Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-10, 10:33
Laxs avatar
Lax Lax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: smygehuk
Inlägg: 84
Standard Flygplatsen.

Halloj! i juli bär det iväg till agia marina och undrar nu hur flygplatsen är där...?

Är den stor och kronglig eller liten och smidig?


//L
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-10, 11:06
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Flygplatsen.

Om det är Chanias flygplats Du menar. I mitt tycke en liten smidig flygplats. Landat där några gånger, aldrig några problem. Hälsar Irene.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-10, 11:16
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Flygplatsen.

Flygplatsen här är mycket liten, smidig och enkel. Vid ankomst kommer man rakt in till bagagebanden och fortsätter sedan rakt ut i ankomsthallen. Vid avfärd checkar man in på entréplan, går en trappa upp genom säkerhetskontrollen sen är det bara att vänta på bordning. Från säkerhetskontrollen till vänthall eller taxfree är det högst 30 meter.

//Kikh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-10, 17:42
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
Standard Sv: Flygplatsen.

......och trevlig personal verkar inte få anställning på denna flygplats.

Eller så hade jag bara otur sist. Av alla de anställda jag mötte fr incheckning till ombordstigning klarade ingen av att ens framkalla en mag-plåglikande-krusning- av -läpparna-min.

Men men.....vad gör det om 100 år.

Melinda - som snart är på väg.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-10, 22:27
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Melinda Visa inlägg
......och trevlig personal verkar inte få anställning på denna flygplats. ...
Nej, är man det minsta trevlig får man jobb i en guld&silverbutik
Skämt å sido, hur trevlig skulle du orka vara om du hade 8-12 timmars pass utan raster för €550-650 per månad? Ge dem ett stort leénde nästa gång och säg kalimera eller något annat passande. Det kan vara det enda leéndet de får den dagen.

//Kikh
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-11, 06:27
Laxs avatar
Lax Lax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: smygehuk
Inlägg: 84
Standard Sv: Flygplatsen.

Verkar ju vara lika smidigt som phukets flygplats!

En trappa upp vid avfärd.. Lika dant som på Mallorca då men där skiljer sig stl på flygplats
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-11, 08:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lax Visa inlägg
Verkar ju vara lika smidigt som phukets flygplats!

En trappa upp vid avfärd.. Lika dant som på Mallorca då men där skiljer sig stl på flygplats
Fast på Phukets är dom väldigt trevliga och hjälpsamma trots sin låga lön.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-11, 09:09
Mumsan Mumsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 62
Standard Sv: Flygplatsen.

Vi åkte hem från Chanias flygplats i lördags. Vi skulle ha åkt fredag 23:50 men pga ventilproblem vid tankning (man upptäckte bränsle på marken) fick vi stiga ur planet och vänta i 2 timmar till 02 i avgångshallen. Det var trevlig personal vid incheckning, bagageinlämning, säkerhetskontroll och taxfree samt de som jobbade till och från flygplanet. Personalen fick ju ha förlängt öppenhållande pga vår försening men vi märkte inte någon irritation över detta. Den enda irriterande personen var en tjej i taxfreebutiken som jobbade på golvet och ville få oss att köpa vissa varor. Hon var lite påträngande men det var bara att säga till så gav hon till slut upp.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-11, 11:55
Laxs avatar
Lax Lax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: smygehuk
Inlägg: 84
Standard Sv: Flygplatsen.

Låter mycket bekvämt! Då känner jag att jag har full koll inför resan.

Gyros på familys och pizza hos uncle toms.. det blir gott.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-11, 15:13
habs habs är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 45
Standard Sv: Flygplatsen.

Lite och knöllig och totalt obefintligt med info om vilket band bagaget kommer in på, i vårt fall två olika tillsamans med bagage från en massa andra flyg.
Vid hemresan blev vårt flyg 1h försenat, ingen info överhuvudtaget fick vi om förseningen, förklaringen fick vi först på flyget av.

Vid invägningen på hemresan är dom minst sagt nitiska, och för att jävlas skall dom i den kön längst till vänster lämna in sitt bagage till höger och visse versa så folk springer huller om buller.

Det rekomenderas att ni ätit innan då maten där är värdelös.

Mina bänk kamrater var orutinerade(första resan) så när vår gate(dörr) inte hade öppnat 10 minuter efter den skulle stängt... blev dom oroliga så jag och en till fick lugna dom med att trots allt var vi bara 30 minuter försenade änn så länge.


Tar man det bara med en nypa humor så går det ganska bra.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-11, 15:21
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av habs Visa inlägg
Lite och knöllig och totalt obefintligt med info om vilket band bagaget kommer in på, i vårt fall två olika tillsamans med bagage från en massa andra flyg.
Vid hemresan blev vårt flyg 1h försenat, ingen info överhuvudtaget fick vi om förseningen, förklaringen fick vi först på flyget av.

Vid invägningen på hemresan är dom minst sagt nitiska, och för att jävlas skall dom i den kön längst till vänster lämna in sitt bagage till höger och visse versa så folk springer huller om buller.

Det rekomenderas att ni ätit innan då maten där är värdelös.

Mina bänk kamrater var orutinerade(första resan) så när vår gate(dörr) inte hade öppnat 10 minuter efter den skulle stängt... blev dom oroliga så jag och en till fick lugna dom med att trots allt var vi bara 30 minuter försenade änn så länge.


Tar man det bara med en nypa humor så går det ganska bra.
Det var ord och inga visor! Med humor! Var det så?

Lena
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-11, 16:19
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Flygplatsen.

Vi landade smidigt kvällen sista april och fick våra väskor bra. Hade beställt taxi som stod o väntade med mitt namn tydligt på skylt.

När vi sen skulle åka hade vi hyrt en bil och fick lämna den till höger strax innan flygplatsen (innan bensinmackarna). janne fick skjuts tillbaka där resten av familjen väntade, smidigt och fort gick det.

Inne på flygplatsen är det inte så mycket att göra, så som någon innan nämnde, ät mat innan eller ha med egen. korv o smörgås finns en trappa upp. Skriv de sista vykorten, porto fanns i "turistaffären" längst ner i hallen.

Kan hålla med om att invägning av resväskorna är lite bakvänt, fick dessutom betala övervikt (2 kg kostade 14 E) och betalade en disk längre bort. Kvinnan vid inlämningen av väskorna behöll våra pass så vi fick lov att visa upp betalt kvitto för att få tillbaka passen. Smet före i kön så det var ingen fara. När man sedan ska skicka iväg sina resväskor ställer man sig i en annan kö - det är lite krångligt, men de är snälla och vill väl.

Barnvagnen fick vi ha med ända ut till planet, åkte buss 100 m och de var svårt att förklara för 5-åringen hur kort en hållplats kan vara ...

Jo, jag är nöjd med flygplatsen, vet man lite hur det ser ut underlättar det! Lycka till och ha en skön resa!

/ Jenny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-11, 19:34
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Flygplatsen.

Tycker att det är en helt OK flygplats men är det ingen mer än jag som tycker att man kunde skyltat lite bättre för att hitta dit? Kommer man från Rethymnon så hittade iaf vi inte någon skylt var det var lämpligast att ta av ifrån motorvägen. När man väl kom in i Souda så var det också svårt att hitta skyltar. Tyckte vi i alla fall
//maji
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-12, 12:34
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Flygplatsen.

Jag trivs på denna flygplats, för jag kan den nu, som min egen bakgård. Liten och smidig. Det första av Kreta jag möter - och jag känner mig alltid så välkommen.

Litet rum med bagageband, ingen risk att man inte skulle hitta sina väskor! Bagagevagnar finns!

Vi har alltid med oss lite goda mackor som vi äter (för mina mackor är bättre än de på flygplatsen) och så köper vi dricka till när vi åker hem.

Tax-Free helt OK och säljer tom Korres produkter till väldigt bra pris!

Unga, trevliga flygtekniker som uppskattar ett "Kalimera!" och svarar med ett leende tillbaka

Det enda lustiga var att tjejerna som stod vid scannerbågarna var lite flirtiga och ville gärna kroppsvisitera äldste sonen - för de såg inte att mamma kom där bakom...

För övrigt så blir jag alltid tårögd av lycka när vi landar och skulle gärna kyssa marken, men så långt har det inte gått än...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-12, 12:59
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
...För övrigt så blir jag alltid tårögd av lycka när vi landar och skulle gärna kyssa marken, men så långt har det inte gått än...
Kom igen nu Gita, om jag kunde göra det på Knossos kan väl du välsigna vår flygplats

När jag läser dina rader får det mig att sakna ankomsterna hit. Det gav/ger en enormt speciell känsla när man återser sin älskade stad, och vägen ner från flygplatsen mot Chania kan fortfarande ge mig den lyckokänslan.

//Kikh
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-12, 13:15
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Flygplatsen.

När jag läser dina rader får det mig att sakna ankomsterna hit. Det gav/ger en enormt speciell känsla när man återser sin älskade stad, och vägen ner från flygplatsen mot Chania kan fortfarande ge mig den lyckokänslan.

//Kikh[/quote]


Håller med de föregående talarna

//June
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-05-12, 15:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Flygplatsen.

Jag har precis ställt in väskorna i huset efter 2 veckor med bl a påskfirande och en massa härliga äventyr högt upp i Kretas berg.
Saknade Chania och flygplatsen direkt och bokade omgående ny resa kostnad 1.500:- för två, något dyrt så här års men ok.
Flygplatsen Daskaloyannis tycker jag är helt ok och det där lilla ordet "kalimera", som Gita nämner är mycket gångbart, när det gäller att locka fram ett leende eller två.

Påsken lika omtumlande som alltid och välsignelsen av får och getter i byn Asi Gonia ett skådespel. Det händer mycket på våren på Kreta.

15 års sedan vi övernattade i Sitia och det var inte någon rolig stad längre. Nu sliten och tråkig. Byarna uppe i bergen i närheten är fantastiska, orörda, flera obebodda, vägar dit, ja ibland. Spännande människor många med lika spännande livsöden. Tvärs över bergen till södra sidan och Xerkambos. vidare västerut. Mycket har hänt sen sist vi körde här. Det mesta inriktat mot turism. Många felsatsningar och många förlorar pengar.
Dessvärre.

Lassithi en tidig tidig morgon när solen går opp och lyser upp denna fantastiska platå, grön och gul med blommande fruktträd så här års. Inbjuden till en liten gumma att beskåda hennes fina blommor i byn Agios Georgeos. Hon bjuder på en söt kaka och ett glas välsmakande raki, klockan är bara halv åtta på morgonen. Vi har ett par chokladaskar i jeepen, en blir så klart hennes.
Puss från en tandlös mun gör oss varma om hjärtat.
Kriti stis kardies mas!!

Vi letar upp en kär gammal vän i byn Tillissos. Han sitter på ett kafenion men bjuder genast hem oss. Han tycker vi skall stanna över natt och maten den är nästan klar. Tid är dock en bristvara så vi lovar att återvända till hösten och då stanna i byn över natt.

Anogeia i nästan full storm gör att vi inte övernattar där. Byn växer snabbt, nya hus, hotell och tavernor.
Makaroni med tiri(spagettin kokas i köttspad och serveras med riven ost, deras specialitet och mavro kreas och xorta avnjutes så klart i byn.
Blomprakten är överväldigande, det känns som om hela Kreta är klädd till brud . Var rädd om henne!
Nej nu är det dags att sparka igång tvättmaskinen så att man har rena kläder till den kommande turen.
Det får bli lite lättare packning den här gången då vi fick betala 25 Euro i övervikt senast. På 20 år var detta första gången. Ving är petiga!!!!
Oj det blev visst lite mer än om själva flygplatsen i Chania!
Kriti stin kardia mou
lars
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-05-12, 16:32
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Flygplatsen.

Tack Lars... fick mig en liten utflykt i tankarna!

Och Kickie, kyssen kommer nog, förr eller senare!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-05-12, 18:29
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
Standard Sv: Flygplatsen.

Mmm..vilken behaglig känsla jag fick i kroppen nu. Minns förra årets magiska upplevelse när vi kom ner på marken. Och den fenomenalt vackra resan till hotellet. Och bäst av allt......Om 15timmar lyfter jag mot destinationen.

Melinda - som lovar att le stort och uttala kalimera till alla jag möter.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-05-12, 23:23
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Flygplatsen.

Ja Kalimera är ordet som gör alla lyckliga.

/Kerstin med 2 dagar och 7 timmar kvar + några minuter till
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT