Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-09-03, 08:39
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
...Till slut gestaltade det sig en "krog" som vi tyckte mest om, lite oväntat kanske, då jag inte sett den nämnd tidigare och den har ingen placering på någon rankinglista, vad vi sett.
Det var hos Kostis Tsantalis som driver TO MAGAZAKI... Paul
Det beror nog på att vi som bor här ser To Magazaki som ett litet ouzeri. De har tidigare sålt mediokra meze med Ouzo för 3 euro portionen, och de gånger jag provat maten har den varit bara okej. Kul att de ryckt upp sig! Det blir inte så många Ouzo på lokal när man jobbar vareviga dag sommartid, men vi brukar hinna med ett par besök per vinter.

//Kikh
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-09-03, 09:58
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Nea Chora

Kari, det är så illa att jag inte lärt mig ladda upp bilder. Jag är klantig som attan.Har alltid alla världens bekymmer med tekninken. Men du hittar säkert.

Kikh, kul att läsa det du skriver. Stämningen var kanon och väldigt "tät" och gästvänlig. Påminde en del om den minsta krogen vi själva drivit, vilket jag kommenterade till Lisbet i termen -mycket trevligare än så kan vi inte ha det-. Då har de troligen också skaffat en ny matlagare, det var verkligen bra det vi åt.
Kanske äter jag lite annorlunda än många, men det borde inte varit tillfälligheter.
Tror att den kvinnliga kocken bidrog med något nytt. Kan det vara så tror du?
Å andra sidan är du expert på Chania-krogar så dina referensramar är enormt mycket större på maten. Men på något sätt är matupplevelsen alltid individuell,
det viktiga är ju att var och en får det som de önskar. Hoppas att vi snart kan få tillfälle att äta ihop.

Paul
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-09-24, 08:58
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Sitter nu i Sverige och vill bara säga att Nea Chora är en fin, väldigt fin upplevelse.
Till slut gestaltade det sig en "krog" som vi tyckte mest om, lite oväntat kanske, då jag inte sett den nämnd tidigare och den har ingen placering på någon rankinglista, vad vi sett.
Det var hos Kostis Tsantalis som driver TO MAGAZAKI. Vi åt här 4 gånger och det var utmärkt mat, trevlig ägare, underbar kock (en tjej) och väldigt trevliga med ätande på de andra borden. Dessutom en del överraskningar smakmässigt, exempelvis lite citronton på vitlöksbröden. Det var 4 fina matupplevelser på denna plats.
Testa och se hur ni upplever ett besök på To Magazaki.

Paul
Nai Nai Paul!!
Du har hittat det rätta stället i Nea Chora To Magazaki.
Har ätit där ett par gånger redan, senast igår.
En fiskrätt som var superb.
Kocken eller kockskan i köket den glada och spontana tjejen Nektaria har smaklökarna på rätt ställe och serverar maten med personlig touch och presentation.
Vi hade en lång pratstund igår kväll där hon bl a berättade att hon jobbar 12-13 timmar varje dag. Det lugnar ned sig till ca 10 i oktober. Inte nån tid för familj där inte.
Jag skall försöka få komma in i köket bara för att studera, det brukar inte vara så svårt och alltid lär man sig nåt nytt.

Det där med rankinglistor ger jag inte så mycket för, det är bara att kolla in
Tripadvisors lista för tavernor och restauranger i Chania så förstår man. Det kan ju riggas hur mycket som helst.
Bästa sättet är att kolla in var sitter det mest greker om man är ute efter grekisk husmanskost och liknande. Det tycker åtminstone vi efter 25 års erfarenhet av Grekland och speciellt Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-10-01, 16:53
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Nea Chora

Lars,
fint att läsa det du skriver.
Tjejen i köket är duktig och jäkligt rolig!
Det är bara att fortsätta att njuta.

Paul
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-10-25, 12:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Om du er like heldig som min kursvenninne og jeg var, en sen kveld vi kom hjem fra byen, så får du en sjarmerende og god musikkopplevelse
Manolis hadde 6 - 7 musikalske venner på besøk, en hadde bouzouki med, de sang både med og uten akkompagnement og var virkelige flinke
Vi var heldige!



Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-10-25, 12:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nea Chora

Chania är en plats som jag aldrig tänkte åka tillbaka till. Där har jag haft mina absolut värsta Greklandsupplevelser med fruktansvärt otrevliga inkastare och personal på tavernorna längs hamnen.

MEN

man är väl inte sämre än... som det heter. Några dagar med Nea Chora som utgångspunkt gav andra upplevelser av staden. Fast hamnpromenaden ogillade jag lika mycket, och när vi gick "lädergatan" kände jag att om jag någonsin får panikångest så kommer det att vara på ett sånt här ställe...

Undvek självfallet dessa ställen så mycket som möjligt, men måste bara stämma in i lovorden om Nea Chora. Perfekt läge, bara 10 minuters promenad till centrum, trevlig stämning, bra tavernor, fin småbåts- och fiskehamn, mysiga gränder, nära till stranden för ett morgon- eller ännu hellre, eftermiddags/kvällsdopp. Vacker solnedgång från balkongen på trivsamma Semeli (Takk Kari för tips!) gjorde inte saken sämre. Och den trevliga marknaden på torsdagen förstås.

Kan tänka mig att återvända
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-10-25, 13:59
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Nea Chora

Instemmer precis med föregående talare. Vi bodde granne med Semeli förra veckan. Kanske det var du som bodde brevid...? Vi ska tillbaka nästa år
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-10-25, 14:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nea Chora

Nei, dessverre ikke. Det er allerede tre uker siden vi var der.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-10-27, 19:39
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Nea Chora

Oj, så var det precis som Elisabet upplevt, hit skall vi inte mer, absolut inte Chania.
Men, Nea Chora vände det förhastade och ytliga, dumma, obegåvade, tråkiga, okultiverade mm omdömet från min och Lisbets sida!

Nea Chora är numera den perfekta utgångspunkten för nord -väst Kreta. Nu älskar vi Chania lika mycket som resten av Kreta. Vad härligt det blev!

Paul
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-12-04, 22:37
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Vi var heldige!
HERLIG, Elisabet og Cia

Kari
- som ikke er riktig så dårlig "reaksjonsevne" som det virker
Vi brukte laptop'n v e l d i g lite de ukene vi var i Hellas i høst!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-12-04, 22:41
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Undvek självfallet dessa ställen så mycket som möjligt, men måste bara stämma in i lovorden om Nea Chora. Perfekt läge, bara 10 minuters promenad till centrum, trevlig stämning, bra tavernor, fin småbåts- och fiskehamn, mysiga gränder, nära till stranden för ett morgon- eller ännu hellre, eftermiddags/kvällsdopp. Vacker solnedgång från balkongen på trivsamma Semeli (Takk Kari för tips!) gjorde inte saken sämre. Och den trevliga marknaden på torsdagen förstås.

Kan tänka mig att återvända
Jeg er glad dere ble fornøyd med "Semeli" og Nea Chora
- jeg er ikke i tvil...vil gjerne tilbake til Nea Chora ...og Semeli
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-03-04, 17:45
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Nea Chora

Nu har vi också bokat Nea Chora. Vi ska bo på Hotel Danaos, anländer den 19.5. Nu väntar jag ivrigt på alla upplevelser!

/ Anne
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-03-05, 16:34
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Nea Chora



Det är inte utan att det börjar dra lite i den där resenerven när man kollar in lite foton man tagit.
Nea Chora i solnedgång gör suget än mer påtagligt.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-03-05, 19:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Nea Chora

Vilken fin bild, Lars! Den kommer jag att njuta av flera gånger före resan. Tack!

/ Anne
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-03-11, 18:33
barols barols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 35
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
Vi ska til Nea Chora i oktober, var finner vi denna "berömda" Volakas?
Efter mycket hit och dit har vi bookat på Arocaria apartment.
vill gjärna höra vad du tyckte om sardinfestivalen när du kommit hem igen, då vi ska ned i september nästa år å gifta oss
Ett svar som jag borde ha skrivit för länge sen. Vi kom aldrig till Sardinfestivalen. Den hade blivit flyttad till dagarna efter att vi hade åkt hem p.g.a. enligt grekerna själva -prästen som skulle delta hade förhinder
Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-03-11, 18:37
barols barols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 35
Standard Sv: Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av barols Visa inlägg
Ska bo på Elena beach apartmen i Nea Chora under sardinfestival veckan = nästa vecka
Nån som känner till boendet?
Behövs det badskor om jag badar vid Nea Chora? är lite pepplig när det gäller grus och sten
Marknad i närheten och i så fall vilken dag?

Elena beach apartment, den nya delen hade mycket fina lägenheter. Däremot gamla Elena var tämligen nerslitet. Vi fick bo en natt där p.g.a. felbokningen från deras sida
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT