Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-08, 19:25
Jessikaw Jessikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 34
Standard Priser i Kreta på mat

Hejsan!

ska åka till kreta i agusti i år och undar lite om priser.

Om det är någon som vet ungefär vad priserna på maten är, frukost,lunch samt middag! ?

har tänkt äta frukost hemma i lägenheten! vad tror ni att det kan gå på?

skulle bli jätte glad för svar =)

// Jessika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-08, 20:21
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Hej! Vi brukar äta frukost "hemma" och går ut och äter lunch och middag. Jag brukar räkna med 3000:-/vecka då räcker det till lite shopping också!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-08, 20:22
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

3000:- per person och vecka!
Gunilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-09, 16:59
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

det beror ju helt och hållet på vad man väljer att äta. När jag var där för en vecka sedan kostade en grekisksallad ca 4 euro, en gyros pita ca 2-2,5 euro, en tzatsiki 2,5 euro. Kötträtterna låg på allt mellan 7-18 euro.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-10, 15:51
Jessikaw Jessikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

tack för svaren =)

har fått lite mera kött på benen nu=)

//jessika
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-11, 18:55
Skilla Skilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 23
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
3000:- per person och vecka!
Gunilla
Kan detta verkligen stämma? Om man är två ungdomar och två vuxna i en lägenhet så skulle det innebär 24 000 skr för två veckor!?

Skilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-11, 19:16
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Skilla,
det låter lite orimligt tycker jag med, vi har då aldrig gjort av med så pass mycket. Fast å andra sidan har vi ofta lagat vår lunch också och ätit på hotellbalkongen eller tagit med något lätt som picknick på stranden. Man äter så mycket till middag ofta så jag tycker inte man är så jättehungrig vid lunchtid ändå.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-11, 20:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

3000 kr per vecka låter fullt rimligt i mina öron om alla måltider äts ute och shopping och andra nöjen ingår. Träffade en familj på Naxos för några år sedan som redan på sin tredje dag hade förbrukat merparten av reskassan. Inte kul alls. Priserna är höga i Grekland och i hela EU, det går inte alls att jämföra med resmål i Asien eller på vissa ställen i Sydamerika.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-11, 21:04
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Måste bara få kommentera utan att bräka;o)

Har man bokat en resa så skall man väl inte börja kolla vad det kostar att liva primärt?

Själv så är jag inte svensk och har lite svårt för en del vänner som åker söderut för att inte kunna få uppleva.

Jag hade tex en arb kompis som åkte till en liten håla och som sa när denne kom hem- Aldrig mer Kreta det var inget att ha!

Jaha sa jag vad var det som inte var bra då?

Nä det var inget att se och sen så var det dyrt - var var du nånstans då


Ja svaret blev en omkrets på ca 1 mil från hålan,då jag sa hur i helsike kan du uttalla dig om Kreta då?

Själv så har jag åkt ca 200 mil och har en helt annan uppfattning!!!!

Ett annat par som ville åka med oss har åkt till Rhodos några ggr, men var gör de???

De ligger på en Ving anläggning vid poolen och äter hotellets mat, inte fasiken åker jag till Grekland för att uppleva det!

Det är stor skillnad på oss och en del man läser om borde hellre åka till Lalandia för det blir billigare.

Ursäkta, men har man semester så skall man inte räkna ören och ta till sig och känna av landets seder och bruk tycker jag - kosta vad det vill!

Mvh!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-12, 09:40
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Heja 91kg

Jag har varit till och från i snart 31 år och bor ju nuförtiden här.
Hittar hela tiden saker som jag inte hade en aning om att de fanns.
Förra året hittade jag t.e.x ett EU finansierat kallkälleprojekt uppe i bergen.
Mycket vackert och mycket kallt o gott vatten.
Jag lägger upp lite bilder i kväll.

Uffe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-12, 13:53
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn och vi räknar ca 1000kr/dag. Frukost gör vi själv, lunch lagar vi ibland, nä barnen börjar ledsna på grekmaten. Middag alltid ute, mev vin eller öl. Sällan drinkar i baren, men glass, dricka etc i mängder.

Jag vill inte säga till någon att hans/hennes sätt att semestra är fel, för jag vill inte att någon skall börja tala om för mig hur jag skall leva. Brr... vilken tanke!

Om man har stressigt småbarnsliv i Sverige med heltidsarbetande föräldrar med mycket aktiviteter för barnen så har man kanske ett behov av att bara varva ner och göra "patron ur", leva utan tider och bara vara. Inga pekpinnar! Och om man är pensionär som lever ett fritt liv här hemma, så vill man säkert upptäcka så mycket man hinner och orkar när man kommer iväg. (Det ser jag på mina svärföräldrar, de behöver inte vila när de kommer iväg, såsom jag behöver).

Säg inte åt någon:"Ditt sätt att leva är fel!" förrän du har gått i hennes/hans skor i några mil...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-12, 14:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Ursäkta, men har man semester så skall man inte räkna ören och ta till sig och känna av landets seder och bruk tycker jag - kosta vad det vill!
Det där är en enorm provokation mot folk som faktiskt behöver begränsa resbudgeten.

Jag beundrar de som åker iväg trots att de har svårt att ta sig råd - och sen lever billigt på plats för att de trots allt älskar att få komma till Grekland.

Döm inte andras plånbok efter din egen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-12, 15:12
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

OBS

Det var inte resbudgeten jag kommenterade, den är upp till var och en.
Kommentaren gällde att det finns inget att se och göra.

Uffe
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-12, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Pratade med en bekant som reste charter och således inte räknade in boendet i reskassan. 1 vuxen och tre tonårsbarn spenderade 15000 för en vecka med mat, presenter och utflykter.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-12, 19:35
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Hejsan.
Följer intresserat debatten, men kan någon säga mer exakt vad exempelvis en moussaka kostar, en greksallad eller en spagetti med köttfärssås? En dricka eller en glass? Hur är det med inköp i småbutiker. Är priserna ungefär som här hemma på ex youhurt, bröd och grönsaker? Vore väldigt bra att ha i bakhuvudet för budgetplaneringen inser jag.
Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-12, 19:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Hej Eva,

Att prissätta en maträtt är lika svårt i Grekland som här i Sverige, det beror ju helt på var du går och äter, priserna varierar ganska stort mellan resaturangerna. Det samma gäller prisnivån i butiker och supermarkets. Tyvärr hör Kreta och framförallt Chania till ett av de dyraste områdena i Grekland, oavsett om du är bofast eller turist. I många fall är maten dyrare än här i Sverige, nu jämför jag med prisnivån i Göteborg, även om man handlar på Lidl eller andra lågprisbutiker.

En liten lista som jag hittat på Fritidsresors sidor med resmålsfakta:

I butik: 1,5 liter vatten ca 6:-,burkläsk (33 cl) ca 6:-, en limpa vitt lantbröd ca 8:-, ett par badtofflor ca 70:-.

På restaurang: Öl (50 cl) ca 25–35:-, enkel lunch ca 80–100:-, enkel middag ca 90–150:-.



Tro mig, det är inte lätt att överleva på 800-900 euro i lön per månad när mat, hyra och fasta utgifter ska betalas.



Kickie
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-12, 21:08
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Om du går till Supermarket och handlar så kostar tex glassen ungefär som härhemma, detsamma gäller läsk. Grönsaker och frukt är billigt, oftast. Det som är dyrt är tex pålägg, skinka, korvar, bacon. Vi lagar egen frukost och jag kommer ihåg att joghurten som killarna äter (smaksatt) är dyr.

Jag kommer inte ihåg priserna exact, det är en känsla som jag har. Jag tycker om att handla där grekerna handlar och frågar gärna kvinnorna som handlar vilken sorts honung, korv, fetaost etc är godast. Köp gärna feta och oliver etc i lösvikt om det går.

Om man äter ute och inte går på det dyraste på menun, dvs biffar och stekar utan äter mer grekiskt, moussaka, bönor, sallader, smårätter, gryträtter så kommer man billigt undan. Några euro per rätt. Det är ofta också godare än sega biffar...

Frågade sambon och han håller med att ca 1000kr/dag räcker gott till mat, utflykter, presenter åt oss. Jag känner mig riktigt sparsam när jag hör att fyra personer gör av med 15000kr/vecka, det lever vi nästan 14 dagar på. Vi kanske sparar genom att äta frukost och några luncher hemma?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-05-12, 22:03
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Ja du kicki, jag förstår att man står sig rätt slätt med 900 euro i månaden....
Verkar i alla fall som att södra kreta, där vi mestadels ska vara, är något billigare. Jag minns med nostalgi 80-talet när vi levde på 50 kronor om dagen på Corfu per person(jag tror tom det var inkl rum av sämsta sorten med lakan som nog bara var vädrade - inte tvättade...men ändå). Då kostade en sovlaki i pitabröd + tomat och en halvliter öl 5 kronor på lokala haket. Perfekt tågluffarmiddag...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-12, 22:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Eva - Du har helt rätt i att södra delarna av Kreta är billigare. Många av mina vänner, och även jag, åker till ex Paleochora på "minisemester" när tid finns. Billigare boende, billigare tavernor och mycket fint i trakterna.

Finns det någon tid i livet när en gyros och en öl inte är den perfekta middagen? Under min första resa till Kreta, Chania, för 16 år sen levde jag på den dieten. Sen kunde jag unna mig en middag på nån mysig taverna och det (då...) obligatoriska utelivet och ändå få mina 1200 SeK att räcka hela veckan. Tro det eller ej, jag köpte hem några små souvenirer till barnen också. Jag tycker fortfarande att jag har lika trevlig även om jag gärna vänder flera gånger på slantarna.

Kickie
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-12, 22:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Priser i Kreta på mat

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jag känner mig riktigt sparsam när jag hör att fyra personer gör av med 15000kr/vecka, det lever vi nästan 14 dagar på. Vi kanske sparar genom att äta frukost och några luncher hemma?
Den här familjen åt alla måltider ute. Nästan bara traditionell grekisk mat men gjorde en hel del utflykter och hade inga ambitioner att spara under semestern. Såna här jämförelser är svåra att göra eftersom vi har olika vanor och ekonomiska möjligheter. Den som reser sällan utomlands kanske ex gör av med mer pengar än den som reser ofta. Alla måste nog pröva sig fram på egen hand men ha i minnet att det är nästan lika dyrt som hemma. Vissa varor är dessutom dyrare än i Sverige.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT