Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-01-12, 12:42
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Kreta 2005

Storstädade på vårt lilla kontor och hittade en dagbok från en resa vi gjorde till Kreta i maj 2005. Det händer ju inte så mycket på Kalimera just nu, kanske p g a årstiden men naturligtvis också pandemin som aldrig verkar ta slut. Undrar nu om ni vill följa med på resan?
Kerstin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-01-12, 12:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Kreta 2005

Självklart! Starta resan NUUU!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-01-12, 13:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kreta 2005

SÅKLART!!! De e bar å åk!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-01-12, 14:28
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Kreta 2005

Det här ska bli roligt. Hoppas ni tycker det är intressant.
Den här resan gjorde vi i maj 2005. Vi var på Kreta i 3 veckor och tog oss fram med buss, båt och till fots. Det var innan jag kände till Kalimera så all planering gjordes från guideböcker och kartor. Det gick ju inte heller att googla fram data som vi gör idag. Så tänk så mycket lättare allt har blivit. Och vad skulle man göra utan Kalimera?`

5.5
Efter en lätt frukost gick bussen till Arlanda 5.10. Planet avgick 10 min efter utsatt tid. Lugn flygning ner till Kreta där vi landade 11.30. Och tro det eller ej, 12.10 hade vi fått vårt bagage och vi packade ner handbagaget i stora ryggan och konstaterade att vi nog fått med oss för nycket i alla fall. Tungt var det!

Tog en taxi till busstationen i centrala Chania, 15 Euro. Där lämnade vi bagaget ocoh gick ut på sta´n. 100 m från stationen hittade vi ett jättemysigt rum, som vi bokade tills vi skulle komma tillbaka efter vår rundresa. Åt en grekisk sallad och varsin öl på en taverna i Gamla sta´n. Kommer ihåg att vi tyckte det var svindyrt. 20 Euro!!
Tillbaka till busstationen igen, köpte biljetter till Kastelli och 15.30 avgick bussen. En dryg timmas resa efter kusten och vi kom fram till en liten lugn stad. Traskade ibäg ner mot stranden och hittade ett stort fint rum med balkong och kvällssol.En trevlig äldredam visade oss rumket och på stapplande grekiska lyckades vi förstå varandra riktigt bra.
Vi gick ut en sväng och handlade det nödvändigaste, kaffe, whisky och frukostmat och så blev det en fika på balkongen.
En liten vila innan vi gick ut för att äta middag. Vi tog en lång promenad fram och tillbaka efter huvudgatan för att leta efter någonstans att hyra cyklar. Hade nästan gett upp hoppet när vi hittade ett kontor precis runt hörnet där vi bodde.
Åt middag vid torget. Souvlaki och husets vin. 11 Euro. Och så en raki och en liten skorpa på det. Helt OK
Det var första dagen. Jag tror vi gör en paus där. Ska inte trötta ut er helt och hållet.
Kerstin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-01-12, 14:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Kreta 2005

Mera!

Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-01-12, 14:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Undrar nu om ni vill följa med på resan?
Självklart!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-01-12, 15:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Kreta 2005

Fortsätt
Mycket ska till om man ska bli uttröttad.
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-01-12, 15:56
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Kreta 2005

Oj, med det gensvaret kan jag ju inte låta bli att fortsätta. Kul!!

Kissamos är, eller var i alla fall då, en liten stad, som ligger i nordvästra hörnet av Kreta. Ingen charterort då, men det fanns gott om rum att hyra och det byggdes och renoverades för fullt. I områdena runt om staden odlades vindruvor, tomater och olivlundarna sträckte ut sig så långt ögat nådde.
När vi skulle sova på kvällen visde det sig att den lilla gatan utanför vårt rum var någon sorts genomfartsgata till stranden och en restaurang. Bilar och motorcyklar drog på för fullt. Jag var trött efter en lång dag och somnade ganska snabbt, men gubben min låg vaken länge.

6.5
Åt vår första frukost med riktig grekisk yoghurt och honung.
Kl 10 hyrde vi var sin cykel och började trampa mot Falassarna. Det var varmt. Vi hade gott om vatten med, men borde ha inhandlat något energirikt. Vägen gick uppåt i 8 km så det blev till att gå bitvis. När vi närmade oss Patamos blev jag yr och kände mig svimfärdig. Vi vilade i skuggan under ett träd en stund och tog oss sedan till en Super Market i närheten där vi kunde köpa lite uppiggande. Det hjälpte så vi fortsatte.
Vägen ner mot Falassarna, 4 km, var brant och jag tänkte med fasa på tillbakavägen.
Vi hade några sköna timmar nere på stranden. Nästan inget folk alls. Kallt i vattnet så tidigt på säsongen, men det blev i alla fall två dopp. Åt tiropita,som vi köpte på ett bageri i Platamos.
Vid 2-tiden började vi återfärden. Då var det gräsligt varmt och blåste en het vind söderifrån. Vi cyklade och vandrade om vartannat. Men det blev för jobbigt, så vi stoppade en liten lastbil och frågade om vi fick åka med upp till stora vägen. Inga problem, upp med cyklarna och vi fick åka med på flaket upp till Platamos. Se´n var det nerförsbacke i 8 km. Gissa om det var skönt med en dusch och en kaffe på balkongen.
Vi vilade någon timma och vid halvåttatiden gick vi ut för att leta upp en taverna som vi sett i Vagabonds guidebok. Taverna Agatho, ca 1 km utanför sta´n.
Vi gick och vi gick. Vi kom ut på landet och började förstå att det här är nog inte rätt. Så mötte vi en kille som höll på att driva hem fåren för kvällen. Han kunde väldigt lite engelska, så det blev till att plocka fram de grekiska kunskaperna igen och han förstod faktiskt vad jag menade. Oh, vi hade gått alldeles för långt, men om han bara fick stänga in fåren så kunde han köra oss tillbaka i sin bil. Vi åkte nog en km tillbaka och där, med en alldeles utsliten skylt, var tavernan. Vi hade gått förbi den utan att se den. Såg stängt och nersläckt ut, men killen hoppade ur bilen och ropade på ägaren och visst, vi var så välkomna. Det kom 2 andra gäster och mycket senare ett grekiskt sällskap. Det var så tidigt på säsongen så det fanns ingen meny, men vi åt en helt underbar, fet tzatziki och Stifado på kanin. Jättegott. Så bjöds det förstås på en liten raki och en kaka. 20 Euro. Först förstod vi inte vad som stod på notan, men ägarinnan hade först räknat ut notan i Drachmer och slutsumman stod i Euro???
Vi traskade hemåt . Klockan var över 10 men fortfarande så varmt att man gick i linne. Inga varma tröjor här inte.
Så var det samma trafik utanför rummet igen och dessutom ett ganska stort fyrverkeri.
Kerstin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-01-13, 05:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Kreta 2005

Roligt att få följa med en resa tillbaka till en åtminstone lite annorlunda tid. En lite dråplig cykelfärd hade ni. Lät jobbigt. Men räddningen kom och ni belönades med god mat. Sånt kommer man ihåg.

Tackar! Väntar på fortsättningen.

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-01-13, 13:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Kl 10 hyrde vi var sin cykel och började trampa mot Falassarna. Det var varmt. Vi hade gott om vatten med, men borde ha inhandlat något energirikt. Vägen gick uppåt i 8 km så det blev till att gå bitvis. När vi närmade oss Patamos blev jag yr och kände mig svimfärdig. Vi vilade i skuggan under ett träd en stund och tog oss sedan till en Super Market i närheten där vi kunde köpa lite uppiggande. Det hjälpte så vi fortsatte.
Vägen ner mot Falassarna, 4 km, var brant och jag tänkte med fasa på tillbakavägen.
Att ni ens kom på tanken att cykla till Fallasarna!

Jag tycket det var ansträngande att köra moppe dit. Sicken tur att ni fick lift med en lastbil, annars hade ni kanske varit kvar i backen än idag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-01-13, 16:41
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Kreta 2005

7.5
Efter vår goda frukost var vi och bytte våra cyklar mot ett par med lite bättre växlar. Och ja, vi hade inte gett upp efter gårdagens äventyr. Envisa som åsnor gav vi oss iväg mot Polyrinia, som under antiken var en mycket viktig stad. Antikens Kissamos fungerade som hamnstad till Polyrinia.
I dag var det svalare och blåste en ganska frisk vind. Vägen till Polyrinia, ca 6 km, var också mer omväxlande, inte bara uppför hela tiden. Vi hade också försett oss med lite färdkost. Väl där uppe gick vi runt och tittade på de gamla husen, som var moderniserade och bebodda. Vi pratade med en grek som drev en souvernirbutik och ett rakidestilleri. Vi åt en lätt lunch, tomat- och gurksallad, bröd och en flaska Retzina. Ägarinnan höll på att baka "kalizoni". En sorts pirog och hon bjöd oss på varsin för att smaka. Den innehöll en ost som heter "misitra" och serverades med flytande honung. Som Mat-Tina säger: Jättegott!!
Så tog vi oss hemåt igen och lämnade tillbaka cyklarna, tog en fika på balkongen och lite siesta.
Tog en promenad efter stranden, men det blåste kallt och lockade inte till något bad.
På kvällen blev det en god middag vid torget igen. Kallt och blåsigt.

8.5
Det här var dagen då vi skulle börja vandra. Lite läskigt, för ryggsäcken var tung. Målet var att till fots och senare med buss ta oss till Elafonissi.
Vi började vandra ut ur Kissamos kl 8.45. Efter 4 km var det en kort russin och vattenpaus och det kändes fortfarande bra. I Voulgaro, efter 9 km blev det rast och en stor glass. Så gick vi styrkta vidare till Topolia, 13 km, och mycket uppför. Där åt vi en grekisk sallad med den största Fetaost vi någonsin fått. Underbart gott. Där blåste det ganska friskt och det blev lite "tuppaskinn" när vi satt i skuggan. Och jag började få ont under ena foten. Men skam den som ger sig. Vi traskade vidare in i Topoliaravinen och där blev det varmt. Tryckande varmt mellan bergväggarna. Men vackert.
Efter ca 16 km vandring var vi framme i Koutsamatados där vi hyrde ett jättemysigt rum med dusch och toalett och stor balkong för 25 Euro. Då var vi varma och svettiga, men förutom min fot, där jag fått en blåsa, kändes det riktigt hyfsat. Vi hade klarat premiärvandringen helt enligt planerna!!
Duschen efter vandringen satt inte helt fel. Och inte kaffet och whiskyn på balkongen heller. Grönt och lummigt och imponerande berg runtomkring. Det enda ljudet, till skillnad mot Kissamos med sina motorcyklar, var lite kacklande höns och en porlande bäck i botten av ravinen. Underbart.
Efter ett par timmars siesta tog vi en promenad och kollade omgivningarna. Byn var inte stor, bara några spridda hus och så tavernan med rumsuthyrning där vi bodde.
Vi fick en storslagen middag för 25 Euro. Tzaganaki, friterad och jättegod, varsin kalitzoni med flytande honung, moussaka, ouzo och öl. Så blev vi bjudna på en söt kaka och raki och apelsiner från trädgården.
En lång dag var till ända och vi kände oss toknöjda över att vi klarat av vandringen utan större problem.
Kerstin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-01-13, 20:07
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Kreta 2005

Å, mera! För en bekväm bilåkare som mig låter detta som strapatser! Så imponerad! Skulle nog egentligen vilja göra på lite på detta sätt också men "rematisten" sätter P, tyvärr....
Catlady, som numera är lite "lat och bekväm"......
PS: har stått med bilen högst upp på krönet när man ser ner mot Falasarna och vilken backe i vindlingar..... på cykel

Senast redigerad av Catlady den 2022-01-13 klockan 20:15.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-01-14, 10:02
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Kreta 2005

Trevlig läsning, tack!
Vi har också "liftat" med ett lastbilsflak. I Nairobi och vi tyckte det var för långt att gå. Så upp på flaket och så sjöng vi..."För vi har tagit studenten" Det lät ju kul och självklart på ett flak, ingen som förstod vad det handlade om. Vi sjöng och såg SÅ glada ut! Sonen tyckte vi var aningen pinsamma, märkligt!

Nickelena
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-01-14, 17:03
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Kreta 2005

För alla som tycker vi är onödigt hurtiga kan jag ju påminna om att det är 17 år sedan det här utspelade sig. Det har hänt en del med våra kroppar också, så idag skulle vi inte utsätta oss för så våldsamma äventyr. Men det är roligt att minnas. Och fantastiskt vad man kommer ihåg när man läser dagboken. Känns som det var igår. Och längtan bara växer.
Kerstin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-01-14, 17:44
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Kreta 2005

Tack för dina berättelser!
Jättekul att läsa!

Maria
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-01-14, 22:05
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Kreta 2005

Kan man vara "onödigt" hurtig?? Nej, det bestämmer man själv! Beundrar de som kan och vill, skulle själv vilja men kroppen sätter gränserna, tyvärr......
Kunde själv en gång i tiden och saknar det, att tänka "what the heck" och gjorde man det bara.... Det saknar jag!
Catlady, som gärna vore lite starkare nu...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-01-15, 14:29
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Kreta 2005

9.5
Efter en lugn och tyst natt, då vi äntligen fått sova ostörda, klev vi upp vid halv åtta och packade ryggsäckarna. Så gick vi ner för att äta frukost. Den var lite torftig i våra ögon sett. En mugg kaffe, ett glas vatten, en torr kaka och en sockerkaksskiva. Men kanske en typisk grekisk frukost? Ägaren satt med oss en stund och det blev en lite stapplande konversation på blandad engelska och grekiska. Platsen vi bodde på, Arhondas, var ett ganska stort område, där man producerade ekologiskt allt till tavernan, kött, grönsaker, frukt och mjölkprodukter. Vi fick varsin bamseapelsin när vi betalat för frukost och rum. Apelsinerna var mogna och otroligt söka och saftiga.
Bussen mot Elafonissi skulle komma 9.30. Nu har väl de flesta erfarenhet av tider i Grekland, den kom strax efter 10. Det var mulet och blåste lite kyligt. Efter ca 3 mils busstur på slingrande vägar kom vi ner till kusten. Först ett 5-10 min stopp vid klostret Hrissoskalitissa (gud vilket namn) som ligger som ett svalbo klängande på en klippavsats. Klostret har tidigare varit hemvist åt 200 nunnor, men nu fanns där bara 2 klosterväktare för turisternas skull. Hrissi skala betyder den gyllene trappan och består av 90 steg. Ett ska vara av guld, men bara den som är utan synd kan urskilja det. Eftersom vi inte kände att vi hörde till den kategorin gick vi inte ur bussen.
Strax efter 11 var vi framme vid stranden. Mellan klostret och stranden passerade vi massor av växthus.
Vi hyrde rum för 2 nätter på Panorama Taverna. Nytt och fräscht för 35 Euro natten. Lunch på tavernan, Stuffed tomatoes och en öl. Så gick vi och kollade Minimarketen. Och där fanns i stort sett ingenting så det fick bli frukost på tavernan.
Tanken från början var att vi skulle vandra efter E4:an till Paleochora. Vi gick en bit efter leden och konstaterade ganska snabbt att vi inte skulle klara av det med våra tunga ryggsäckar. Det var stenigt och bökigt, upp och ner, nej, nej! Men utflyktsbåten från Paleochora låg vid stranden, så vi fick satsa på den när det var dags.
Lite fika på uteplatsen och den dagliga siestan. Lite tvätt att fixa och omplostring av min fotblåsa och som avslutning middag på tavernan.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-01-15, 14:43
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Kreta 2005

10.5
I dag skulle det bli lite sovmorgon, men de grekiska sängarna var inte gjorda för min rygg, eller tvärtom. Stenhårda, ingen bäddmadrass, ja det där känner ni nog igen. Fast det har blivit bättre med åren. Så det blev till att kliva upp innan ryggen gick av.
Frukost på tavernan och nu kunde vi snacka om frukost. Färskpressad apelsinjuice, bröd, marmelad och kaffe. Vår vana trogen ville vi ju ha yoghurt med honung och där fick vi så vi teg. Varsin jätteskål med tjock härlig yoghurt. En hade räckt att dela på.
Mätta och belåtna gick vi ner mot stranden och vadade över till Elafonissiön. Alla som varit där vet att det känns som att komma till en annan värlsdsdel. Så himla vackert!!
Vi hittade en skön skyddad grop och tillbringade några timmar där med sol och bad.
Efter en något försenad lunch på tavernan tog vi en promenad till minimarketen igen. Nu hade man fått in lite varor och vi kunde köpa vatten och lite tilltugg till fikat.
Se´n tog vi en ordentlig genomgång av vår packning, plockade bort allt som vi absolut inte behövde, packade om ryggorna med det som blev kvar och det blev en himla skillnad. Med den vikten skulle vi klara av att vandra även efter vandringsleder.
Ny planering! Båt till Paleochora, två dagar där, buss upp till Chania, lämna in onödig packning till förvaring och se´n till Omalos
En liten promenad ner till stranden och återigen en god middag på tavernan. Taramousalata, varsin spagetti med tomat och ost, en kanna vin - 13 Euro. Och så naturligtvis raki och nötter.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-01-16, 05:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Kreta 2005

Vilken fin berättelse och intressant resa! Kan förstå att det känns fint för dig att läsa detta. Och du ser ju säkert allt i bilder (vet inte om ni har foton från resan), allt det ni upplevde. Vandring till Paleochora låter intressant även om jag själv nog skulle ta båten.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-01-16, 10:58
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 707
Standard Sv: Kreta 2005

Så roligt att läsa din reseberättelse!! Men oj,oj,oj, vilken bedrift att cykla/vandra så långa sträckor. Tänker på trafiken som ibland är helt livsfarlig . 2014 bodde jag och min syster en vecka i Kissamos och hyrde också cyklar. På en av våra utflykter tog det tvärstopp, då vi "råkade" hamna på en vinfabrik med museum och provsmakning. Var de enda besökarna. Sen blev det en väldigt försiktig cykeltur tillbaka med ett par flaskor chardonnay i ryggsäcken

/Ulla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT