Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-03, 20:59
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Loukoumades

Rena Måndagen mycket regnig. Fotbollshögtid på kaféet på kvällen. Jag efterlyser tips om Bougatsa- och Loukoumades-ställen. Det finns ett Bougats-ställe ganska nyöppnat mitt i Chania. Jag vet inte riktigt hur man gör Bougatsa, men det verkar som en ugnspannkaka som inte är riktigt genomgräddad som serveras hackad i bitar. Prova utan socker !

Ett litet Loukoumades-ställe ligger mitt i Herakleon. Man börjar att städa och förbereda redan 4 på morgonen. En familj. Loukoumades kan vara allt från tunna skal indränkta med socker-vatten, till farmors pösiga trollungar med konstiga former. Den här familjen gör dom ganska pösiga och med lite underliga former. (Lägg märke till att krisen inte syns i ansiktet.)


Klockan 4 öppnar också Patsas-stället i saluhallen i Chania. Det är skyltat på baksidan "Vrasto Patsas", alltså den kokade magen - soppan. Denna Patsas-skylten finns i Basaren i Herakleon.








Så här såg det ut på lördagen i Herakleon, bredvid Morozini-fontänen.



Den här byggnaden i Herakleon trodde jag var försvunnen, men nu fick jag se den bortglömd och förfallen, nära Elefterias-torget, på en bevakad parkeringsplats. Idag tänker säkert inte många på att det var en byggnad som byggdes 1930 till minnet av den grekiska självständigheten, i Minoisk stil: Ηρωον (Iråon) - en helt otrolig kult-plats, som man kan se på foton från 30-talet. (Det finns nu också en rörelse för dess bevarande. )


Är hon inte fin ?
  #2  
Gammal 2014-03-03, 21:40
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Loukoumades

Jag gillar också god Parathosiaki Soupa Patsas (grekisk traditionell magar soppa)

Sen gillar jag Loukoumades men dess värre är det många kalorier där i .

Recept på Bougatsa kan du hitta på greek.food.com
bougatsa (grekisk Kräm-Filled Phyllo Bakverk) Recept

Dess värre har jag inga tips om var man kan finna Bougatsa och Louloumades ställen i Heraklieon, även om jag har spenderat en viss tid där. Men jag minns att det fanns underbart goda bakverk av alla slag i Ierapetra stad. Värt ett besök för endast den sakens skull, ha ha!

Fin katt du har!

Marja
  #3  
Gammal 2014-03-16, 20:27
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Loukoumades

Tack, för ett trevligt och heltäckande svar.
Ierapetra är längst öster på Kreta, och tiden kommer för att smaka dom goda bakverken där också.
Nu sitter jag på Ta Chalkina i Chania hamn. Det är ett riktigt nattligt vinter- åskväder.
Här serveras som dessert riktigt pösiga loukoumades indränkta i rakomeli med kanel .
Kanske dom bästa hittills !
  #4  
Gammal 2014-03-16, 21:29
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Loukoumades

Låter underbart gott!

Tror jag varit där för två år sen och ätit några goda smårätter typ sniglar och annat smaskigt! Lyssnat på musik, tagit några rakimeli för många kanske men jag upplevde kvällen som kul!

De har en härlig atmosfär där med en känsla av kultur som jag gillade!

Deras hemsida är speciell http://www.chalkina.com/gr/home

Marja
  #5  
Gammal 2014-03-17, 05:50
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Loukoumades

Är hon inte fin ?

Jo! Jättefin och liknar den katt vi hade en gång för inte så länge sedan.
Nu blir jag sentimental.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT