Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-18, 20:00
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Massage? Fresh fruit? Bags?

vi tog en bonusvecka på Kreta, närmare bestämt i Agia Marina som vi aldrig har besökt tidigare. Fint hotell, fina omgivningar, fin stand. Men dessa strandförsäljare!

De kom i grupper och spred sig bland de som försökte njuta av solen och havet. De ville sälja massage, frukt, donuts, klockor, tavlor, hattar, väskor - you name it! Hur många gånger orkar man le och säga "No thank you"? Sen börjar man skaka på huvudet... och sen blir man sur! Man blir väckt när man slumrar som skönast... norskan brevid oss sa nej 54 gånger på en förmiddag!

De kom och störde när man åt lunch, de kom och störde när man satt och pratade, de började massera innan man sa "Ja". Helt vansinnigt! Jag blev så ilsk till slut att jag sökte mig till en udde och skrev "NO" i med STORA bokstäver i sanden som jag pekade på (och som de tyckte var väldigt humoristiskt) samt sa ifrån ordentligt ett par gånger, sen fick vi vara ifred. De pratade väl med varandra och sa att "där är en ilsken käring som vill vara ifred?"

Vi har aldrig upplevt något sådant här mer än på Playa del Ingles, men vi har ju hållit till i lugna Agii Apostoloi, Chryssi Akti. På Kefalonia fanns inget av detta tidigare i sommar. Är detta något som finns i Agia Marina och Platanias endast? Väldigt, väldigt trist - man får avsmak och blir irriterad, man vill ju slappna av, läsa sin bok, kanske slumra lite. Inte bli petad i magen av någon som kan ge "good massage"!

Har ni upplevt något liknande på era resor?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-18, 22:48
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Hej Gita

JVi har upplevt samma sak på Naxos när vi var där för två år sedan och där tyckte vi det var värre än på Kreta. Nu bodde vi iof mot slutet av Platanias så försäljarna kanske koncentrerade sig på "centrum" av stranden, för vi såg bara några som masserade, sålde frukt o väskor - det var allt.
Men håller helt klart med - överentusiastiska försäljare vill inte jag heller ha på stranden, jobbigt element när man vill slappna av o ta det lugnt.


//Maggan
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-18, 22:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Det där låter ju helt förfärligt. Man får absolut inte lust att sätta sin fot i närheten av Agia Marina.

Vi upplevde det faktiskt en gång i somras, på Kefalonia. På Mounda Beach (av alla ställen!). Flera thailändare var rätt "tjatiga" med sitt frågande. Ett "nej" borde räcka, för som du säger, så pratar de säkert tillsammans.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-18, 23:26
annette fra norge annette fra norge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Oslo
Inlägg: 49
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Var på Kreta i juni, bodde i Agi Apostoli og der var det både massasje og frukt på stranden mange ganger om dagen. Slitsomt.

Annette
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-19, 00:23
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Det har blivit värre i år i A-M; Platanias... det var så illa sista veckan jag var där i aug att jag bad dem dra åt h-te!!! Om inte någon gör något åt detta så kommer turisterna att svika området Hotellägarna försökte köra iväg dem så gott de kunde men det fanns ju alltid (ursäkta uttrycket) någon korkad svensk som köpte varor
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-19, 09:17
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Hej!
Var på Skiathos sista veckan i augusti. Där var det afrikaner som hela dagarna drog fram på stranden o ville sälja cd-skivor och krims krams smycken. Usch !!!!!!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-19, 09:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Dags och byta till en mindre ö. Gita
Detta kanske beror på den ekonomiska situationen? Många kanske måste försöka och tjäna sitt uppehälle på detta sätt!

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-19, 09:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

De senaste fyra greklandsresorna har jag inte mött detta frånsett skivföräljare och massageerbjudanden dock i liten skala på stranden i Perisssa för tre år sedan.

Inga strandförsäljare på Lesbos, Folegandros, Ios, Sikinos, Samos, Patmos eller Fourni. På Kreta fanns det strandföräljare redan på 90-talet och på Corfu på 80-talet.

Skulle bli galen om de var i den mängden som du beskriver Gita. Att skylla på att det är någon som köper håller inte. Fenomenet måste hållas under kontroll av de styrande på en ö.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-19, 09:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Jag tror detta är något vi kommer att få se mer och mer av! Det kommer så många flyktingar till Grekland och de måste försörja sig...(eller blir tvingade av sina "slavdrivare")

Tinos är lugnt vad gäller detta , jag har aldrig sett någon strandförsäljning i alla fall,men det finns ett par försäljare av CD-skivor/DVD som går runt på kvällarna bland tavernorna, dock försynta. De håller upp sina buntar bara och ser om nån nickar..En man med gitarr gick runt och sjöng väldigt illa och sonen hade bössa till pengar med sig men de blev bortkörda av tavernaägarna. Jag tror att om man som gäst markerar missnöje mer än man gör nu så vågar tavernaägarna vara mer negativa, men så länge många köper vid borden vågar de inte köra bort försäljarna.(De får kanske inte köra bort dem förresten?)

Tråkigt är det i alla fall!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-19, 12:17
liner liner är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 103
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Ett tips är att åka lite off-season. Vi var i Agia Marina och Platanias i början av juni och såg nån enstaka strandförsäljare bara. Trist om det blir för mkt, då skulle man ju bli knäpp!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-19, 14:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Självklart finns det lagstiftning för det här fenomenet. För att få gå runt /åka högtalarbil/ sitta på trottoarer måste man ha tillstånd från myndigheterna. Kontrollen ska skötas av kommunala poliser, som ihop med hamnpolisen ska kunna avvisa folk redan i hamnarna.
MEN! Det finns fler aspekter på det här... det är människor vi pratar om. Hur vi än tycker om den okontrollerade invandringen finns dessa personer och de är lika hungriga som du och jag.
Ni som ogillar fenomenet har säkert någon bra lösning på det också.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-19, 15:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

På stranden i perivolos på santorini förra veckan fanns dels thaimassörer, dels svarta killar som sålde krimskrams. De var inte påträngande alls, gick vidare så fort man avböjt.

Jag blev vid ett tillfälle vittne till en hård prutshow. Mamman till manolis, babis och spyros (varför lär man sig alltid namnen på badande grekiska barn inom 5 min? Jo, för att om inte de själva skriker på varann hela tiden så gör deras mamma det) hade fått syn på en väska hon ville ha.

De stora kostade 25€ och de små 15. Så naturligtvis ville hon ha den stora för det lilla priset. Aldrig, var försäljarens utgångsbud.

I den ivriga träta som följde sjönk priset rätt snabbt. 23, 20, 19 - där bet säljaren sig fast.

Men köparen bara fortsatte mässa Jag har inte mer, jag har inte mer, titta här, 12€, 14, 15.50, 17... titta, jag har inte mer, varken i väskan eller plånboken.

När säljaren la 18 som sitt sista bud grävde köparen än djupare i väskan - och langade fram ett halvt paket kex!

Därmed var affären i hamn. Väskan gick för 17€ och ett halvt paket kex. Undrar vad Louis Vuitton, som verkligen inte hade gjort den där väskan, skulle säga om det

Så fort det var över var säljare och köpare riktigt kamratliga. När åker du tillbaka till Aten, frågade kvinnan, jaså i morgon? Då får du ha en trevlig vinter!

Det var faktiskt stor underhållning

Senast redigerad av inkfish den 2010-09-19 klockan 15:09.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-19, 15:18
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Ink, det där var ju faktiskt underhållande ! Det hade jag säkert orkat med, men inte när jag satt och pratade med min gubbe och en kvinna kom och började peta/peka på min mage och sa hur bra det vore att massera olika punkter för att undvika än si och än så!

Asiaterna frågade bara, men de som inte var asiater gav sig på folk och började massera som "reklam". Åh, vad många som blev sura... 82-åriga tanten nära mig som hade reumatism fick ont av det hårda knådandet!

Jag säger att asiaterna frågade bara men det blev ju också så tjatigt, man kom av sig i läsandet hela tiden och när man slumrade till så var det någon där som väckte en! De var tiotals, hundratals.

Och Riitta, du har rätt, på Kefalonia var det inte alls så här, särskilt inte på de stränder som vi hittade. Men vi gillar ju Kreta och längtar dit ibland... måste man "låta fötterna tala" och undvika Kreta? Fy så sorgligt... Om vi åker fler gånger, så skall en inplastad skylt tillverkas:

"No Massage. No fruit. No anything! Please do not even ask!"

Och den skylten skall jag ha på en pinne vid solstolen!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-19, 16:06
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Var på Naxos förra veckan, samma där. På Plaka beach drog de runt i massor och sålde allt från massage till hattar. Vi blev lite fundersamma då mannen som tog betalt för solstolarna och hade tavernan där vi åt, satte sig ner vid sidan om tavernan och pratade länge och väl med en av "försäljarna". Det verkade lite mystiskt tyckte vi! I maskopi kanske? de grälade inte precis.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-19, 16:15
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
... måste man "låta fötterna tala" och undvika Kreta?
Det finns massor av pärlor på Kreta som inte invaderats av försäljare, även om dessa också måste leva/överleva, klart de väljer orter med många turister!
Själv undviker jag områden med solstolar...hur det är med försäljare utmed Rethymnos beach vet jag inte, för jag badar vid den stranden som ligger närmast stan, helt fritt från solstolar och försäljare.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-19, 16:28
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Det verkade lite mystiskt tyckte vi! I maskopi kanske? de grälade inte precis.
Varför skulle det vara mystiskt? Och "i maskopi"? Om vadå? Om man arbetar i samma område och ses varje dag, vad är det för mystiskt med att börja prata med varandra? Är man utåtriktad och intresserad av andra människor får man stort utbyte av att samtala...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-19, 16:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Jag blir ju också lite irriterad om det är för många försäljare där jag inte vill ha några, men tycker ändå att dessa stackare försöker ju ändå tjäna pengar på det de kan och de har sannerligen inget drömjobb. Men tyvärr får de väl själva inte behålla så mycket av en ev vinst och DET är ju ett problem och kan göra mig förbannad.

I Rafina där jag ofta har en timme mellan buss och färja brukar jag sitta och ta en gyros och en öl och där kommer ju också försäljare på rad och vill sälja klockor, solglasögon och souvenirer av alla de slag. Just där och då störs jag inte alls av dem. Man får bara vara tacksam att man är så priviligierad som man är och jag har givetvis köpt piratkopierade CD jag med fast jag har råd att köpa riktiga

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-19, 16:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Tycka vad man vill om deras "rätt" att försöka sälja sina varor, men ett "NEJ" måste accepteras. Börjar de peta/peka på ens mage eller börjar de massera som någonslags "reklam" som Gita beskrev, då har det gått för långt.

Jättebra idé det där med skylten, Gita.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-19, 17:15
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Jag kan ärligt säga att jag e så less på dessa försäljare, jag har gett upp och orkar inte ens säga nej tack längre...tragiskt men sant. de stora stränderna runt Athen är det mest krims krams smycken, bikini, saronger, klänningar, solglasögon o klockor och annat trams och nytt för i år var massage.Men många av de tavernor eller barer som liker utmed stranden har satt upp förbud och "kör" bort dem. Nu e jag inte på dessa stränder så ofta men det beror inte på försäljarna utan vill inte trängas och tar mig till en egen vik istället.....


Camilla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-19, 17:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Ansvaret ligger på kommunpoliserna här hos oss. På andra håll vet jag inte, men man kan säkert få reda på det och framföra sitt missnöje. Vem vet, det kanske hjälper....möjligen tar det nån procent mer än att bara skriva i det här forumet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT