Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-10, 09:36
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Märklig händelse på hotel Triton

Hej,
semstrade med familjen i Chyssi Akti under två veckor i juli, och besökte vid ett tillfälle hotell Triton för att äta lunch. Var då med om en mycket märklig händelse...
Vi bodde på Golden Sand och bestämde oss för att äta lunch på Triton, som ligger tvärs över vägen. Sagt och gjort, vi åt lunch, blev serverade av en mycket trevlig grek som bland annat frågade om vi var gäster på Triton, vilket vi då inte var. Vi tog en frappé efter maten och under tiden tog barnen ett litet dopp i poolen. När vi sedan betalt och ska gå, kommer servitören och ursäktar sig med att säga att måste berätta att detta hotell (Triton) är ett koncepthotell (?!) och att de bara vill ha sina gäster där, alltså att ingen utifrån skulle vara välkommen att äta. Även om servitören var väldigt trevlig när han sa det blev det en konstig situation, har nämligen aldrig tidigare blivit nekad att äta lunch någonstans på detta sätt. Kanske var det barnens badande i poolen som störde, vet ej, men de tog ett diskret dopp medans vi drack vårt kaffe. Eller är det så att de inte vill ha kunder från Golden Sand? Hur som helst, mycket märkligt! Vi tackade för oss och gick :-)

/Outi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-10, 10:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Jättetråkigt! Vem vinner på detta, kan man ju undra? Inte hotellet i alla fall... jättedålig PR för dem!

Jag har också gästat Triton när vi bodde på Golden Sand, men ingen frågade oss var vi bodde, tur var väl det!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-10, 10:51
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
Hej,
semstrade med familjen i Chyssi Akti under två veckor i juli, och besökte vid ett tillfälle hotell Triton för att äta lunch. Var då med om en mycket märklig händelse...
Vi bodde på Golden Sand och bestämde oss för att äta lunch på Triton, som ligger tvärs över vägen. Sagt och gjort, vi åt lunch, blev serverade av en mycket trevlig grek som bland annat frågade om vi var gäster på Triton, vilket vi då inte var. Vi tog en frappé efter maten och under tiden tog barnen ett litet dopp i poolen. När vi sedan betalt och ska gå, kommer servitören och ursäktar sig med att säga att måste berätta att detta hotell (Triton) är ett koncepthotell (?!) och att de bara vill ha sina gäster där, alltså att ingen utifrån skulle vara välkommen att äta. Även om servitören var väldigt trevlig när han sa det blev det en konstig situation, har nämligen aldrig tidigare blivit nekad att äta lunch någonstans på detta sätt. Kanske var det barnens badande i poolen som störde, vet ej, men de tog ett diskret dopp medans vi drack vårt kaffe. Eller är det så att de inte vill ha kunder från Golden Sand? Hur som helst, mycket märkligt! Vi tackade för oss och gick :-)

/Outi
Maken och jag var med om en liknande situation på på Naxos.
Vi bodde i Chora och tog bussen till Plaka (ändhållplatsen). Vi badade och solade och efter ett tag blev vi hungriga. Vi klädde oss och gick upp till hotel Plaka Plaza, för att äta i deras Restaurang. När servitören kom frågade han om vi bodde på hotellet och när vi svarade att vi inte gjorde det så meddelade han vänligt men bestämt att den nästan tomma restaurangen bara var till för hotellets gäster.
Det kändes snopet och vi har aldrig tidigare varit med om detta, snarare tvärt om ("välkommen och bada gärna i vår pool men ät och drick hos oss").

//Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-10, 11:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Mycket märkligt agerande. Man undrar varför. Har de så gott ställt så att de har råd att neka inkomster?

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-10, 12:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Man tycker ju att om man tar emot gäster på lunch från ett annat hotell så är det ju ett ypperligt tillfälle att kanske få dessa lunchgäster som heltidsgäster ett annat år.... Fast alla greker tänker nog inte som vi

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-10, 12:42
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Hei.

Dette var interessant. Vi skal bo på Golden Sand i september, og hadde tenkt å prøve oss på å spise på andre hotell i området.
Vi skal teste dette ut, og være nøye med å forklare at vi ikke bor der. Så får vi høre om noen avviser oss.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-10, 14:16
Grekofilia Grekofilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Trondheim
Inlägg: 35
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Vi opplevde det samme i Paleros på fastlandet for noen år siden.
Den første dagen gikk vi til stranda som ligger i bukta like nord for Paleros for å slappe av og bade. Like ovenfor stranda lå et hotell (forøvrig det eneste) med tilhørende restaurant. Da vi skulle spise lunch gikk vi opp dit og satte oss ved et bord. Servitøren kom, og han lurte på om vi bodde på hotellet. Det gjorde vi ikke, og da fikk vi beskjed om å forlate restauranten fordi det var et All inclusive-hotell og alt var bare for hotellets gjester.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-10, 14:51
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Ja d va ju märkligt att man inte tillåts äta i restaurangen dock kan jag ha förståelse om man nekas bada i en pool då man inte är gäst på hotellet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-12, 08:58
Humlan_J Humlan_J är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Vi ska till Triton om några veckor. Har bott där några gånger förut och alltid trivts utmärkt. Maten i restaurangen är god om än lite dyr (sist vi var där iallafall). Ska bli intressant om de har ändrat "stil" sedan vi var där sist, jag har bestämt för mig att jag har sett flera gånger att personer som kommit från andra hotell har ätit i Tritons restaurang utan problem. Dock kan jag förstå att de inte vill att andra hotells gäster badar i deras pooler.

Några veckor kvar, sen åker vi!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-12, 17:49
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Det kan inte vara så att researrangörerna begär detta i sina avtal med hotellen? Det finns säkert någon som tycker det är jobbigt med "okända" som vistas inne på hotellområdet när de köpt sin all-inclusive.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-12, 17:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Är hotel Triton ett "all inclusive hotell"? Om så är fallet så tycker jag inte att det är konstigt om det bara är för hotellets gäster, om inte så verkar det väldigt konstigt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-12, 20:21
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Är hotel Triton ett "all inclusive hotell"? Om så är fallet så tycker jag inte att det är konstigt om det bara är för hotellets gäster, om inte så verkar det väldigt konstigt.
Hej,
nej det är inget All inclusive hotell. Och vi betalade för oss, som alla andra :-). Det var själva grejen att komma dit och äta som tydligen var problemet. Jag tror inte ens att han såg att barnen badade för de hoppade ner i vattnet och kom direkt upp igen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-12, 20:50
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Kollade med Apollo och de svarade:

Det kan vara lite olika vilken policy hotellen har huruvida man tar emot besökare som inte är gäster på hotellet eller inte. På vissa hotell är det endast hotellets egna gäster som får använda faciliteter som restaurang, poolområde etc. Det är hotellen själva som bestämmer detta.

Med vänlig hälsning
Apollo
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-12, 21:37
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Kollade med Apollo och de svarade:

Det kan vara lite olika vilken policy hotellen har huruvida man tar emot besökare som inte är gäster på hotellet eller inte. På vissa hotell är det endast hotellets egna gäster som får använda faciliteter som restaurang, poolområde etc. Det är hotellen själva som bestämmer detta.

Med vänlig hälsning
Apollo
Tack Gita för informationen. Hoppas bara att inte alltför många hotell i Chryssi Akti kommer med denna policy, då det inte finns mer än en eller ett par vanliga restauranger på orten (vad jag vet). Skulle nog i det långa loppet få konsekvensen att man väljer bort att bo där om man bara kan äta på det hotell man bor på. Vet att det är många (barn-)familjer som väljer att äta på de restauranger som finns på orten och besöker Chania kanske bara ett par gånger under semestern. Som information; vi har varit i Chryssi Akti förut och då var det inga problem att äta på Triton.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-13, 08:47
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Det är mycket vanligt att hotellen tar inte mot "främmande" till sina restauranger. Men det var nog ett otrevlig händelse i alla fall. Om man är tveksam kan man genast fråga om man är välkommen att äta fastän man
inte bor i hotellet.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-13, 10:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Låter väldigt märkligt. Har aldrig upplevt något liknande och har varit i Grekland många gånger. Fast jag äter mest på tavernor och inte på hotell restauranger. På Honemoon på Santorini kom det en hel del matgäster som inte bodde där och de var mycket välkomna. Likaså på Acrogiali i Agios Isidoros och de var lika välkomna.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-13, 11:06
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast jag äter mest på tavernor och inte på hotell restauranger.

Eva
Vi brukar inte heller äta på hotellrestauranger vanligtvis, så det är väl därför vi inte råkat ut för något liknande förut. Men i Chryssi Akti finns i princip bara det alternativet.
/Outi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-13, 11:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Funderade på Cryssi Akti en gång men det var nog tur att jag inte åkte dit. Riktiga tavernor vill jag ha runt knuten på semestern. Bor det inga greker där?

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-13, 15:46
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Mycket konstigt sätt! När vi var i Agia Marina för två år sedan bodde vi på ett hotell med mycket liten pool men grannhotellet hade mycket större och finare så när vi kom från stranden på eftermiddgen var det helt ok för oss att bada där om vi köpte något av dom och det blev lite glass och dricka och så. Dom var hur trevliga som helst och vi fick använda deras solstolar och så
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-08-13, 17:55
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Funderade på Cryssi Akti en gång men det var nog tur att jag inte åkte dit. Riktiga tavernor vill jag ha runt knuten på semestern. Bor det inga greker där?

Eva
Det är ju en pytteliten ort, sammansvetsad med Agii Apostoli, och där finns tavernor. Vad jag förstått är det några grekfamiljer som äger "allt" i Chryssi Akti. Men det är väldigt konstigt att fler restauranger inte dyker upp där, kunder finns ju. Många bor i Chryssi Akti då det är väldigt nära till Chania, det tar max en kvart med buss. Orten Chryssi Akti är inte gemytlig på något sätt, men vi gillar den av nån anledning som inte går att förklara. :-)
/Outi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT