Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-09-26, 08:48
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

I går - lördag - gjorde jag det som jag länge funderat över att göra; vandra mellan Votsalakias strand till Karlovassi. Egentligen att i långsamt tempo uppleva Samos två sidor; den torra södra och den betydligt frodigare norr.

Vädret var perfekt och svetten lackade endast i de starka uppförsbackarna till Marathokambos. En kopp kaffe på torget stärkte inför den fortsatta vandringen efter landsvägen upp till ”brytpunkten”, den högsta nivån, där man kan blicka ut över öns båda sidor. Här är en av vandringens höjdpunkter!

Fortsatte sedan efter landsvägen med etappmål Kastania. Vyerna som bjuds är fantastiska! Till skillnad mot tidigare år var torkan påtaglig. Det fanns inte en droppe vatten i bäckar och all växtlighet var i avsaknad av vatten.
I Kastania var allt stängt och under vandringen genom bebyggelsen slog det mig, att jag inte hörde ett ”mänskligt” ljud. Brunnen brusade, vinden ven i träden, katter jamade och höns kacklade, men inte en människa!

Jag valde i Kastania att vandra led 5 i nordlig riktning och givetvis - nedför. Det var ett misstag! Halkiga barr, löv och lösa stenar gav mig känslan av livsfara. Ett fall och sedan…… Lyckades ta mig ned till en mindre väg och var då fullständigt utpumpad. Laddade batterierna med bröd, apelsin och vatten, men krafterna kom inte riktigt tillbaka. Jag valde att fortsätta efter en mindre grusväg med en vidunderlig utsikt på vänster sida.

Anlände Lekka och på sätt och vis räddningen. Fortsatte efter vägen - den slingriga och bitvis mycket branta - mot Karlovassi. Krafterna var på upphällning och uppenbart vacklade jag in i Karlovassi. Det snurrade i hela kroppen! Jag lyckades med konststycket att ta mig till supermarket för köp av choklad och bananer. Sjönk ned på bänk utanför och åt. Kvicknade överraskande snabbt till och tog mig till strandkanten för att känna på vattnet. Därefter åter vila på en bänk, samtidigt som jag meddelade vännen Manolis var han kunde hämta upp mig för återfärd.

Nu helt OK och går, utan att stappla, strax de 100 meterna för ett morgondopp i det fantastiska vädret.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-09-26, 12:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Hej Anders!
Det vore trevligt med lite bilder från din vandring- Samos är en fantastisk underbar ö, naturmässigt.

Hälsar Birgitta, som åker hem imorgon afton från Samos, med många upplevelser rikare.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-09-26, 12:46
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Hej Birgitta!
Lägger in i kväll. Nu vila under parasoll på Votsalakias fina strand med utblick över Fourni och i soldiset Lipsi och Patmos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-09-26, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Oj, vilken vandring!

Jag förstår verkligen att den tog på krafterna. Jag skulle aldrig orka med den vandringen. Ser också fram emot några bilder.

Vet du varför var allt stängt i Kastania?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-09-26, 16:14
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Vi tog bilen å körde en del av din promenad
Bra jobbat👍💪
Mycke uppförsbacke var de!!!

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-09-26, 18:13
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Janne! Det var siesta och troligtvis håller man stenhårt på den, vilket numera är ganska ovanligt. Tidigare har åtminstone det sömniga ”fiket” vid brunnen varit öppen, men nu - ingen!
piam! Brantast är det genvägen från Votsalakia, förbi fotbollsplanen (som synes vara en internationell arena som knappast används och till denna en bred och nyasfalterad väg&#128563 och till Marathokambos. Här undrar man vad man gett sig in på…..😀 I dag hade det inte funkat med maxtemperatur om 34 grader.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-09-26, 18:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Anders!

Tack så mycket för att du delar med dig! Kan riktigt känna hur det skulle varit om jag hade haft förmånen att vandra där vid din sida. En så härlig tur!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-09-26, 18:46
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
I går - lördag - gjorde jag det som jag länge funderat över att göra; vandra mellan Votsalakias strand till Karlovassi. Egentligen att i långsamt tempo uppleva Samos två sidor; den torra södra och den betydligt frodigare norr.

Vädret var perfekt och svetten lackade endast i de starka uppförsbackarna till Marathokambos. En kopp kaffe på torget stärkte inför den fortsatta vandringen efter landsvägen upp till ”brytpunkten”, den högsta nivån, där man kan blicka ut över öns båda sidor. Här är en av vandringens höjdpunkter!

Fortsatte sedan efter landsvägen med etappmål Kastania. Vyerna som bjuds är fantastiska! Till skillnad mot tidigare år var torkan påtaglig. Det fanns inte en droppe vatten i bäckar och all växtlighet var i avsaknad av vatten.
I Kastania var allt stängt och under vandringen genom bebyggelsen slog det mig, att jag inte hörde ett ”mänskligt” ljud. Brunnen brusade, vinden ven i träden, katter jamade och höns kacklade, men inte en människa!

Jag valde i Kastania att vandra led 5 i nordlig riktning och givetvis - nedför. Det var ett misstag! Halkiga barr, löv och lösa stenar gav mig känslan av livsfara. Ett fall och sedan…… Lyckades ta mig ned till en mindre väg och var då fullständigt utpumpad. Laddade batterierna med bröd, apelsin och vatten, men krafterna kom inte riktigt tillbaka. Jag valde att fortsätta efter en mindre grusväg med en vidunderlig utsikt på vänster sida.

Anlände Lekka och på sätt och vis räddningen. Fortsatte efter vägen - den slingriga och bitvis mycket branta - mot Karlovassi. Krafterna var på upphällning och uppenbart vacklade jag in i Karlovassi. Det snurrade i hela kroppen! Jag lyckades med konststycket att ta mig till supermarket för köp av choklad och bananer. Sjönk ned på bänk utanför och åt. Kvicknade överraskande snabbt till och tog mig till strandkanten för att känna på vattnet. Därefter åter vila på en bänk, samtidigt som jag meddelade vännen Manolis var han kunde hämta upp mig för återfärd.

Nu helt OK och går, utan att stappla, strax de 100 meterna för ett morgondopp i det fantastiska vädret.
Vilken häftig vandring. Låter som nåt vi skulle ha gjort för ett antal år sedan, men nu tar åldern ut sin rätt.
Åkte däremot med bil och såg fram emot att äta lunch i Kastania. Stor besvikelse, samma upplevelse som du hade - helt öde. Det här var också i mitten av september så man väntade kanske inte på så många gäster.
Räddningen blev Lekka för oss också. God lunch, billigt och trevligt.
Kerstin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-09-26, 21:45
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Vilken vandring! Inte ens innan reumatismen hade jag fixat det. Tom bilarna vi kört uppför dessa vägar har "stånkat", så brant på sina ställen. Imponerande Men vilka vackra vyer du måste ha sett och lugnet ute i landskapet.... Tack för att du berättar!
Catlady, som har Samos/Pythagorion som nr 3 på "älsklingslistan"......
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-09-27, 09:46
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi



Startar i Votsalakia och har här kommit en liten bit upp i backarna med etappmål Marathokambos.
(Tar en bild i taget. Lite krångligt är det och måste ut för ett ”morgondopp”….☀️
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-09-27, 10:38
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Ingen bild! Vad gör jag för fel!!😩
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-09-27, 11:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Ingen bild! Vad gör jag för fel!!😩
Jo, jag ser den. Det ser jättefint ut
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-09-27, 13:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Janne! Det var siesta och troligtvis håller man stenhårt på den, vilket numera är ganska ovanligt. Tidigare har åtminstone det sömniga ”fiket” vid brunnen varit öppen, men nu - ingen!
Okej, tack för svar!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-09-27, 13:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Jag ser också, och håller med Wolfen: ser jättefint ut.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-09-27, 21:48
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Jag ser också och längtar, fina Samos! Så vacker bild
Catlady, som ville hon vore där....
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-09-28, 08:52
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi



Så det funkade! Tack för uppmuntrande besked!

Här uppe i Marathokampos ca. 250 möh och efter ca. 1 timmes vandring. Närmar mig här torget via den gamla infarten och genom alla trånga gränder. Vissa hus visar tecken på skador efter jordbävningen och det har uppenbart pågått betydande reparationer.

Det blir en obligatorisk fika på torget vid kyrkan. Det är lugnt och fridfullt. En kuriosa är ett trafikljus till hjälp för framfart i gränderna. Tidigare års samling av fikande och framför allt pratandes äldre herrar saknas.

Handlar några apelsiner i en grönsaksaffär som ger intrycket att vara en jordkula. Kanske för alla grönsaker och frukters bästa i den påtagliga svalkan.

Vandrar vidare upp i gränderna till den större vägen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-09-28, 09:06
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi



Följer den svagt lutande asfaltväg från Marathokampos mot ”brytpunkten”, alltså den punkt där jag har utblick över både södra och norra sidan av ön. Och (framför allt) det börjar bära utför.

Det går långsamt för det blir ständiga stopp för att hinna ta in den fantastiska utsikten. Närmast Marathokampos och i diset i vänster kant skymtar Agathonissi och mitt i bild skymtar Lipsi.

Fortsätter på lätta fötter trots en förfärlig mängd vatten i ryggan.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-09-28, 09:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Fina längtansbilder, Anders!
Säger jag som kom till Sverige från Samos igår.

Birgitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-09-28, 10:05
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi

Tack för det, Birgitta! Jag misstänker att du redan har löst returbiljett😀

För övrigt blåser det i dag friskt, däremot inte så kalla vindar som under vissa dagar förra veckan.

Ha det gott!
Anders
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-09-28, 15:34
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandring mellan Votsalakia och Karlovassi



Så, ”brytpunkten” är just passerad och jag satte mig på en sten vid vägkanten och skådade ut över grönskan i dalgångarna och målet; den lilla vita ”fläcken” i brytningen mellan grönt och blått - Karlovassi. Vingarna på raden av vindkraftverk ven i den måttliga och svala vinden. Värmen här var inte densamma som den var strax innan.

Trafiken på detta vägavsnitt var mycket gles. Uppenbart används den mest av lokalbefolkningen. Mitt antagande om ett betydlig frodigare grönska på denna sida stämde absolut inte. Torkan var påfallande och i de bäckar i vilka det fanns vatten i för två år sedan var snustorra. Nåväl, allt kan inte vara som förr…..

På höger sida hade jag en vidunderlig utsikt! Profitis Elias skymtade i fjärran. Betydligt närmare såg jag raden av byar inbäddade i grönska.

Fortsatte och tog raster med jämna mellanrum (håller stenhårt på max 45 minuters vandring och därefter vätska). Vägen slingrade sig fram bland odlingar, tallbestånd och ”djup” lövskog. En och annan nötskrika gjorde sig påmind. Några fordon passerade. Annars tyst. Avtagsvägen till Kastania närmade sig och där en efterlängtad enklare lunch. Förhoppningsvis…..

Senast redigerad av AndersK den 2021-09-28 klockan 15:41.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT