Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-26, 09:06
ulfekb ulfekb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 3
Standard Väder och resor/boende på Andros/Paros i okt?

Hej,
Vi har tänkt åka till Loutsa (10 km söder om Rafina) i början på oktober. Då vi är där hade vi tänkt att ö-luffa lite och funderar på Andros/Paros. Finns det någon som brukar åka vid den tiden och vet hur det är med vädret, och om det finns gott om boende till rimligt pris samt har tips på ställen som bör besökas? Vi gillar att vandra, även lite jobbigare vandringar och väljer nog natur framför häftigt stadsliv, men en blandning vore ju bäst.Priser på färjorna vore också intressant att veta. Om någon känner sig manad så är jag tacksam för alla tips.

mvh Ulf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-26, 09:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Väder och resor/boende på Andros/Paros i okt?

När jag var på Paros var det för varmt för riktiga vandringar, men jag pratade med en kvinna som berättade att de brukar vandra från Naoussa (där jag för övrigt tycker att ni ska bo, om ni väljer Paros) över bergen till den lilla byn Lefkes, dit många turister åker bil eller moppe. Hon brukar göra den vandringen i december sa hon, eftersom hon tycker att det är för varmt tidigare på hösten..

Lefkes är en jättemysig by och omgivningarna fantastiska, så det är säkert en fin vandring. Vägen kan ni fråga efter på plats.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-26, 10:40
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Väder och resor/boende på Andros/Paros i okt?

Om ni ska till Rafina vill jag hellre rekomendera Evia för vandring. Där har du berget Oxi på 1400m över havet. Perfekt för vandring!! Jag har varit där i november och vandrat. Ta med tält eller bo i rum. Du kommer träffa människor som lever som man gjorde 100 år bakåt i tiden. Fantaskisk natur med ekskogar och vackra forsar och vattenfall samtidigt helt otroliga stränder vid havet. Paros är en fin ö men "ingenting" om du jämför med Evia och vill vandra. Lycka till !
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-26, 12:03
ulfekb ulfekb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Väder och resor/boende på Andros/Paros i okt?

Hej, och tack för era svar.

Det låter intressant med båda alternativen, vi kanske hinner allt?
Jag ska kolla upp oxi också, det var en ny vinkel!
mvh Ulf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-26, 13:42
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Väder och resor/boende på Andros/Paros i okt?

Hej Ulf!

Vi tillbringade två sommrar på Andros för över tio år sedan och tyckte väldigt mycket om ön. Vi bodde i Batsi som väl är den by där de flesta turister bor. Trots det kändes den inte exploaterad, den var liten och hade kvar bykänslan. Det finns en fin sandstrand inne i byn, men även många fina stränder att ta sig till runt om.
Vi åkte runt med buss och hyrde även bil. Det finns många fina små byar uppe i bergen, som är gröna med flera källor. Bland annat tappar man vattnet Sariza här som säljs på flaska. Vi vandrade inte själva, men mötte flera som gjorde det och tyckte det var idealiskt.
Om du går in på www.cycladen.be så finns där flera vandringsbeskrivningar på öar i kykladerna, bland annat Andros och Paros.
Lycka till!
Hälsningar Ann-Kristin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-27, 15:35
ulfekb ulfekb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Väder och resor/boende på Andros/Paros i okt?

Hej igen,
Tack för länken Ann-Kristin, den var kanon. Nu verkar det som jag har en uppsjö av platser att välja mellan, det blir tufft att prioritera, men vi kan ju åka fler gånger förhoppningsvis...

mvh Ulf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-27, 15:58
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Väder och resor/boende på Andros/Paros i okt?

Det är ju det som är så bra -och kanske också förvirrande- att det finns så många vackra och intressanta platser i Grekland att besöka!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT