook så tittar folk på en
som man inte vore klok.
Det är jag åxå ofta med om!
Jag är inte och har aldrig varit med i Facebook.
Får dåliga vibbar från "storebror" som ser allt!
/ Kajja
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-09-23, 22:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Gå ur Facebook

Jag har ett konto på FB. Det tillkom för ett antal år sedan när Solresor marknadsförde att man som medlem på FB skulle få vissa attraktiva erbjudanden som man annars inte fick. Och för min del ledde det till ingenting.

Har sedan ett fåtal gånger försökt gå in på FB och kolla lite om Grekland och Kalimera. Varje försök har resulterat i ett konstaterande att jag är i total avsaknad av att begripa den eventuella struktur som finns i FB. Mycket svårt att följa trådar som man är intresserad av. Allt samlas i en enda stor slasktratt i kronologisk ordning. Det är möjligt att det går att följa dialoger och trådar om specifika ämnen bakåt i tiden, men min kompetens har inte varit tillräcklig för att klara det. Så därför är min slutsats ......

.... Många älskar FB och jag har all respekt för det och missunnar ingen att grotta ner sig i det .....

.... men för mig är FB en enda sörja i en slasktratt som jag inte känner kan ge mig något av det som jag får ut av Kalimera. Här kan man söka i en fantastisk struktur av olika öar, resmål, praktiska frågor, intressen mm mm.

Strukturen här på Kalimera gör att jag överhuvudtaget aldrig överväger att gå in på FB. Vad kan jag hitta där som jag inte hittar här på Kalimera?

Men jag känner ingen anledning att agitera för eller emot det ena eller det andra. Varje forum får ju leva på sina kvalitéer och var och en får välja det media som känns bäst.

Hoppas bara att vi är tillräckligt många som tycker att Kalimera har så mycket att ge att vi kan fortsätta att bidra till att hålla det levande på en bra nivå.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-09-24, 06:07
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag tycker även som malou, att fb skapar onödigt vassa kommentarer. De finns inte här på Kalimera och som jag skrivit om tidigare så anser jag här tillför man sin personlighet, nästan alltid vänliga inlägg, och dessutom får man en viss allmän information, på fb är det mest knapphändiga frågo, tycker jag.
Är det verkligen bra för ett forum att alla tycker likadant?

Jag har aldrig haft FB och aldrig saknat det heller, så jag vet inte ens hur det fungerar, inte ett dugg intresserad. Men kan det vara så att de som kör Kalimera via FB består av folk i olika åldrar, framförallt betydligt yngre än de som finns med här på forum och som redan passerat bäst före-datum för länge sedan (jag är en av dem)? Är medgörlighet verkligen bra?
Inställsamhet kan ibland vara förödande då det inte skapar nya krafter med nya idéer.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-09-24, 14:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Gå ur Facebook

RobEri, menar du att vi "tycker likadant" här på forumet?! Och, är vi inställsamma och medgörliga för att vi strävar efter att ha en gemytlig och trevlig ton?!
Ibland blir det diskussioner och högt i tak när man brinner för vissa åsikter eller ämnen. Men vi är inte otrevliga mot varandra!
Jag som tyvärr ibland "talar först och tänker sen" har önskat en ångraknapp för att radera vissa inlägg
Och min ironi kan ju missförstås och skapa huvudbry.
Men, men...visst har vi en härlig gemenskap här på Kalimera
/ Kajja
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-09-24, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det går inte att gå ur Facebook. Du har sålt din själ till djävulen och allt du gjort där är förevigat för alltid.
Vilket får mig att tänka på Hotel California med Eagles:

“You can check out any time you like. But you can never leave.”
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-09-24, 16:49
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Gå ur Facebook

Jag reagerade också på det han skrev.
Bra skrivet Kajja!

Pia
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-09-25, 17:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Gå ur Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vilket får mig att tänka på Hotel California med Eagles:

“You can check out any time you like. But you can never leave.”
....jo jag kan, kunde, har gjort...fast man undrar vem som kan vara intresserad av mina tidigare skrivelser och undringar...

Tro mig, att slippa Fb och resten av internet med funkar alldeles utmarkt . Jag har ju inga arbetsrelaterade anledningar att sitta vid datorn.

Var till veterinaren Mallia med Kokkinoulis och hon sa att hon verkligen ville bli datorfri, men det ar omojligt...samma sa min kompis Nikos som jobbar som hotellansvarig...samma sa min kusin som har fullt upp att gora med sin firma.

Och har pa Kalymnos kan vi fortfarande betala med kontanter...vi ar lite efter, men OK da...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT