Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-05-08, 22:19
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Nea Chora

Du är antagligen lite snurrig av allt packande Nilam!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-05-09, 05:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Från Kedrissos har ni 15-20 min promenad till Nea Chora. Kedrissos är ett supermysigt ställe!!!! Med buss från Chania stannar ni alldeles utanför hotellet.Hotellet säljer bussbiljetter som service...de som blir över tar de tillbaks och ger pengar åter. Superbra frukost! Bästa hotell jag hittills bott på i Grekland.
Taverna To Magasaki i Nea Chora är vår favorit, men Acrogiali och Manos( hette det väl?) är bra. Jsg tycker alla ställen vi ätit på i Nea Chora har varit bra.

Lissi
Håller med Lissi att dessa tre matställen är bäst. Men alla tavernor i Nea Chora är bra.
Birgitta
.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-05-09, 09:55
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Nea Chora

Ok så det är lite utanför staden. Men när man promenerar till Nea Chora är det bra väg att gå på eller är det längs stranden?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-05-09, 10:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nea Chora

Lotti, på dagtid går Du ner över kullarna nedanför hotellet på en gångväg efter stranden.. det är en fin väg! På kvällarna tyckte vi det var för mörkt så vi gick på gatorna runtom istället men det är svårt att förklara vägen här...Ni ser när ni går..., men en taxi för 4-5 euro kan ju vara värt också efter god BILLIG mat i Nea Chora! Även om hotellet ligger lite längre bort än Christina så är det MYCKET finare!!! Vi bodde på grannhotellet till Christina, Posidonio,i höstas, men de har bara rum via bokningssajter numer. Inte Fritidsresor längre, tyvärr..
Min väninna och jag gick alltid både dit och hem till Kedrissos...längre är det inte.(Vi gillar att gå)

Lissi - som ska bo på Kedrissos igen , helt klart!!!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-05-09, 18:41
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Nea Chora

Jag rekommenderar att välja ett område inte ett hotell. Med boende på Redrissos(?) är man helt klart utanför Nea Chora, utanför själva sanningen och vaknar bland enbart turister. I Nea Chora finns tillräckligt många bra, små, boenden. Gatan Akti Papanikoli är en egen värld, ett helt eget liv.
Och närvaron når ibland magiska höjder.
Så det så...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-05-09, 19:51
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Du är antagligen lite snurrig av allt packande Nilam!

Haha...antagligen
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-05-10, 09:54
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag rekommenderar att välja ett område inte ett hotell. Med boende på Redrissos(?) är man helt klart utanför Nea Chora, utanför själva sanningen och vaknar bland enbart turister. I Nea Chora finns tillräckligt många bra, små, boenden. Gatan Akti Papanikoli är en egen värld, ett helt eget liv.
Och närvaron når ibland magiska höjder.
Så det så...
Hmmm nu fattar inte jag vad du menar tyvärr
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-05-10, 09:57
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Nea Chora

Lotti:
Du är varmt välkommen att precisera vad du inte förstår!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-05-10, 10:26
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Lotti:
Du är varmt välkommen att precisera vad du inte förstår!
Jag har läst det igen men jag får inte ihop ditt svar helt enkelt tyvärr så är det.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-05-10, 12:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nea Chora

Lotti, njut ni av Kedrissos! Där finns strand en bit nedanför så man behöver inte gå till Nea Chora för att bada. Poolen vid Kedrissos är 25 m lång plus barnbassäng dessutom. Fräschare och renare ställe har jag aldrig bott på! Fina rum mot pool eller landskap. Vi hade fåren alldeles nedanför balkongen. Mysigt. Att träffa trevliga turister är aldrig fel!

Jag bodde med min väninna förra våren på Kedrissos och vi år ofta efter heldagar i Chania en lätt måltid på kvällen i poolbaren. Hur trevligt som helst .
I höstas bodde som sagt maken och jag på Posidonio längst bort på hamnpromenaden i Nea Chora. Jättemysigt det också, men varken frukost eller rum kunde på något sätt mäta sig med Kedrissos.... Kedrissos har VÄLDIGT trevlig personal och det är familjedrivet. De har också lägenheter de hyr ut på månadsbasis eller längre så man kan rå sig helt själv och laga sin mat. Funderar på det till en annan gång.
Ni kommer att få all hjälp ni behöver för en trevlig vistelse!!
...Kedrissos ligger bland vanliga villor och hus så det ligger inte utslängt "in the middle of nowhere"
Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2015-05-10 klockan 12:39.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-05-10, 15:54
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lotti, njut ni av Kedrissos! Där finns strand en bit nedanför så man behöver inte gå till Nea Chora för att bada. Poolen vid Kedrissos är 25 m lång plus barnbassäng dessutom. Fräschare och renare ställe har jag aldrig bott på! Fina rum mot pool eller landskap. Vi hade fåren alldeles nedanför balkongen. Mysigt. Att träffa trevliga turister är aldrig fel!

Jag bodde med min väninna förra våren på Kedrissos och vi år ofta efter heldagar i Chania en lätt måltid på kvällen i poolbaren. Hur trevligt som helst .
I höstas bodde som sagt maken och jag på Posidonio längst bort på hamnpromenaden i Nea Chora. Jättemysigt det också, men varken frukost eller rum kunde på något sätt mäta sig med Kedrissos.... Kedrissos har VÄLDIGT trevlig personal och det är familjedrivet. De har också lägenheter de hyr ut på månadsbasis eller längre så man kan rå sig helt själv och laga sin mat. Funderar på det till en annan gång.
Ni kommer att få all hjälp ni behöver för en trevlig vistelse!!
...Kedrissos ligger bland vanliga villor och hus så det ligger inte utslängt "in the middle of nowhere"
Lissi
Jag tackar så mycket för all bra info från dig, det blir säkert bra.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-05-10, 16:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lotti, njut ni av Kedrissos!
Lustigt, men min bror frågade mig idag om jag visste något om Kedrissos. Jag ska tipsa honom om denna tråden.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-05-10, 17:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nea Chora

Här är några bilder från Kedrissos med omgivningar.

Första dygnet kom rött sahararegn, så gissa om det städades och fixades på balkonger och runt hotellet.

Poolområdet:




Vi hade balkongutsikt mot havet. Man kan också få mer mot trädgård och pool, men jag tror alla ser havet.



Vägen över sanddynerna ner mot Nea Chora. Härligt dagtid, men för mörkt för oss i alla fall på kvällen. Då gick vi runt om.




En av de supertrevliga ägarbröderna, på strålande humör jämt!


Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-05-10, 18:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Nea Chora

Lotti, det blir bra, det är jag säker på.
Kedrissos ligger precis mellan Nea Chora och Agii Apostoli, vid huvudvägen.
Det är lätt att ta bussen några få hållplatser, antingen åt ena hållet (in till stan) eller åt andra hållet (till de allra finaste sandstränder).
Om dagen kan du gå till Nea Chora (bada, äta), om kvällen kan du gå (välj vägen) eller åka taxi hem. Eller om ni gillar att gå så kan ni gå (eller som sagt ta bussen) till de fina stränderna i Agii Apostoli, de ligger på rad, 3-4-5 stycken, den ena finare än den andra - missa inte!
Jag forstår, att du reser charter och då var det väl mest två hotell du valde mellan. Inte de mindre hotell som ligger i Nea Chora och som man väljer mellan om man bara köper flygbiljett. Du kan ju kolla läget och välja det nästa gång, om du tycker, men jag tror ni blir nöjda med ert val.

Vi är ju alla turister, antingen vi vill eller ej, så är det ju. Oavsett om vi önskar/känner något annat.


Marianne - som mycket väl skulle kunna välja Kedrissos även om jag bott på Arocaria flera gånger - och varit nöjd med det.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-05-10, 18:48
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Lustigt, men min bror frågade mig idag om jag visste något om Kedrissos. Jag ska tipsa honom om denna tråden.
Så bra att vi kan tipsa dig också nån gång.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-05-10, 20:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
Så bra att vi kan tipsa dig också nån gång.


Lissi: tack för bilderna!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-06-08, 22:08
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Nea Chora

Vill bara berätta att hotell Kedrissos var suveränt bra att bo på, och så trevliga bröder som har det. Vi hade beställt bara ett rum men fick en jättefin lägenhet med två balkonger. Promenerade till Nea Chora och åt på mysiga tavernor, forsatte promenaden in till Chania. Kommer absolut att bo på Kedrissos igen även frukosten var väldigt god och mycket att välja på. Nea Chora också ett trevligt mysigt ställe som jag varit nyfiken på länge.

Helnöjd alltså med denna resa, nästa torsdag bär det av igen till Agia Marina med barn och barnbarn längtar jättemycket förstås.

Glad sommar alla Kalimeror!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-06-08, 22:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nea Chora

Så roligt att Du också gillade Kedrissos!!! Vi ska absolut bo där igen...

Lissi
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-08-30, 19:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så roligt att Du också gillade Kedrissos!!! Vi ska absolut bo där igen...
Min bror med fru checkade in på Kedrissos i torsdags, och de bara älskar stället. De ska stanna två veckor.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-08-30, 20:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nea Chora

Härligt Janne! Jag blev så jätteförtjust i stället och de har även lägenheter utrustade för långtidsboende berättade en av ägarna.
Poolområdet var så fint och poolen var verkligen en pool att simma i, 25 m, ingen plaskdamm.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT